Je kunt dit spel eigenlijk niet goed met weerwolven vergelijken. Er zijn namelijk 2 hele grote verschillen die het spel helemaal veranderen.
1. In Weerwolven worden burgers niet ineens halverwege het spel weerwolf. In De Verraders kan er niet alleen een verrader bij komen; dat is ook nog eens
afhankelijk van hoe goed de getrouwen spelen. Wat hebben de getrouwen er aan om een verrader uit te stemmen als er daarna één terug komt? Dan maak je het je team alleen maar moeilijker, want niet alleen zijn er nog evenveel verraders, het verradersteam is ook nog eens
veranderd en je moet dus iedereen die je toch wel had afgeschreven, opnieuw gaan bekijken. Dus als getrouwe die wil winnen, is het om deze reden speltechnisch niet slim om verraders eruit te stemmen.
2. In Weerwolven is het volgens mij zo dat als er geen weerwolven meer zijn, dat het spel dan eindigt en de burgers
als groep gewonnen hebben. In De Verraders spelen de getrouwen ook tegen elkaar voor waar het spel uiteindelijk om draait: het zilver. Dus als getrouwe is het slim om niet vermoord te worden, opoffering voor de groep is altijd nadelig want wie zich offert kan nooit het zilver winnen, ook al helpt die zijn team. Kort gezegd, in De Verraders is er eigenlijk geen team, hooguit een tijdelijk samenwerkingsverband. Maar doel van De Verraders is het zilver winnen; dat is totaal wat anders dan de verraders ontmaskeren of als verrader niet ontmaskerd worden.
Dat De Verraders dus anders gespeeld wordt dan Weerwolven, is logisch: het zijn totaal andere spellen.
Inderdaad een verkeerde keuze van de makers om er twee broers in te zetten in verband met de niet neutraliteit naar elkaar. Hoe Sander zit te wachten om bij Jordy zijn ei kwijt te kunnen na de ronde tafel is gewoon echt te duidelijk .
Inderdaad precies wat ik zei na aflevering 1...:
Ik vind het wel erg vervelend dat er 2 kandidaten in zitten die elkaar beter kennen dan alle anderen - de broers. Dat maakt de kandidaten ongelijkwaardig ten opzichte van elkaar.
En wat ik aan dit format ook echt een misser vind, is dat je over het algemeen geen schild nodig hebt om de nacht te overleven, zolang je maar de wapenkamer in kan.
Vind ik ook. Een eerste voorstel:
een backup-moord. Als de persoon X die de verraders willen vermoorden, in de wapenkamer is geweest, mogen ze een willekeurige 2e speler Y kiezen als backup. Heeft X het schild, dan wordt Y vermoord; in alle andere gevallen X zelf. De spelleiding vertelt niemand iets: leeft X de volgende ochtend nog, dan weten de verraders dat X het schild had; maar X weet niet dat de verraders dat weten; er gebeurt exact hetzelfde als in het geval dat Y gewoon is vermoord.
Zo lopen mensen zonder schild evenveel risico als mensen zonder sleutel. Alléén degene met het schild is veilig.