Ik vind dit één van de minste opdrachten in tijden. Niet vanwege de uitkomst, maar onnodige complexiteit en slecht gebruik van spel elementen. Dat het om gokken gaat vind ik nog niet eens het probleem, puur dat er onnodig twee random lagen over elkaar worden gelegd. Daarnaast is de locatie meh. Als je er bent is het vast heel spectaculair, maar het kwam totaal niet over in de beelden.
Bakjesopdrachten kunnen best leuk uitgevoerd worden. Wat het
spannend maakt is dat een kandidaat niet weet wat er te vinden is. Bij elk bakje is de vraag: Pak ik dit of ga ik verder. Dit kan er toe leiden dat ze toch geld pakken. Of één joker terwijl er nog een vrijstelling te vinden is. Of alle opvolgende bakjes blijken door de voorgangers leeg te zijn gehaald. Er is een geluksfactor, maar keuzes zijn enigszins onderbouwd o.b.v. te verwachten inhoud. Het is soms in het voordeel van de kandidaat die begint, maar die geluksfactor is nog altijd minder dan het kanselement in deze opdracht. De opdrachten zijn helemaal leuk als kandidaten elkaar informatie mogen geven.
Deze opdracht mist het
spanningselement van normale bakjesopdrachten. De kandidaten weten exact hoeveel enveloppen er nog te gaan zijn. Wat er in zit weten ze niet. Ze kunnen niet door een domme keuze met lege handen komen te staan of juist beloond worden. Het is puur de keuze 'pak ik geld of niet' en dan geluk dat je de juiste envelop kiest. Alle biechten over wel of niet doorlopen, ingevingen, en gevoel dat je goed zit is 100% bijgeloof. Het bakjes-deel van deze opdracht had geen meerwaarde.
Ik snap dat opdrachten aankleding nodig hebben, maar ik vind bakjes persoonlijk een slechte keuze. Het maakt de opdracht verwarrend. Als ze domweg de gesloten enveloppen en een briefje van €250 aan de waslijn hadden gehangen en elke kandidaat daar omheen laten lopen is het naar mijn mening al sterker verpakt.
Als er aan het einde van de opdracht een shot had gezeten van het laatste bakje met een zwarte vrijstelling er in was het een ander verhaal geweest.
Jammer in een verder leuk seizoen, dus ik zal nu weer
.