Ik heb gekeken op welke positie de Mol zijn of haar scherm te zien krijgt als we met 4 personen de executie in gaan.
Hier kunnen we denk ik veel uithalen. Ik heb gekeken vanaf seizoen 5 tot en met het Renaissance seizoen. In seizoen 7 en in seizoen 20 hebben we 4 finalisten. Deze tellen daarom niet mee voor de statistieken.
We houden dan 15 seizoenen over.
Ik zal beginnen met hoe vaak de Mol als eerste zijn/haar scherm te zien krijgt. Daarna als 2e enz.
Positie 1: de Mol kreeg 1x vd 15 seizoenen zijn of haar scherm te zien. Alleen in seizoen 15 begon de presentator als eerste met het noemen van de naam van de Mol.
Seizoen 5, 11 en 12 pakte de Mol de finale-vrijstelling. Daarmee zat de Mol wel op positie 1, maar kreeg geen scherm te zien.
Positie 2: de Mol kreeg 5x vd 15 seizoenen zijn of haar scherm te zien. Bij alle keren had de eerste persoon in de orde een finale-vrijstelling. Alleen in seizoen 19 werd dit doorbroken. De Mol zat in dat seizoen op plaats 4.
Positie 3: de Mol kreeg nooit zijn of haar scherm te zien. Dat betekent dat degene die als 3e in de orde zijn of haar naam te horen krijgt dus niet de mol is. Van de 14 seizoenen zat 12x de afvaller op plaats 3.
In de overige 2 seizoenen werd aan de kandidaten gevraagd wie als eerste zijn of haar scherm te zien wilde hebben. Oftewel als de presentator bepaalt wie hij noemt dan zit de afvaller op plaats 3. De kans is dus zeer groot dat degene die op plaats 3 zit ook afvalt. Ik benoem 14 seizoenen omdat in seizoen 5 de afvaller op plaats 2 zat. Zodoende kwamen we niet aan plaats 3 toe.
Positie 4: de Mol kreeg 6x van de 14 seizoenen geen scherm te zien, omdat nummer 3 een rood scherm kreeg. Ik zeg 14 seizoenen omdat in seizoen 5 de afvaller op plaats 2 zat. Zodoende kwamen we niet aan plaats 4 toe. Seizoen 8, 10, 13, 18, 19 en 20.2 gaat het specifiek om. Kans is groter dat ze voor dit seizoen afwijken om de Mol op plaats 4 te zetten.
Aantal finale-vrijstellingen:
Er waren 10 finale-vrijstellingen van de 15 vergeven. Hiervan werd 3x de finale-vrijstelling aan de Mol gegeven.
Er zijn dus 5 seizoenen dat er geen finale-vrijstelling is vergeven. De mol zat hiervan 1x op plaats 1 en 4x op plaats 4.
In het stukje wat aan het eind van aflevering 7 zit zien we een voorproefje wat in aflevering 8 gaat gebeuren. Op een draairad zit een logo van een finale-vrijstelling, maar ook de zwarte vrijstelling. Het is onduidelijk wat er gepakt gaat worden dus het is goed mogelijk dat er geen finale-vrijstelling verzilverd gaat worden.
Mijn conclusie:
- als iemand een finale-vrijstelling pakt dan is de kans vrij groot dat de Mol op plaats 2 zit (er vanuitgaande dat de Mol de finale-vrijstelling zelf niet pakt).
- De kans dat de Mol op plaats 1 zit als er geen finale-vrijstelling is verkregen is erg klein. De kans dat de Mol überhaupt een vrijstelling pakt is 30%. Laatste keer was seizoen 12.
- Mocht er geen finale-vrijstelling zijn dan is de kans heel erg groot dat de Mol op plaats 4 zit op basis van de statistieken.
- De Mol zit niet op plek 3 (aangezien dat vaak de afvaller is).
Nu afwachten hoe de executie zal gaan.
Ik zal mijn reactie daarna posten wie de Mol dan zou zijn op basis van bovengenoemde