Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd  (gelezen 12375 keer)

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #80 Gepost op: 11-04-2023, 13:21:50 »
De extra info is vooral dat je weet wie zeker niet de mol is hé. :-)
Als je all-in bent gegaan op één kandidaat en je hebt een rood scherm, dan ben je wel zeker dat die kandidaat de mol niet is.
I was blind but now I can see

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #81 Gepost op: 11-04-2023, 13:33:55 »
Tenzij iedereen dat gedaan heeft op de juiste mol en je bent de langzaamste qua tijd.
Maar dat lijkt me hier zeker niet t geval

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #82 Gepost op: 11-04-2023, 13:43:52 »
Hier was veel stof tot nadenken.
Ik ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het vanuit het perspectief van de programmamakers bekeken best wel een goed idee is om de mol eerst een rood scherm te geven, omdat de risico's perfect beheersbaar waren. En het voordeel voor de mol uit meerdere facetten bestaat:

- Als het verschil tussen laatste en voorlaatste klein is, moeten slechts een paar foto's van behulpzame kandidaten juist geraden worden om een andere afvaller te krijgen. Dat is 'kandidaats' + er gaat wat geld uit de pot
- Als het verschil wel groot is, dan gokt de mol gewoon (gestuurd) de juiste foto's
- Het drama wanneer een ander iemand afvalt is groot, sabotage van de sfeer maw + het is nog extra dramatisch als die persoon net behulpzaam was zoals het ook gebeurde
- Het maakt de mol enigzins minder verdacht enerzijds door de emotionele acteerprestaties die nodig zijn, anderzijds naar de finale toe is deze proef een ijkpunt waarop iemand "het licht zag". Wat een verklaring is voor het verder geraken van deze kandidaat/mol.

Het enige vermijdbare scenario is waarbij de mol zijn/haar test slechts als voorlaatste slechtste zou invullen. Maar is dat eigenlijk wel mogelijk? Dan zou iemand anders de mol al moeten weten, er vol en perfect tegengesteld op inzetten (en dus ook 0 scoren) én dat trager doen dan de mol.

Als kandidaat was traag invullen echter dé juiste strategie, ongeacht of je op tunnelvisie of gespreid ging inzetten. Door de test traag te maken kreeg je het voordeel van de back to the future bij een gelijke score. Waarbij je dus slechts 1 fout antwoord moest kunnen rechtzetten met een groot informatievoordeel als cadeau.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #83 Gepost op: 11-04-2023, 15:41:08 »
De extra info is vooral dat je weet wie zeker niet de mol is hé. :-)
Als je all-in bent gegaan op één kandidaat en je hebt een rood scherm, dan ben je wel zeker dat die kandidaat de mol niet is.
Als je spreidt over 2 kandidaten en je krijgt een rood scherm dan weet je vrijwel zeker dat die 2 niet de mol zijn. Je weet dan niet alleen meer. Er blijven ook minder kandidaten over waar je uit moet kiezen bij de herkansing. Daarom vind ik het persoonlijk ook oliedom om all-in op één kandidaat te gaan.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #84 Gepost op: 11-04-2023, 15:41:38 »
Je kunt dit dus ook zien als een verdachte montage van Thomas. Bij de mol zullen ze niet zo gauw de schijn van voorkennis erin laten.

Juist wel ,we hebben al zo vaak opdrachten gezien waar gilles zegt dat hij de mol net extra info heeft gegeven( koffers Mexico, parachute springen Griekenland ) en in de reünie opdrachten zien we al sinds seizoen 3 stukjes van de briefing vd mol ( zelfs als het soms fout gaat en een kandidaat er lucht van krijgt ) .( of dat gilles met muts aanduidt dat de tussenstand x is en zonder muts is het y )

Het was me ook opgevallen dat Thomas iets zegt over hoeveel vragen hij kon verzamelen terwijl die Info nog niet bij de kijkers bekend was . Maar of dat een verspreking is van de mol of dst die info al wel bij de kandidaten bekend is , dat is onbekend .   Ik vermoed dat de kandidaten voor het maken van de test haarfijn is uitgelegd wat er precies de bedoeling was in de tijdmachine en hoe je je kans op revanche kon verzilveren en dus dat ook kandidaat Thomas dit had kunnen zeggen

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #85 Gepost op: 11-04-2023, 16:17:39 »
Als je spreidt over 2 kandidaten en je krijgt een rood scherm dan weet je vrijwel zeker dat die 2 niet de mol zijn. Je weet dan niet alleen meer. Er blijven ook minder kandidaten over waar je uit moet kiezen bij de herkansing. Daarom vind ik het persoonlijk ook oliedom om all-in op één kandidaat te gaan.
Maar we weten niet hoe moeilijk de vragen zijn. Als je spreid over twee, maar van de helft van de antwoorden ben je onzeker (omdat je bijvoorbeeld bent vergeten te vragen wat iemands lievelingsfilm is of niet meer weet waar iemand zat bij het ontbijt), dan heb je netto misschien maar 5 vragen zeker op je verdachte ingevuld. Het wordt onwaarschijnlijker dat dit de mol is bij een rood scherm, maar kun je hem met zekerheid uitsluiten?
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #86 Gepost op: 11-04-2023, 16:23:48 »
Maar we weten niet hoe moeilijk de vragen zijn. Als je spreid over twee, maar van de helft van de antwoorden ben je onzeker (omdat je bijvoorbeeld bent vergeten te vragen wat iemands lievelingsfilm is of niet meer weet waar iemand zat bij het ontbijt), dan heb je netto misschien maar 5 vragen zeker op je verdachte ingevuld. Het wordt onwaarschijnlijker dat dit de mol is bij een rood scherm, maar kun je hem met zekerheid uitsluiten?
Als je niet weet wie waar zat etc. dan kun je net zo goed meteen de handdoek in de ring gooien.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #87 Gepost op: 11-04-2023, 16:34:56 »
Doe ik dat bij dezen.
...óf niet!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #88 Gepost op: 11-04-2023, 16:40:00 »
Ik blijf er nog steeds bij dat het voor een kandidaat prima mogelijk is om met 4-6 pasvragen het verschil te kunnen maken van slechtste naar op 1 na slechtste in deze fase van het spel . Zeker gezien de aankondiging van gilles en dat er dus mogelijk wat minder gespreid werd .

Grappig scenario ging door mijn hoofd, wat als de mol in de auto kwam en iedereen zou helpen , dan kwam de mol terug maar met veel geld in de pot .

Ik hoop dus echt dat de mol niet in de auto zat en we hier getuigen zijn geweest van een toneelstukje


( ik ben zoiezo al nooit fan van een alternatieve eliminatie geweest )

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #89 Gepost op: 11-04-2023, 16:44:09 »
Grappig scenario ging door mijn hoofd, wat als de mol in de auto kwam en iedereen zou helpen , dan kwam de mol terug maar met veel geld in de pot .
Klopt, het is veel interessanter voor de mol om buiten de auto te stoken en proberen de groep geld uit de pot te laten spelen. Daar zinspeelde het dagboek van de mol ook op.
...óf niet!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #90 Gepost op: 11-04-2023, 16:54:55 »
Maar hoe speelt een groep geld uit de pot ?  Ze kunnen toch enkel zwijgen en niet helpen en daarmee de kans op geld in de pot verkleinen ?

Weer een rare gedachte in mijn hoofd, tot nu toe lijkt het of de groep bang is om voor eigen gewin te gaan, zelfs als datgene  geld opleveren kan ( kamer 110, toos).  Stel de mol weet dat er nog ergens een opdracht komt waarin eigen gewin zwaar bestraft gaat worden, dan is het tich wenselijk om te laten zien dat kiezen om een test kei slecht te maken en dus extra info te kunnen hebben en toch terug keren in het spel iets positiefs kan zijn

En stel nu eens dat de mol weet dat het verschil tussen Leila en commy met 4 vragen niet is op te vangen . Is dan de switch van Lieselot niet een aanzet tot verharding van het groepsgevoel en het mogelijk sneller gaan voor eigen gewin bij een volgend moment

Nadelig aan mijn eigen stelling , ik wil niet dat de mol een kandidaat bevoorrecht tov een andere kandidaat

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #91 Gepost op: 11-04-2023, 17:05:52 »
Bij een goed antwoord geld in de pot, bij fout antwoord echter het geld eruit.

Door aan te sturen op niet helpen verhoog je de kans op foute antwoorden.

Offline the_wizard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #92 Gepost op: 11-04-2023, 19:01:27 »
Grappig scenario ging door mijn hoofd, wat als de mol in de auto kwam en iedereen zou helpen , dan kwam de mol terug maar met veel geld in de pot .

De mol heeft wrsch. voorkennis, kent de goede antwoorden. Als de mol in de auto zit, hoeft de mol dan gewoon te gaan twijfelen aan de hulp die wordt aangereikt en dan toch lekker het verkeerde antwoord te kiezen. Geen geld verdient, ook geen pasvraag, maar dat boeit de mol niet want kan toch niet afvallen. De score van de mol doet er niet toe, de kandidaat met de laagste score valt toch gewoon af. Kortom het is dan gewoon een fake executie voor de show. Wat ik ook denk, vlgs mij is Commy gewoon de mol.

Andersom kan het voor zowel mol als kandidaat buiten de auto van belang zijn te "helpen" aan het verkeerde antwoord. Een mol doet dit om geld uit de pot te houden, een kandidaat om te voorkomen dat er een extra pasvraag wordt gegeven aan degene in de auto, om zijn eigen hachje te redden.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #93 Gepost op: 11-04-2023, 22:39:25 »
Tureluurs heeft dit ook al ergens genoemd dacht ik… en ik vind het heel scherp beredeneerd: 

Stel Comfort is de mol.

Als kandidaat ga je in de test helemaal op 1 persoon: Comfort.

Vervolgens krijgt Comfort een rood scherm, en komt weer terug ten koste van Leïla.

Wat gaat dan je conclusie zijn?
Ik als kandidaat zou dan concluderen dat ik volledig fout zat. En dat ik domweg geluk heb gehad dat zowel Comfort als Leïla nog net ietsje fouter zaten.

Dus als je in werkelijkheid goed zat op de mol, dan word je hiermee nog even flink aan het twijfelen gezet. Ook als je deels op Comfort zat heb je diezelfde twijfel.
Ik denk eigenlijk niet dat de makers de eliminatie op die manier zouden willen opzetten.

Als Gilles volgende aflevering niet expliciet benoemd naar de kandidaten dat Comfort de mol nog kan zijn, dan wordt mijn conclusie (helaas) dat Comfort niet meer de mol kan zijn.


Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #94 Gepost op: 11-04-2023, 23:54:39 »
Sommigen zoeken het hier veel te ver denk ik.

Volgens mij is alles gewoon verlopen zoals het moest. Comfort had het minst aantal vragen juist, en is dankzij het aanpassen van haar 6 laatste antwoorden in het spel gebleven. Aangezien Leïla all-in is gegaan op de verkeerde persoon zal het wellicht niet erg moeilijk geweest zijn om haar alsnog te passeren in het aantal juiste vragen.

Bij Comfort is er ook weinig mollengedrag te bespeuren geweest vind ik. Ze zat in de eerste aflevering in de 'goede' groep met de rookmelder, alle opdrachten lukten maar ze werden aan de eindmeet buitenspel gezet door de andere groep. Bij de treinopdracht gaf ze een tweetal juiste antwoorden en gooide ze zelf geen voorwerpen richting de constructies, en bij de legeropdracht lukte iedere proef, ze liep zelfs 4 km met een rugzak van 8 kg en was op tijd binnen.  :o

Het doel van van deze opdracht was om de samenhang in de groep te breken, of dat was toch het idee ervan.
Leïla en Lieselot kozen uit vriendschap/schuldgevoel om Comfort te helpen, waardoor ze eigenlijk kunnen/konden geschrapt worden als mogelijke mol. De mol en de 3 anderen kozen ervoor om hun eigen vel proberen te redden, en met wat geluk ging de groepspot nog wat naar beneden ook. Het jammerlijke, voor de Mol dan toch, is dat Comfort uiteindelijk toch mag blijven, met een pak meer info over wie de mol nu juist is, en dat net Leïla, die kon geschrapt worden als mogelijke mol naar huis moest.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #95 Gepost op: 11-04-2023, 23:56:56 »
Ik voel nu al dat dit de discussie van dit seizoen gaat worden  ::love::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #96 Gepost op: 12-04-2023, 00:06:16 »
Tureluurs heeft dit ook al ergens genoemd dacht ik… en ik vind het heel scherp beredeneerd: 

Stel Comfort is de mol.

Als kandidaat ga je in de test helemaal op 1 persoon: Comfort.

Vervolgens krijgt Comfort een rood scherm, en komt weer terug ten koste van Leïla.

Wat gaat dan je conclusie zijn?
Ik als kandidaat zou dan concluderen dat ik volledig fout zat. En dat ik domweg geluk heb gehad dat zowel Comfort als Leïla nog net ietsje fouter zaten.

Dus als je in werkelijkheid goed zat op de mol, dan word je hiermee nog even flink aan het twijfelen gezet. Ook als je deels op Comfort zat heb je diezelfde twijfel.
Ik denk eigenlijk niet dat de makers de eliminatie op die manier zouden willen opzetten.

Als Gilles volgende aflevering niet expliciet benoemd naar de kandidaten dat Comfort de mol nog kan zijn, dan wordt mijn conclusie (helaas) dat Comfort niet meer de mol kan zijn.
Als Comfort de mol is en er één kandidaat is all-in gegaan op Comfort, dan hadden de makers kunnen besluiten om Comfort geen rood scherm te geven. Niet ideaal, maar in mijn ogen beter dan weg te geven dat Comfort (in dit geval) niet de mol kan zijn. Zowel naar de kandidaten toe als naar de kijkers.
Bij De Mol is er altijd wel een plan B.
« Laatst bewerkt op: 12-04-2023, 00:13:19 door MartinJ »

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #97 Gepost op: 12-04-2023, 08:31:19 »
Waarom zou Comfort niet de mol kunnen zijn? Ze zit er immers nog gewoon in. Ik lees op dit forum ook genoeg mensen die haar hierom juist verdenken en hetzelfde kan gelden voor de kandidaten.

De mol kan hier veilig een rood scherm krijgen: de mol maakt als laatste de test; regie fluistert in hoeveel fouten er gemaakt zijn in de slechtste test; je maakt er eentje meer; met alleen je eigen foto heb je dan al genoeg om de test beter te maken.

Overigens denk ik niet dat Comfort de mol is; ik vond haar reactie te oprecht.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #98 Gepost op: 12-04-2023, 08:39:18 »
Sommigen zoeken het hier veel te ver denk ik.

Volgens mij is alles gewoon verlopen zoals het moest. Comfort had het minst aantal vragen juist, en is dankzij het aanpassen van haar 6 laatste antwoorden in het spel gebleven. Aangezien Leïla all-in is gegaan op de verkeerde persoon zal het wellicht niet erg moeilijk geweest zijn om haar alsnog te passeren in het aantal juiste vragen.

Bij Comfort is er ook weinig mollengedrag te bespeuren geweest vind ik. Ze zat in de eerste aflevering in de 'goede' groep met de rookmelder, alle opdrachten lukten maar ze werden aan de eindmeet buitenspel gezet door de andere groep. Bij de treinopdracht gaf ze een tweetal juiste antwoorden en gooide ze zelf geen voorwerpen richting de constructies, en bij de legeropdracht lukte iedere proef, ze liep zelfs 4 km met een rugzak van 8 kg en was op tijd binnen.  :o


Helemaal akkoord. Comfort als mol valt in de eerste plaats al niet uit te leggen. Het zal wel gewoon normaal verlopen zijn. Ook is -1000 te weinig voor een mol in die positie. Maar heb al genoeg kruizen door Comfort getrokken.



Als Gilles volgende aflevering niet expliciet benoemd naar de kandidaten dat Comfort de mol nog kan zijn, dan wordt mijn conclusie (helaas) dat Comfort niet meer de mol kan zijn.

Nogmaals akkoord. Het zou altijd kunnen dat de mol rood krijgt, maar dan moet voor de eerlijkheid van het spel de mol dat de volgende aflevering benoemen.

Offline Bakkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #99 Gepost op: 12-04-2023, 09:52:49 »
Dit zijn de tijdstippen uit Back to The Future, waarin ze naar november 2022 reizen.
Zou het iets zijn met die uren?
Weet iemand om hoe laat de post is geplaatst van "De toekomst kan je niet voorspellen. het verleden kan je niet veranderen.'
Misschien dat het daar iets mee te maken heeft?