Via
armide.lully van wieisdemol.be:
https://www.demorgen.be/tv-cultuur/de-m ... b26b9d813/
Interview De mol en winaar
De mol spreekt: ‘Ik werd bang van mezelf toen ik merkte hoe makkelijk liegen en bedriegen voor mij was’
Uma Vandemaele: ‘Na de opnames heb ik iedereen verteld dat ik op reis was geweest naar Nepal. Met alle details die daarbij horen: fictieve collega’s, het juiste weer, wat ik had gegeten.’ Beeld Play4
Uma Vandemaele is de mol. Toen de oorspronkelijke saboteur halverwege opstapte, nam ze met veel verve zijn rol over. ‘Ik werd bang van mezelf toen ik merkte hoe makkelijk liegen en bedriegen voor mij was.’
PIETER DUMON9 mei 2022, 16:55
Was je meteen enthousiast toen de vraag kwam om halverwege de rol van mol op te nemen?
“Ik heb direct ‘ja’ gezegd. Zonder twijfelen. Ik hou van de rol van slechterik. Dat heb ik al van kleins af. Wanneer andere meisjes bij toneeltjes de prinses wilden zijn, koos ik voor de rol van stouterik. Dat heb ik nu nog steeds bij spelletjes. Ken je Secret Hitler? Een spel waarin je moet kiezen om ofwel liberaal of fascist te zijn. Ik zal altijd voor dat laatste kiezen. Bovendien gaf die rol van mol me ook de garantie dat ik tot het eind zou mogen blijven.”
Geen schrik dat het mollenbestaan, net als bij Philippe, zwaar zou gaan wegen?
“Neen, omdat ik er met een compleet andere mindset ben ingestapt. Ik moest halverwege overnemen, zonder enige vorm van voorbereiding waardoor de verwachtingen bij de ploeg een stuk lager waren. Van bij het begin hebben ze me op het hart gedrukt dat het niet erg was wanneer mijn sabotages mislukten. Ik had ook het voordeel dat ik al perfect wist wat me te wachten stond. Ik wist hoe de groep in elkaar zat, hoe het spel werkte en hoe het voelt om als kandidaat mee te spelen. Een grondige voorbereiding is trouwens niet altijd een voordeel, denk ik. Je krijgt op voorhand heel veel info mee , over de opdrachten en over de kandidaten. Dan bestaat altijd het gevaar dat je je verspreekt of dingen zegt die je eigenlijk nog niet kan weten.”
Waren er dan geen nadelen aan dat halfweg inpikken?
“Toch wel. De briefings bijvoorbeeld waren wel heel erg kort. Waardoor ik tijdens bepaalde opdrachten absoluut niet wist wat er van me verwacht werd. Al was dat ook soms een voordeel. Ik moest bijvoorbeeld niet acteren dat ik verrast of verbaasd was, meestal was dat gewoon echt het geval.”
Je moest na de opnames vijf maanden wachten om je verhaal te doen. Hoe moeilijk was het om al die tijd te zwijgen?
“Verrassend makkelijk. Dat zwijgen over wat er tijdens de opnames precies is gebeurd, wordt er bij alle kandidaten heel hard ingestampt. Ik had me ook echt goed voorbereid. Na de opnames heb ik iedereen verteld dat ik op reis was geweest naar Nepal, om daar een schooltje herop te bouwen. Met alle details die daarbij horen. Ik had fictieve collega’s verzonnen, met echte Nepalese namen. Ik wist welk weer het daar was geweest, wat je daar te eten krijgt en wat er in de omgeving zoal te zien was. Het liegen en bedriegen ging me zo goed af dat ik schrik kreeg van mezelf. Niemand had iets door. Ook mijn zus en mijn beste vriendin niet. Toen die bij de eerste aflevering plots zagen dat ik meedeed aan De mol zijn die zelfs even heel boos op me geweest.”
Tijdens die eerste aflevering bleek je als leerkracht godsdienst de vier evangelisten niet te kennen. Wat vond je directeur daar van?
(lacht) “Wie zegt dat ik toen geen rolletje speelde? Misschien deed ik dat wel net om me verdacht te maken. Die eerste schooldag na de start van De mol was trouwens een absoluut gekkenhuis. Toen ik aan de schoolpoort arriveerde en zag dat zowat alle leerlingen me stonden op te wachten, ben ik eventjes gestorven. Ook aan het raam van de leraarskamer stonden ze te drummen om toch maar iets te kunnen zien. Echt absurd. Toen ik thuiskwam was ik helemaal kapot. Ik kon maar één ding denken: ‘Ik ben hier absoluut niet klaar voor’. Gelukkig is in de weken daarna de situatie genormaliseerd.”
En nu? Iets in de media?
“Ik ben niet van plan om mijn deelname aan De mol uit te melken. Al had ik stiekem gehoopt dat het mijn muziekcarrière een duwtje in de rug zou kunnen geven. Alleen heb ik het qua timing, vrees ik, niet erg slim aangepakt. Het nummer dat ik over De mol wou schrijven is nog niet af en er staan voorlopig ook geen optredens gepland.”
Winnaar Sven: ‘Ik was heel zeker dat Uma de mol was, tot ik de uitzendingen op tv zag’
Hij heeft er lang op moeten wachten. Maar zondagavond wist Sven Pede dan toch Uma te ontmaskeren als mol. Een prestatie die hem een cheque van 26.390 euro opleverde. “De voorbije maanden waren een mentale beproeving.”
Vijf maanden lang wist je niet of je nu al of niet gewonnen had. Hoe voelde dat?
“De eerste twee maanden na onze terugkeer viel dat nog mee. Ik was er van overtuigd dat Uma de mol was en had dat op La Gomera ook in alle vragen zo aangegeven. Maar dan beginnen die uitzendingen, krijg je plots dingen te zien die je niet wist, lees je alle theorieën op het internet en ga je toch weer twijfelen. De laatste week voor de finale was echt zenuwslopend.”
Hoe zeker was je van je keuze voor Uma?
“Behoorlijk zeker. Tijdens de zwembadproef had mijn broer gezien hoe Davy, de vriend van Uma, een aantal kokers met prijzengeld van plaats wisselde. Van dan af heb ik haar altijd in het vizier gehad. Maar helemaal zeker ben je natuurlijk nooit. Had mijn broer het wel juist gezien? En was het een bewuste sabotage of een poging om me op het verkeerde been te zetten? Ook Philippe was ik trouwens van helemaal in het begin op het spoor. Tijdens de eerste proef, waarin we samen met een taart op wandel waren, zag ik hem een suikerroosje op de grond gooien. Toen we niet veel later moesten tellen hoeveel van die dingen er op die taart zaten, wist ik dat hij de mol was.”
Dan was het wel een tegenvaller toen hij er na vier afleveringen uitstapte?
“Ik zag mijn ticket naar de finale in rook op gaan. Maar nog veel erger was dat we met Philippe een supertoffe gast zagen verdwijnen. We hadden al langer in de gaten dat het niet meer ging. Je zag hem dag per dag bleker weg trekken.”
Het prijzengeld krijgt een ietwat verrassend doel, het moet het startkapitaal vormen voor een kinderboerderij. Welk beest wordt de eerste investering?
“Dat moeten we nog bekijken. Mijn vriendin en ik dromen al heel lang van zo’n kinderboerderij en we hebben ondertussen al heel wat beesten verzameld. In de boomgaard achter ons huis in Denderleeuw lopen al schapen, geiten, alpaca’s, ezels, konijnen, cavia’s, een pony, een varken en een hond. Eerder dan in beesten zullen we dus waarschijnlijk in de infrastructuur investeren. Maar dat is nog niet voor meteen. Mijn vriendin volgt momenteel een opleiding dierenartsassistente. We willen alleszins nog wachten tot die achter de rug is voor we met de boerderij-plannen verder gaan.”
Is het de bedoeling om dan fulltime boer te worden?
“Voorlopig niet. Ik werk nu in de reclamesector. Als copywriter heb ik de voorbije maanden meegewerkt aan radio -en televisiespotjes voor onder andere McDonalds, Telenet en Delhaize. Ik hou er van om op die manier creatief bezig te zijn. Dat blijf ik dus nog wel even doen.”