Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd  (gelezen 12266 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #100 Gepost op: 12-04-2023, 10:42:36 »
De mol kan hier veilig een rood scherm krijgen: de mol maakt als laatste de test; regie fluistert in hoeveel fouten er gemaakt zijn in de slechtste test; je maakt er eentje meer; met alleen je eigen foto heb je dan al genoeg om de test beter te maken.
Ik denk niet dat het fair zou zijn als de mol altijd een fout meer maakt dan de slechtste test, maar mijn kijk hierop heb ik hier al eerder gedeeld.
Het gaat mij om het laatste. Als de mol toevallig de laagste score had en het rode scherm krijgt, dan vult de mol hierna alleen nog vragen in voor de TV beelden, zoals bij elke test. Het resultaat hiervan doet er niet meer toe. De kandidaat met de laagste score behalve die van de mol krijgt vervolgens een rood scherm.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #101 Gepost op: 12-04-2023, 11:04:14 »
De moel doet niets toevallig, geloof ik niet in, en een test maken? tuurlijk niet, de mol gaat nooit naar huis, dus de poppenkast van het maken van een test is onzin voor de buhne.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #102 Gepost op: 12-04-2023, 11:10:29 »
Dat sommige molloten nog in de Comfort-tunnel blijven en allerlei theorieën uitvinden waarom ze ondanks het rode scherm toch de mol is begrijp ik niet (ik ben het volledig eens met Mollem).

Comfort is gewoon niet de mol (ik had haar de 2e aflevering al doorstreept), heeft de test het slechtst gemaakt omdat ze alles op de verkeerde mol heeft ingezet en heeft (mede dankzij Leïla en Lieselot) haar rode scherm ongedaan kunnen maken. Meer moet je er niet achter zoeken.
Zoals eerder gezegd, met de mol hier een rood scherm te geven door de testresultaten te vervalsen waardoor de echte afvaller geen kans heeft om toch erin te blijven (wat hier de bedoeling is) gooi je alle geloofwaardigheid te grabbel.
« Laatst bewerkt op: 12-04-2023, 11:12:09 door Luc »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #103 Gepost op: 12-04-2023, 11:55:52 »
Zoals eerder gezegd, met de mol hier een rood scherm te geven door de testresultaten te vervalsen waardoor de echte afvaller geen kans heeft om toch erin te blijven (wat hier de bedoeling is) gooi je alle geloofwaardigheid te grabbel.
Waar haal je vandaan dat hier testresultaten zijn vervalst? Van vervalsing zou alleen sprake zijn als je de mol altijd een rood scherm zou geven, dus een testscore van 0 vragen goed.

De kandidaten zullen ook wel begrijpen dat het niet zo kan zijn dat ze na deze eliminatie gratis één kandidaat af kunnen schrijven als mol omdat hij of zij het rode scherm kreeg. Gevolg hiervan is dat het noodzakelijk is dat de mol, net als de andere kandidaten, een reële testscore krijgt. Geen 0 vragen goed en geen 20 vragen goed. Ergens hier tussenin, zodanig dat er zeg een kans van 50% is dat hij het rode scherm krijgt. Of misschien wel wat lager omdat er 7 kandidaten zijn.

Het zou mij ook niet verbazen als er aan de kandidaten is meegedeeld dat de mol hier inderdaad ook meedoet in de ranking en een voor hun natuurlijk onbekende score zal krijgen. Dat ze de kandidaat die het rode scherm krijgt niet kunnen uitsluiten als mol. En wellicht ook dat conclusies die ze trekken als ze all-in zijn gegaan op degene die het rode scherm krijgt maar daarna toch groen, voor eigen rekening zijn.
« Laatst bewerkt op: 12-04-2023, 11:58:13 door MartinJ »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #104 Gepost op: 12-04-2023, 12:25:41 »
Dat sommige molloten nog in de Comfort-tunnel blijven en allerlei theorieën uitvinden waarom ze ondanks het rode scherm toch de mol is begrijp ik niet (ik ben het volledig eens met Mollem).

Grappig dat je het eens bent, maar ik maak er juist niet uit op dat Comfort is uitgesloten als mol, ik denk ook niet dat het Molteam dat nu al zou willen, iemand nu al uitsluiten.

Wat je zegt over vervalsen, nee.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #105 Gepost op: 12-04-2023, 14:38:27 »
Ik sluit me hier bij aan.
Het kan toch niet de bedoeling van de makers zijn om op basis van het rode scherm Comfort te kunnen uitsluiten, terwijl hierdoor haar kansen om in de finale te komen vergroot zijn.
Het blijft wel vreemd dat ze dit zo vaag hebben gehouden, dat wringt wel - is niet hun gewoonte.

Overigens vertoef ik me momenteel niet meer in de Comfort tunnel, waar ik een halve week gebuurt heb, maar dan om andere redenen dan het rode scherm, met name haar stress en emoties tijdens het eindspel en eliminatie die m.i. niet gespeeld zijn.
« Laatst bewerkt op: 12-04-2023, 14:49:28 door Molekule »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #106 Gepost op: 12-04-2023, 17:19:16 »
Ik sluit me hier bij aan.
Het kan toch niet de bedoeling van de makers zijn om op basis van het rode scherm Comfort te kunnen uitsluiten, terwijl hierdoor haar kansen om in de finale te komen vergroot zijn.
Het blijft wel vreemd dat ze dit zo vaag hebben gehouden, dat wringt wel - is niet hun gewoonte.
De makers zorgen er altijd voor dat de kandidaten die er (bijna) uitligt bij terugkomst nog steeds de mol kan zijn. Dit is bijvoorbeeld anders dan in Nederland, waar o.a. Rons en Sarahs terugkomst afhankelijk waren van het gedrag van de rest van de groep.

De beste vergelijking is Ruth in seizoen 4; als zij terug was gekomen zouden dezelfde discussies zijn ontstaan als nu met Comfort. De reservemol in 2021 was ook een noodknop om Noah verdacht te kunnen houden. Ze willen dus de mogelijkheid openhouden dat een kandidaat met een rood scherm nog steeds de mol kan zijn, maar dat betekent niet dat ze daadwerkelijk de mol snel een rood scherm zullen geven.

Als de mol al 'uitgeschakeld' kan worden, zullen ze zorgen dat dit niet op de test gebaseerd is. Denk aan Hans in seizoen 5, Jens in seizoen 9, en Lieselot dit seizoen.
...óf niet!

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #107 Gepost op: 12-04-2023, 17:49:23 »
Volgens mij vult de mol niet eens een test in. Die hoeft echt niet te gaan onthouden waar die zelf zat en met wie.

Maar laat degene die willen blijven geloven dat het niet zo is, dat vooral zo houden.

Ik geloof er wel in dat ze ons op het verkeerde been willen zetten en daarom sommige zaken wel en sommige niet laten zien. Maar niet dat ze ons foute info willen geven.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #108 Gepost op: 12-04-2023, 18:11:30 »
Indien ze de mol daar willen zetten zou Gilles ook liegen tegen de kandidaten. Die denken immers dat ze bij een rood scherm kunnen herkansen en kunnen kiezen om een risico te nemen. Dat zegt Gilles dan ook, dat het een kans is om een verdachte uit te sluiten. De kandidaten beslissen dan zelf of ze het risico willen nemen of niet.

Er is ook gezegd dat de afvaller een aantal vragen opnieuw kan doen. Hoogstwaarschijnlijk is ook gezegd dat het aantal vragen afhangt van een opdracht waarbij er een aantal vragen kunnen vrijgespeeld worden.

Kan Comfort de mol nog zijn? Ja.
Maar volgens mij toch niet, ik had haar al heel laag staan.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #109 Gepost op: 12-04-2023, 18:34:08 »
Ik sluit me hier bij aan.
Het kan toch niet de bedoeling van de makers zijn om op basis van het rode scherm Comfort te kunnen uitsluiten, terwijl hierdoor haar kansen om in de finale te komen vergroot zijn.
Het blijft wel vreemd dat ze dit zo vaag hebben gehouden, dat wringt wel - is niet hun gewoonte.
Maar dit jaar is het wel dat de voordelen ook nadelen hebben. Dus misschien dit jaar: wil je een gok nemen om iemand uit te kunnen sluiten, dan kan dat betekenen dat anderen weten dat jij de mol niet meer kan zijn.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #110 Gepost op: 12-04-2023, 19:19:07 »
Er zijn eerder al mollen geweest die een rood scherm hadden. Dus kan het? ja, het kan.
Zouden de makers in België dit doen? Ik denk het niet

Aan de andere kant zou ik als mol wel altijd de test willen maken (of toch op zn minst de vragen zien) zodat je kan meepraten mochten de kandidaten over de test beginnen.

Comfort heeft, nu ze all-in is gegaan, een voordeel dat ze van één iemand weet dat die persoon niet de mol is. Ook heeft ze het nadeel dat de andere kandidaten weten dat zij niet de mol is. Dat nadeel lijkt me groter dan het voordeel (helemaal als ze op Leïla had ingevuld natuurlijk)
Wit is ook een kleur!

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #111 Gepost op: 12-04-2023, 19:59:42 »
In de
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
mol is het voorgekomen dat de mol een rood scherm kreeg en nadien terugkwam door geld uit de pot te halen, vind ik overigens een erg flauwe actie.

In WIDM heeft de mol nooit een rood scherm gehad en in de Belgische mol ook niet. Wel stapte de mol vorig jaar zelf op en werd vervangen door een kandidaat die tot mol is verkozen.

Alles op één kandidaat zetten is een risico die kan lonen (in dit geval Comfort) maar je kunt ook de op-één-na-slechtste score halen (Leïla).

Comfort heb ik overigens voor deze opdracht al geschrapt als mol en hier bevestigt ze eens te meer dat zij niet de mol is.
« Laatst bewerkt op: 12-04-2023, 21:10:12 door Heinz, Reden: Spoilertags »

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #112 Gepost op: 12-04-2023, 20:10:15 »
Dat nadeel lijkt me groter dan het voordeel (helemaal als ze op Leïla had ingevuld natuurlijk)
Dat hoeft niet zo te zijn. Want ze mocht zo te zien de vraag waar zat de mol (bingo of zoo) veranderen en de vraag of de mol kinderen heeft. Dan kun je ineens meerdere personen wegstrepen op basis van je foute antwoorden. De rest kan alleen haar afstrepen.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #113 Gepost op: 12-04-2023, 20:12:41 »

In WIDM heeft de mol nooit een rood scherm gehad en in de Belgische mol ook niet. Wel stapte de mol vorig jaar zelf op en werd vervangen door een kandidaat die tot mol is verkozen.


Toevallig was dat ook in afl 4. Dat in combi met “het terug in de tijd” thema snap ik wel dat Comfort nog bij mensen op de radar is

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #114 Gepost op: 12-04-2023, 20:34:40 »
Dat zegt Gilles dan ook, dat het een kans is om een verdachte uit te sluiten.
Waarom is het toch zo'n hardnekkig misverstand dat Gilles dit niet zegt, tenminste niet tegen de kandidaten.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #115 Gepost op: 12-04-2023, 22:05:42 »
Als wij het in de voice over horen, dan is dat ook wel zo aan de kandidaten uitgelegd denk ik.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #116 Gepost op: 12-04-2023, 22:51:17 »
Dat hoeft niet zo te zijn. Want ze mocht zo te zien de vraag waar zat de mol (bingo of zoo) veranderen en de vraag of de mol kinderen heeft. Dan kun je ineens meerdere personen wegstrepen op basis van je foute antwoorden. De rest kan alleen haar afstrepen.
Nu je het zegt: Zeker bij een beperkt aantal vragen verbeteren kan de kandidaat in de auto theoretisch een heel groot voordeel behalen als ze van een rood toch een groen scherm weet te maken.

Stel je voor dat Comfort alleen 'Waar speelde de mol vandaag? (Zoo/Bingo)' en 'Hoe heet de mol?' had mogen veranderen. Ze wisselt van 'Bingo' naar 'Zoo' en vult ook iemand van de zoo in als mol. Als ze dan ineens een groen scherm krijgt, weet ze 100% zeker dat ze de hele bingogroep kan afstrepen :o Hetzelfde natuurlijk omgekeerd. In theorie kan ze zelfs 100% zekerheid over de mol verkrijgen als ze alleen de laatste vraag had gewisseld naar de juiste mol. (Los van dat dit totaal niet tactisch zou zijn, het had speltechnisch gekund!)
...óf niet!

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #117 Gepost op: 12-04-2023, 23:05:58 »
Volgens mij vult de mol niet eens een test in. Die hoeft echt niet te gaan onthouden waar die zelf zat en met wie.

De Mol moet toch wel weten welke vragen er in de rest voorkomen? Anders val je toch meteen door de mand als hier tussen de kandidaten over wordt gepraat?

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #118 Gepost op: 12-04-2023, 23:09:02 »
De Mol moet toch wel weten welke vragen er in de rest voorkomen? Anders val je toch meteen door de mand als hier tussen de kandidaten over wordt gepraat?
Ik meen mij te herinneren dat Gilles Van Bouwel de test wel invulde net om die reden. Maar de mol hoeft de test niet in te vullen.

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #119 Gepost op: 12-04-2023, 23:10:14 »
Kan ook dat de Mol gewoon een lijstje met de vragen krijgt natuurlijk.