Dan heb ik die uitleg zeker gemist. En met mij nog meer dan genoeg anderen. Ik ben absoluut niet de enige met dat probleem.
Speciaal dan nog een keer alle tips op een rijtje:
Kies een masker dat goed aansluit
Allereerst is het belangrijk dat het mondkapje dat je draagt goed aansluit op je neus. Zo voorkom je dat hier een opening ontstaat war de condensatie kan ontsnappen wat er voor zorg dat jouw bril beslaat. Sommige mondkapjes hebben een neusklem of metalen strip dat hierbij kan helpen.
Zet je bril iets op je masker
Iets anders wat kan helpen is je bril een klein stukje op je masker te zetten. Zo blokkeer je de lucht die anders onder je glazen terecht zou komen. Doe je masker ook weer niet te hoog, want anders heb je kans dat het masker onderaan niet goed aansluit waardoor je alsnog druppels verspreidt.
Wassen met zeep
Een andere tip is om aan het begin van de dag jouw bril te besprenkelen met een afwasmiddel en warm/lauw water. Veeg de bril vervolgens schoon met een brillendoekje of laat het door de lucht drogen. Hierdoor ontstaat een laag je op je bril wat zorgt dat de glazen niet zo snel beslaan.
Gebruik scheerschuim
Een andere tip die bij sommige brildragers met een mondkapje goed werkt is het gebruiken van scheerschuim. Breng een klein beetje scheerschuim op de brillenglazen aan en spoel het voorzichtig weer af en laat het drogen of gebruik een brillendoekje. Het scheerschuim laat een soort beschermlaagje achter wat voorkomt dat je bril snel beslaat.
Anti Condens Spray gebruiken
Er zijn ook speciale Anti Condens Sprays op de markt die je kunt aanbrengen op je bril. Spuit de glazen in en droog ze voorzichtig af met een doekje. De spray zal z’n werk doen en je brillenglazen zullen minder snel beslaan bij het dragen van een mondmasker.
Nou ja, je mocht op vakantie, maar idee was natuurlijk nog steeds dat je anderhalve meter afstand moest houden enzo. Dus als mensen zich daar niet aan hielden (of het nou vakantievierende jongeren zijn of welke groep dan ook), was dat wel degelijk een probleem. Ik vind het ook een beetje gek om dat allemaal op falend beleid te schuiven, want 'de overheid' kan niet bij 17 miljoen mensen over de schouder kijken of ze zich wel netjes gedragen. Dat moeten we ook helemaal niet willen...
Nee maar dat zeg ik ook, het zal zeker deels aan de vakantiegangers hebben gelegen, en ik schuif het niet allemaal op falend beleid. Maar wat het RIVM nu doet is zichzelf goedpraten en alles schuiven op vakantievierende jongeren
. Waarbij ze de schuld heel erg bij de groep leggen terwijl ze zelf meerdere fouten hebben gemaakt. Naar mijn idee was op vakantie gaan sowieso niet verstandig, maar daar zullen de meningen over verschillen. Maar wat Starlight zegt was de communicatie richting jongeren ook niet goed. En dat ze dit niet kunnen blijkt nu ook weer uit eerst #ikdoenietmeermee en nu weer uit dat ze doodleuk zeggen dat jongeren de schuld zijn van de tweede golf. Zo polariserend een groep de schuld geven is niet de manier om mensen zover te krijgen om de regels te gaan volgen. Wederom, falende communicatie.