Als mijn mol eruit vliegt, snap ik altijd vrij snel waarom ik fout zat. Maar dat besef heb ik nu niet.
-1- Rik zegt in de opdracht Lumineus Idee dat de verleidingspoging van de Mol geslaagd is. En dat er consequenties zijn voor de pot. Dat kan moeilijk op Renée slaan: Rocky en Charlotte pakten allebei Renée enveloppen. Rocky had er 5 of 6. Charlotte vermoedelijk minder, ze zegt 'niet 6'. En ze liet de envelop met de aanwijzing staan. Riks uitspraak wijst dus op Rocky als Mol.
Renée kan op grond van deze uitspraak van Rik bijna niet de Mol zijn.
-2- Renées verdenking van Rocky komt volkomen uit de lucht vallen. Het minste dat de regie had kunnen doen is haar te laten twijfelen tussen Charlotte en Rocky. Nu lijkt het er meer op dat we moeten denken: hoezo verdenkt Renée Rocky? 1+1=2, Renée is de Mol. Dat komt nog eens bovenop alle verdenkingen die dit seizoen gladjes naar Renée liepen. Zo'n luie edit zijn we niet gewend.
Deze twee zaken wijzen dus op Rocky als Mol. Maar:
-3- Marije heeft erg getwijfeld over haar keuze in afl. 7. Het kan zijn dat ze toch volle bak is gegaan op Charlotte. Als ze ook nog maar een beetje gespreid heeft, zal het, op grond van wat we in de aflevering te zien kregen, op Rocky zijn. Rocky als Mol wordt dan een moeilijke zaak.
-4- En ik zie met de beste wil van de wereld ook niet hoe en waar Rocky dan effectief gemold moet hebben. Alleen het als derde bieden van 5.000 euro kan ik zien als mols.
Dan:
-5- De aanwijzing op de envelop die niet tevoorschijn kwam. Was dat niet gewoon dat de Mol onzichtbaar is gebleven? Als een soort laatste waarschuwing voor de kandidaten.
Verder het eerder genoemde dagboek van de verliezer. 'Hahaaaa. Wie schrijft die blijft. Jullie horen nog van me.' Geen woord over het verlies. Ook past de geslaagde verleidingspoging waar Rik het over heeft absoluut niet bij Renée, ook niet echt bij Rocky, en het beste bij Charlotte. Dan zijn er wel degelijk consequenties voor de pot.
Ik weet het, Rik zei dat Charlotte de verliezend finalist was. Anders dan dat je kunt hopen op een bizarre twist, heb ik niet veel poot om op te staan. Maar dat beetje poot wat ik wel heb staat vanwege bovenstaande zaken gewoon nog in de Charlottetunnel.