Poll

Had de mol hier een rood scherm mogen krijgen?

Ja, ik vond het een geslaagde twist.
27 (34.6%)
Ja, maar we hadden in de aflevering meer informatie moeten krijgen over de spelregels.
25 (32.1%)
Nee, maar met andere spelregels of bij een ander spel zou de mol wel een rood scherm kunnen krijgen.
11 (14.1%)
Nee, de mol zou nooit een rood scherm moeten kunnen krijgen.
15 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 78

Auteur Topic: Kan de mol een rood scherm krijgen?  (gelezen 27071 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Gepost op: 15-04-2023, 17:57:51 »
Een discussie die al op meerdere plekken op het forum wordt gevoerd. Ook relevant voor komende seizoenen: kan de mol een rood scherm krijgen?

Ik zal beginnen: ik denk dat de mol nooit een rood scherm zal krijgen, maar dat de makers dit nooit zullen toegeven zodat we geen kandidaten kunnen uitsluiten.
...óf niet!

Online Molekule

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #1 Gepost op: 15-04-2023, 19:05:14 »
Een rood scherm als onderdeel van een opdracht of een rood scherm aan het einde van een aflevering?  ;D
Het eerste: ja.
Het tweede: neen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #2 Gepost op: 15-04-2023, 19:15:34 »
Ik stel voor om de vraag anders te stellen want het is wel belangrijk dat het gaat om een opdracht. Is het geen opdracht, dan is het een no-issue want het antwoord is dan simpelweg nee omdat een rood scherm zou betekenen dat hij naar huis moet. Er volgt dan namelijk niets meer daarna.
Edit
Omdat ik zag dat er al diverse stemmen waren uitgebracht heb ik maar een nieuwe poll aangemaakt.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2023, 19:22:13 door MartinJ »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #3 Gepost op: 15-04-2023, 19:20:51 »
Een discussie die al op meerdere plekken op het forum wordt gevoerd. Ook relevant voor komende seizoenen: kan de mol een rood scherm krijgen als onderdeel van een opdracht.
Het moet hier dus gaan om een bijzondere test en eliminatie, waarbij degene die in eerste instantie een rood scherm krijgt later alsnog een groen scherm kan krijgen.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2023, 21:34:31 door MartinJ »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #4 Gepost op: 15-04-2023, 19:37:08 »
Een tweede topic lijkt me niet nodig. De mol zal inderdaad nooit naar huis gaan, dus de optie rood scherm + naar huis gaan is sowieso uitgesloten.

Een rood scherm krijg je altijd in de context van een eliminatie en soms zit daar een twist aan vast (zoals deze week). Maar wie een rood scherm krijgt is altijd gebaseerd op de testresultaten en aangezien de testresultaten van de mol niet meetellen, zie ik geen logische optie waarin de mol een rood scherm kan krijgen.

De enige bijzondere situatie die ik kan bedenken was de 'leugen' van Gilles bij het rode scherm van Eva, maar ook dan ligt het volledig bij de makers of de mol meespeelt voor het voordeel. Aangezien de mol de test niet (serieus) in hoeft te vullen, wordt ook dat al vrij snel doorgestoken kaart.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2023, 19:40:51 door Pac »
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #5 Gepost op: 15-04-2023, 19:40:04 »
Een tweede topic lijkt me niet nodig. De mol zal inderdaad nooit naar huis gaan, dus de optie rood scherm + naar huis gaan is sowieso uitgesloten.
Daar gaat het niet om. Het punt is dat het bij de vraag van belang is dat het rode scherm in het kader van een opdracht is. Wat je zegt een rood scherm zonder opdracht is natuurlijk duidelijk, daar heb ik het niet over.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #6 Gepost op: 15-04-2023, 19:41:49 »
Daar gaat het niet om. Het punt is dat het bij de vraag van belang is dat het rode scherm in het kader van een opdracht is. Wat je zegt een rood scherm zonder opdracht is natuurlijk duidelijk, daar heb ik het niet over.
Maar het rode scherm van Comfort lag wel degelijk aan haar testresultaten. Er volgde een opdracht na de eliminatie, maar wie het rode scherm kreeg stond daar los van.

Ik zal hier ook op deze post van je reageren:
Stel je voor dat die kandidaat die het rode scherm kreeg de finale haalt, niet helemaal ondenkbaar in het geval van Comfort als je het mij vraagt. Dan wordt het wel erg makkelijk voor de andere finalisten.
Zoals ik in de openingspost al aangaf, de makers zullen altijd de schijn ophouden dat het wél kan. Maar dat betekent niet dat ze het ook echt zullen laten gebeuren. In elk geval niet als dat de rest van de kandidaten buitenspel zet.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2023, 19:43:38 door Pac »
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #7 Gepost op: 15-04-2023, 19:51:44 »
Maar het rode scherm van Comfort lag wel degelijk aan haar testresultaten. Er volgde een opdracht na de eliminatie, maar wie het rode scherm kreeg stond daar los van.
Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen en wat dit te maken heeft met mijn opmerking.
Verder weten we ook niet zeker of Comfort (als ze de Mol is) de test ook heeft gemaakt. In theorie zouden de makers ook gewoon een score aan haar hebben toegekend. Misschien wel op basis van een gemiddelde minimumscore over alle seizoenen in dezelfde aflevering (zelfde aantal kandidaten). Eventueel met een correctiefactor. Zou ik nog eens niet zo gek vinden en is ook goed uit te leggen na afloop van het seizoen.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2023, 19:54:13 door MartinJ »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #8 Gepost op: 15-04-2023, 19:55:38 »
Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen en wat dit te maken heeft met mijn opmerking.
Haar rode scherm is geen onderdeel van een opdracht, zoals je aanpassing aan de stelling suggereert. Comfort had van de zes overgebleven kandidaten gewoon het slechtste resultaat. Dat er een opdracht volgt waarbij ze haar test deels nog eens in mag vullen, staat los van dat eerste rode scherm.

En als er een extra regel was voor de mol, zouden ze dit m.i. wel medegedeeld hebben. Anders wordt het wel heel veel gissen voor ons.
...óf niet!

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #9 Gepost op: 15-04-2023, 20:23:47 »
Ja gestemd.

Maar voor mij zit daar als voorwaarde aan dat dit bijvoorbeeld geld uit de pot betekent. Niet dat elimiaties hierdoor oneerlijk gaan verlopen.

(En sommige denken er anders over maar voor mij: Commy niet de mol   ::jaja::)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #10 Gepost op: 15-04-2023, 20:25:20 »
Voorbeeld verklapt de uitkomst van een buitenlandse molserie.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Maar zo heel vanzelfsprekend vind ik de stelling niet, een toelichting kan geen kwaad.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #11 Gepost op: 15-04-2023, 20:30:35 »
Het kán, maar ik zie het niet gebeuren als er niet echt een goede twist achter zit.

In dit geval wist iedereen vooraf dat een rood scherm niet direct betekende dat de kandidaat zou afvallen. Hierdoor kan een kandidaat aangemoedigd worden om de test extra risicovol te maken. Als dan blijkt dat de mol de test 'het slechtst heeft gemaakt' is het wel extra nadelig voor degene die dan risicovol heeft ingezet, want die zou dus nooit kunnen winnen/verliezen en heeft een grotere kans om er daarna toch uit te gaan. Normaal gesproken hoeft de mol de test niet eens te maken of krijgt alsnog groen als deze alleen maar fouten maakt, dus het is nogal inconsistent als het nu opeens anders is.

Aan de andere kant is het wel weer te beargumenteren dat juist omdat vooraf aangekondigd is dat degene met het rode scherm niet per sé het spel hoefde te verlaten de kans vergroot dat de mol rood krijgt. Maar de opdracht hoe terug te komen had dan wel anders gemoeten, naar mijn idee. Niet op basis van testresultaten in ieder geval. Maar natuurlijk ook niet te missen als mol.

En juist als je precies aan alle voorwaarden voldoet dat je de mol een rood scherm geeft, hou je waarschijnlijk niet zo'n sterke of een ongeloofwaardige opdracht over.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline IByte

  • Forumlid
  • Talpoloog
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #12 Gepost op: 15-04-2023, 20:59:33 »
Lijkt me erg onwaarschijnlijk, en moeilijk om daar nog een bevredigende verhaallijn van te maken.
È stata opera della TALPA!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #13 Gepost op: 15-04-2023, 21:35:52 »
Voorbeeld verklapt de uitkomst van een buitenlandse molserie.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Maar zo heel vanzelfsprekend vind ik de stelling niet, een toelichting kan geen kwaad.
Heb zojuist de topic beschrijving aangepast.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #14 Gepost op: 15-04-2023, 21:39:45 »
Er liepen twee topics door elkaar, dat is wat veel van het goede voor een discussie die ook al elders uitgebreid gevoerd is. De topics zijn samengevoegd, de wat meer gespecificeerde poll is overgebleven.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #15 Gepost op: 15-04-2023, 21:51:01 »
Er liepen twee topics door elkaar, dat is wat veel van het goede voor een discussie die ook al elders uitgebreid gevoerd is. De topics zijn samengevoegd, de wat meer gespecificeerde poll is overgebleven.
::ok:: ::ok:: ::ok:: ::ok:: Goed gedaan! Nu is het inderdaad duidelijker.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #16 Gepost op: 15-04-2023, 21:53:26 »
 ::rofl::

Als je duidelijkheid wil (over wie de Mol is) kan je maar beter alle discussies negeren. ;)

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #17 Gepost op: 15-04-2023, 22:54:23 »
Ik heb aangeduid dat het kan.

Het is al eerder gebeurd in de
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
versie, dus het kan. Er is een precedent.

De opdracht moet dan wel waterdicht zijn en eerlijk verlopen, naar mijn mening.

Is het daarom waarschijnlijk in dit geval?
Neen. Er zijn genoeg variabelen die ervoor kunnen zorgen dat de mol niet zonder hulp van de productie kan. Wat zorgt voor een onfair verloop voor de tweedeslechtste kandidaat. Ik geloof daar niet in.

In alle vorige edities waar de tweedeslechtste kandidaat afviel had de kandidaat/groep een faire kans. Zowel in Zuid-Afrika als Griekenland.
Hier zou die kandidaat volledig kansloos zijn. Daar geloof ik niet in.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2023, 23:19:19 door Heinz, Reden: Spoilertags als het om buitenlandse reeksen gaat »
I was blind but now I can see

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #18 Gepost op: 15-04-2023, 23:11:45 »
Technisch gezien kan de mol een rood scherm krijgen. Inderdaad is het in internationale versies gedaan. Vind ik dit wenselijk? Nee. Het voelt oneerlijk naar de kandidaten toe, er wordt dan immers een toneelstukje opgevoerd, waar de kandidaten niets aan hebben en niets aan kunnen veranderen. De makers moeten het speltechnisch inbouwen dat de mol altijd terug kan komen, anders is de serie afgelopen. Wat heeft zo'n situatie voor zin als die toch niet echt is?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #19 Gepost op: 15-04-2023, 23:21:58 »
De makers moeten het speltechnisch inbouwen dat de mol altijd terug kan komen, anders is de serie afgelopen. Wat heeft zo'n situatie voor zin als die toch niet echt is?
Is het niet een beetje hypocriet als de makers zouden zeggen dat het speltechnisch kan, om niemand uit te sluiten en dan er achteraan zeggen, maar we doen het niet omdat .... (vul zelf maar in). Het kan of het kan niet. Als het kan dan moet er ook een reële kans zijn dat het voorkomt zeg ik dan. Daarom opper ik ook steeds dat de enige manier om dit eerlijk te spelen is dat je de mol een dusdanige score toekent dat er een kans is dat hij het rode scherm krijgt. Bijvoorbeeld ergens in de buurt van 50%? 25%? 10%? Als die maar niet 0 is of bijna 0.
Edit
Mocht Comfort de mol blijken te zijn dan zullen ze ongetwijfeld uitleggen hoe ze dit gedaan hebben. Misschien dat we de discussie of het eerlijk is of niet moeten uitstellen tot dat moment.
Edit2
Ik heb er nog even over nagedacht en heb misschien ook wel een tip voor de makers mochten ze ooit een soortgelijke opdracht willen spelen.
Simuleer in zo'n geval dat de mol de test maakt. Geef de mol de gemiddelde score waarmee kandidaten in afgelopen seizoenen een rood scherm kregen in precies dezelfde fase van het spel, in dit geval het moment dat er 7 kandidaten over zijn. Bij een gemiddelde zit normaal gesproken de helft eronder en de helft erboven. Zo'n gesimuleerde score voor de mol zal dan niet snel de laagste zal zijn, ervan uitgaande dat de overige kandidaten ongeveer hetzelfde scoren als in voorgaand seizoenen.
Die kans is eigenlijk best wel klein, want alle overige kandidaten moeten bovengemiddeld scoren. Het betekent ook dat als één kandidaat echt slecht scoort omdat hij bijvoorbeeld heel weinig spreidde, hij al heel gauw onder de gesimuleerde score van de mol zit. De mol krijgt dan geen rood scherm en iedereen blij.
Het punt is gewoon dat je er niet onderuit kan komen om de mol geen score toe te kennen. Het enige wat je dan eigenlijk kan doen is hem een soort van vervangende score toe te kennen.
« Laatst bewerkt op: 16-04-2023, 00:26:04 door MartinJ »