Waar ik hierdoor wel benieuwd naar ben: voor alle forummers die in welke zin dan ook tot minderheidsgroepen behoren, in hoeverre vinden jullie het belangrijk dat jouw groep gerepresenteerd is in de media?
Dit vind ik wel een interessante vraag. Ik vind representatie zeker belangrijk, omdat de media de plek is waar de stemmen, verhalen, van mensen verteld worden.
Een groep die naar mijn idee bijvoorbeeld sterk onder-vertegenwoordigd is in de mainstream media, zijn de introverten. Televisie (althans in Nederland) is toch vooral iets voor mensen die graag babbelen, en daar wordt dus onbewust op voorgeselecteerd.
Daarom ben ik zo blij met WIDM-kandidaten zoals Maarten van der Weijden, Paulien Cornelisse, Ellie Lust, Jean-Marc van Tol. Mensen met wie ik me meer identificeer
qua karakter dan de meeste anderen.
En daarom vind ik
podcast ook zo'n fijn medium. Daarin kunnen mensen die zich niet voelen passen in het nogal schreeuwerige karakter van tv, naar hun eigen regels en voorkeuren hun verhaal vertellen of zich kenbaar maken. Ik voel me vaak meer gerepresenteerd door podcasts dan door televisie. Dat voelt meer als "mensen zoals ik".
Zelf heb ik autisme en ik vind het jammer dat autisten meestal voorkomen in "programma's over autisme". Dat is zeker nuttig, maar lost voor mij het "diversiteitsprobleem" niet op. Ik maak zelf onderscheid tussen "mensen die autistisch zijn" en "mensen die
toevallig autistisch zijn" - ik vind het belangrijk dat mensen uit minderheidsgroepen (of dat nou autisten, LHBTI+'ers, mensen in een rolstoel, mensen met een armprothese of wat dan ook zijn) vóórkomen in media die daar
helemaal niets mee te maken heeft (dat bedoel ik met "toevallig"). Al genoemd, maar Christian in De Mol is een perfect voorbeeld - hij heeft
toevallig dwerggroei (d.w.z. dat is nergens het onderwerp). In het echte leven zijn de meeste "afwijkingen" (zowel positieve als negatieve) namelijk ook "toevallig" (= niet relevant voor de context).
Ik snap dat mensen in een rolstoel niet zo gauw in WIDM komen vanwege de opdrachten, maar in een praatprogramma, kennisquiz etc. zou dat prima kunnen.
PS @Lödewijk:
2005: Marc-Marie Huijbregts
2006: Richard Groenendijk
2007: Alex Klaassen
2008: Patrick Martens
2009: Jon van Eerd, Hans Schiffers (dank je Chardo)
2010: Barbara Barend
2011: Hanna Bervoets
2012: Frits Huffnagel
2013: Kees Tol, Carolien Borgers (ik heb daar bewijs van uit eerste hand)
2014: Freek Bartels
2015: Margriet van der Linden, Rik van de Westelaken, Viktor Brand (gay seizoen)
2016: Rop Verheijen, Ellie Lust
2017: Thomas Cammaert, Jeroen Kijk in de Vegte
2018: Simone Weimans
2019: Rick Paul van Mulligen, Nikkie de Jager (als transgender dan maar dat was nog niet bekend van tevoren)
2020: Claes Iversen, Johan Goossens, Jaike Belfor.
Random fact of the day: Ewout (2013) valt op mannen