Nog steeds hop ik in gedachten heen en weer tussen Charlotte, Splinter en Renee. In essentie komt het neer op de vraag: hoe duidelijk of subtiel moeten sabotages (en hints) zijn? Ik ben zelf van de school dat het direct of indirect mag zijn en dat alleen het resultaat geldt en dat leidt me naar Charlotte. Maar ik denk dat de makers een voorkeur hebben voor een subtieler antwoord. Subtiel en ineffectief brengt me bij Renee, maar ik wil er niet aan. In een poging deze tegenstrijdigheid te vermijden ga ik een weekje proberen er tussenin te zitten en op Splinter stemmen (al geloof ik er niet echt in). Meer uitleg hieronder.
Charlotte heeft aardig wat sabotage in beeld (slordig schilderen, 5000 euro bieden, sleutel van Splinter missen en dat is alleen van de laatste twee afleveringen), ook veel mogelijke acties buiten beeld (Erik neerschieten, het rare telsysteem bedenken met Rocky bij de trucs, zichzelf snel afmaken in de laatste opdracht), een goed set hints, inconsistent gedrag en verdenkingen en geen afvaller verdacht haar ooit. Toch zegt de logica van hoe ze dit programma al jaren maken zegt eigenlijk dat Charlotte niet de mol is. De hints zijn te direct, de molacties zijn te direct (niet of nauwelijks molacties waarbij ze subtiel een bepaalde gedachte in de hoofden probeert te planten) en de inconsistentie is te direct (sommige acties / gedrag is niet genoeg weggepoetst in de montage). Ik hoop daarom het meest dat Charlotte het is, omdat het programma zich dan het meest vernieuwt. Iedereen denkt toch de hele tijd door en zoekt naar een diepere laag, juist daarom kun je juist wel direct hinten, mollen en inconsistent zijn. Het zou een flinke klap in ons gezicht zijn dat de leken (bijv de app) deze keer de experts (dit forum) verslaan. En dan maakt het ook niet uit dat straks in de finale de meerderheid van Nederland het goed heeft. Maar als ik heel eerlijk ben, denk ik niet dat de makers dit aandurfden. Misschien volgend jaar.
Dan Splinter. Splinter heeft aardig wat mogelijke molacties, nauwelijks hints en wordt totaal niet door de groep verdacht (behalve door afvaller Erik en een tijdje lang Charlotte maar die is er weer vanaf zo lijkt het). Als Splinter de mol is, speelt hij het goed doordat bijna iedereen in de groep hem vanwege zijn persoonlijkheid al weg streept. Maar dan nog duwt hij zichzelf maar weinig naar posities waar hij veel invloed heeft en als hij de kans krijgt, slaat hij vaak zijn slag maar half (met mogelijke uitzondering van de tweede sleutel en de 250 euro van 6.2). Dat voorzichtige past bij sommige vorige onverdachte mollen (Jeroen had met meer weg kunnen komen, Jan ook), die vooral het besef hadden dat het spel lang kon duren en ze hun voorsprong erg gemakkelijk konden verspelen. Splinter zou dus een hele goede maar erg voorzichtige mol zijn. Dat pas wel binnen de kaders van hoe de makers dit programma maken. Geen radicaal nieuw type mol, gewoon een goede maar voorzichtige mol. Maar denken we echt dat dat dit jaar aan de hand is?
Dan is er Renee. Als ze de mol is, is er toch ergens wat fout gegaan want bijna alle sabotages mislukken en ze wordt alsnog door iedereen zwaar verdacht. Mogelijk probeert ze vertrouwen te winnen door nalaten geld weg te spelen (2.1) / te bieden (5.2), nauw betrokken te zijn bij verdiend fed (3.1, 3.3) en geld te pakken (6.3). Het mag blijkbaar niet baten. Ze heeft wel een paar van die typisch subtiele molacties (voor zichzelf gaan in 2.1 om het voorbeeld te geven, zet de toon van voor het geld gaan in 3.2/3.3, Marije jokerloos laten in 6.1), maar eigenlijk mislukken veel van die subtiele acties (al zal de montage in aflevering 10 ons anders doen proberen te geloven, mocht ze de mol zijn). Wat is het punt van dit subtiele gedoe als het niet werkt? Minder subtiele acties (verkeerde codes doorgeven in 1.2, geklooi met touwen in 4.3) hadden ook weinig effect. Als je Lo of Run vraagt waar de molacties zijn, krijg je als antwoord dat het overduidelijk is en ze geen zin hebben het nog een keer uit te leggen (maar er is niets anders). Renee kan het best zijn (meer omdat er zijn grote problemen met de tunnels van Charlotte en Splinter), maar als het zo moet, dan heb ik het liever fout. Ik ga niet gokken op een mol waarbij ik impliciet er vanuit ga dat het een seizoen een ramp is geworden.