Ik bedoelde inderdaad de preek zelf, de hele kerkdienst duurt in de meeste kerken normaalgesproken zo'n 1,5 uur met uitzondering van bijzondere diensten zoals inderdaad begrafenissen, trouwdiensten en doopdiensten (hoewel 4u dan ook wel erg extreem is
). In de praktijk duurt in de kerk van mijn ouders (strengere hoek van de PKN) de preek een half uur en de dienst ergens tussen de 1u15 en 1u30.
Met als climax 'neemt gij tot uw wettige huisvrouw' (serieus).
...yikes.
Ik woon nu pal tegenover een kerk van de gereformeerde gemeente en hun diensten duren dik twee uur. En ik vergezel soms mijn vrouw naar de kerk en daar duren diensten ook ruim anderhalf uur.
Pfoe, ik wist niet dat er nog zulke lange kerkdiensten bestonden. Hoewel in mijn ervaring juist soms de wat "modernere" kerken diensten hebben die makkelijk over die 1,5u heen gaan, omdat het allemaal wat losser gaat, er iets mis gaat met de beamer, of er een bandje speelt wat dan de laatste zin van een lied tot in het oneindige blijft herhalen
Maar ik heb dan wel minder door dat een dienst zo lang duurt, dan wanneer je naar een donderpreek van drie kwartier moet luisteren.
Maar we gaan hier inderdaad wel een beetje off-topic nu