Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol  (gelezen 16049 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #220 Gepost op: 12-05-2023, 14:20:07 »
Het signaal is ontdekt naar alle waarschijnlijkheid, scherp gespot marivwae ::bravo::

Ik ben benieuwd of er nog een molactie was in het wegbluffen van hoge kaarten, zoals hier breed bediscussieerd. In de vooruitblik en in de media heb ik er nog niets over gezien of gehoord.
« Laatst bewerkt op: 12-05-2023, 14:33:04 door Pac »
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #221 Gepost op: 12-05-2023, 16:19:11 »
Er moet ook nog iets voor zondag overblijven. Neem maar van mij aan dat hier is gebluft.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #222 Gepost op: 15-05-2023, 13:08:46 »
Hulde aan de statistici die hier een sabotage van Comfort in herkenden ::ok:: Dat ze zelfs de tweede 400-kaart heeft weggebluft, had ik niet verwacht :o

Ik blijf erbij dat ze hier een gigantisch risico heeft genomen, zeker door te spelen met twee 1000+-kaarten één stopkaart. Als je dan ook nog eens de 400 euro-kaarten gaat verzwijgen, is de kans dat het enorm op gaat vallen gewoon veel te groot. Dat heeft niets met de blufcapaciteiten van Comfort te maken, maar gewoon met statistiek.
...óf niet!

Offline Klaartje76

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #223 Gepost op: 15-05-2023, 14:38:06 »
Ik vind dat bluffen sowieso al een groot risico. OK, de anderen moesten blijven zitten en konden niet opstaan om haar te controleren. Maar er moet toch maar één assertieve, mondige kandidaat daar zitten, die bij kaart 3 of 4 begint te roepen: "Laten zien, laten zien!" Wat kan ze dan doen? Niks, behalve gigantisch door de mand vallen als Mol en zich bijzonder verdacht maken als ze die kaarten weigert te laten zien. Maar ze zijn zo braaf, meneer, die kandidaten!

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #224 Gepost op: 15-05-2023, 14:49:59 »
Ik vind dat bluffen sowieso al een groot risico. OK, de anderen moesten blijven zitten en konden niet opstaan om haar te controleren. Maar er moet toch maar één assertieve, mondige kandidaat daar zitten, die bij kaart 3 of 4 begint te roepen: "Laten zien, laten zien!" Wat kan ze dan doen? Niks, behalve gigantisch door de mand vallen als Mol en zich bijzonder verdacht maken als ze die kaarten weigert te laten zien. Maar ze zijn zo braaf, meneer, die kandidaten!

Gewoon lachen en zeggen je moet me maar vertrouwen? Kandidaten willen ook graag verdacht worden, dit lijkt me niet heel moeilijk acteren.

Het risico zit er vooral in dat de stopkaart heel laat komt. Dat had best gekund. Dan heb je een probleem als mol (en als productie), want je kan niet meer terug. Gelukkig viel dat nu wel mee. De percentages waren laag, maar gaven het niet per se weg.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #225 Gepost op: 15-05-2023, 14:57:14 »
Ik vind dat bluffen sowieso al een groot risico. OK, de anderen moesten blijven zitten en konden niet opstaan om haar te controleren. Maar er moet toch maar één assertieve, mondige kandidaat daar zitten, die bij kaart 3 of 4 begint te roepen: "Laten zien, laten zien!" Wat kan ze dan doen? Niks, behalve gigantisch door de mand vallen als Mol en zich bijzonder verdacht maken als ze die kaarten weigert te laten zien. Maar ze zijn zo braaf, meneer, die kandidaten!
Denk je nu echt dat een kandidaat (als Toos) die Comfort verdenkt en ook dat ze hier zit te bluffen zou gaan roepen om de kaarten te laten zien? In de eerste plaats wil je die kennis dan liever voor jezelf houden. En in de tweede plaats kun je dan net zo goed een bordje met kandidaat op je voorhoofd plakken. Dit gaat echt niet gebeuren.
Wel liep ze een risico dat die stopkaart nog steeds niet was gekomen als er nog maar een paar kaarten over zijn. Maar dat risico viel misschien wel mee, want ik neem aan dat de kandidaten het stapeltje kaarten dat nog over was ook niet konden zien. Welke kandidaat gaat precies tellen hoeveel kaarten er zijn geweest, want je verwacht toch niet van tevoren dat iemand hier maar wat gaat roepen?
Ze zouden er sowieso voor hebben kunnen zorgen dat de onderste kaart, die je kan zien als je de stapel in de hand hebt, in ieder geval niet de stopkaart is. Moet je alleen hopen dat de één na onderste dat ook niet is en dan zit je safe. Dan is in ieder geval uit te leggen dat de 1000 en 2000 niet zijn getrokken voor de stopkaart, zelfs als iemand precies de kaarten geteld zou hebben, maar daar ga ik niet van uit.
« Laatst bewerkt op: 15-05-2023, 14:59:29 door MartinJ »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #226 Gepost op: 15-05-2023, 14:58:44 »
Ik vind dat bluffen sowieso al een groot risico. OK, de anderen moesten blijven zitten en konden niet opstaan om haar te controleren. Maar er moet toch maar één assertieve, mondige kandidaat daar zitten, die bij kaart 3 of 4 begint te roepen: "Laten zien, laten zien!" Wat kan ze dan doen? Niks, behalve gigantisch door de mand vallen als Mol

Waarom zouden kandidaten willen dat de mol door de mand valt voor de hele groep? Dan weet iedereen toch dat ze de mol is?
Denk dat kandidaten dat liever niet willen aangezien ze zelf willen winnen en de concurrentie niks wijzer willen maken

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #227 Gepost op: 15-05-2023, 15:43:39 »
Wel liep ze een risico dat die stopkaart nog steeds niet was gekomen als er nog maar een paar kaarten over zijn.


Waarom zou dat een risico zijn? Als je mag liegen/bluffen dat er een 200 euro-kaart is getrokken, terwijl het de 2000 euro is, dan kun je toch op een moment dat het jou uitkomt ook beweren dat de stopkaart is getrokken?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Klaartje76

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #228 Gepost op: 15-05-2023, 17:35:59 »
Waarom zouden kandidaten willen dat de mol door de mand valt voor de hele groep? Dan weet iedereen toch dat ze de mol is?
Denk dat kandidaten dat liever niet willen aangezien ze zelf willen winnen en de concurrentie niks wijzer willen maken
Tuurlijk gaat dat niet gebeuren, want uiteindelijk denkt elke kandidaat dat hij of zij het spel gaat winnen en met de pot naar huis gaat. En natuurlijk maak je je daardoor als kandidaat bekend. Maar er wordt ook nooit zo'n brutale poging gewaagd. Waarom het niet eens proberen om te zien wat de reactie van Commy is? Trouwens, in aflevering 6 zou de kandidaat van wie iedereen vermoedt dat hij inderdaad gewoon kandidaat is (omdat hij al veel geld in de pot heeft gebracht bvb of als kandidaat door de mand is gevallen), dat toch gewoon eens kunnen proberen? Maar het gebeurt niet, omdat ze geen halve psychopaten mee op reis nemen, die dag en nacht, 24/7 iedereen het leven zuur maken. Iemand die zelf daardoor nauwelijks slaapt, maar ook alle anderen uit hun slaap houdt en met zijn voortdurend in de nek hijgen en vervelende, suggestieve vragen stellen, de psychologische druk op iedereen zo hoog opvoert dat zelfs de mol zou gaan kraken. Maar dan wordt het een ander spel, een ander format zelfs. Dan wordt het een scenario voor een griezelfilm. :)

« Laatst bewerkt op: 15-05-2023, 17:37:49 door Klaartje76 »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #229 Gepost op: 15-05-2023, 18:45:18 »

Waarom zou dat een risico zijn? Als je mag liegen/bluffen dat er een 200 euro-kaart is getrokken, terwijl het de 2000 euro is, dan kun je toch op een moment dat het jou uitkomt ook beweren dat de stopkaart is getrokken?
Het komt wel eens voor dat er spelregels zijn bij een proef.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #230 Gepost op: 15-05-2023, 21:17:31 »
En in die spelregels staat dan dat je wel over geldkaarten, maar niet over stopkaarten mag liegen/bluffen?
Heb je ergens een uitspraak van Gilles over die spelregels?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #231 Gepost op: 15-05-2023, 21:21:00 »
We weten het niet zeker, maar ik ga ervan uit dat waar je ook stopt, dat je de inhoud van die kaart krijgt ongeacht wat je erover gebluft hebt. Anders kun je als kandidaat ook heel voordelig bluffen dat je de kaart van 2000 euro tegenkomt.
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #232 Gepost op: 15-05-2023, 22:06:08 »
Ik heb even (nou ja even) een collage gemaakt van screenshots van het draaien van de kaarten.
Links zie je screenshots uit aflevering 6. Rechts uit aflevering 9.
Beeld 3 is het eerste frame van het draaien van de €200 kaart. We kunnen hier dus niet zien waar deze kaart op wordt gelegd. Althans niet in aflevering 6.
Vergelijk de rangschikking van de kaarten in beeld 3 met die van beeld 13 (rode cirkel). Deze is exact gelijk.
Afbeelding 8 laat duidelijk zien dat de derde kaart die Comfort heeft getrokken €400 is. Daar bovenop komt weer een €400 kaart (9 en 10). En daar weer bovenop de €2000 kaart (11 en 12).
De eerste 6 kaarten die Comfort trok waren dus: 400, 100, 400, 400, 2000, 200.
Edit

Ik vergat hier nog te vermelden dat het niet verwonderlijk was dat die 2000 vrij hoog in de stap lag. Zoals ik al eerder in dit topic schreef schudde April de kaarten maar 2 keer, en omdat die extra €2000 hoogstwaarschijnlijk boven op de stapel is gelegd zit hij na 2 keer schudden weer in de bovenste regionen.
« Laatst bewerkt op: 16-05-2023, 00:07:32 door MartinJ »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #233 Gepost op: 15-05-2023, 22:38:38 »
En in die spelregels staat dan dat je wel over geldkaarten, maar niet over stopkaarten mag liegen/bluffen?
Heb je ergens een uitspraak van Gilles over die spelregels?
Ja. In de voice-over zegt Gilles het volgende: "Zijn ze niet tevreden met het bedrag op die kaart, mogen ze zo vaak ze willen een nieuwe nemen. Maar wie een stop kaart trekt heeft voor die ronde nul euro. Pas als beide partijen zijn gestopt, door een stop kaart of vrijwillig, weten we hoeveel deze ronde oplevert". De graphics laten vervolgens zien dat de bedragen op de laatste kaarten bij elkaar worden opgeteld.
Lijkt mij vrij duidelijk. De kandidaten kunnen roepen wat ze willen maar de laatst getrokken kaart geldt.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #234 Gepost op: 15-05-2023, 23:27:02 »
Dan was er dus een theoretische kans dat de Mol onbedoeld een heleboel geld zou verdienen.
Begrijpelijk dat Comfort best zenuwachtig was voor deze proef.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #235 Gepost op: 15-05-2023, 23:34:14 »
Dan was er dus een theoretische kans dat de Mol onbedoeld een heleboel geld zou verdienen.
Begrijpelijk dat Comfort best zenuwachtig was voor deze proef.
Waarom zou de Mol in vredesnaam roepen dat hij een stop kaart heeft getrokken als dit in werkelijkheid bijvoorbeeld €1000 was? Jij schat de intelligentie van de mol wel heel laag in.
« Laatst bewerkt op: 16-05-2023, 00:03:51 door MartinJ »

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #236 Gepost op: 16-05-2023, 07:51:12 »
Ik blijf erbij dat ze hier een gigantisch risico heeft genomen, zeker door te spelen met twee 1000+-kaarten één stopkaart. Als je dan ook nog eens de 400 euro-kaarten gaat verzwijgen, is de kans dat het enorm op gaat vallen gewoon veel te groot. Dat heeft niets met de blufcapaciteiten van Comfort te maken, maar gewoon met statistiek.

Ook goed gezien! ::ok::
Ik twijfel er wel niet aan dat de makers hier rekening mee hielden.
Stoppen bij de voorlaatste 300 of 400 kaart dan maar? De reeks met lage kaarten mag bovendien immers ook niet té lang worden of iedereen krijgt argwaan.
Of een cut tussendoor met voice over “Commy blijft kaart na kaart trekken”, zodat ook de kijker geen idee heeft hoeveel kaarten precies weg zijn?
« Laatst bewerkt op: 16-05-2023, 08:03:22 door Molekule »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #237 Gepost op: 16-05-2023, 08:09:37 »
Ik twijfel er wel niet aan dat de makers hier rekening mee hielden.
Stoppen bij de voorlaatste 300 of 400 kaart dan maar? De reeks met lage kaarten mag immers ook niet té lang worden of iedereen krijgt argwaan.
Dat denk ik ook. De 400 kaarten waren er wel al heel snel uit (en weggebluft), nog voor de 2000 kaart kwam. Maar vervolgens kon ze altijd stoppen op een 300 kaart, als de stopkaart te lang op zich liet wachten. Ik zag dat je opmerkte dat ze daar al op leek voor te sorteren ('we hadden moeten stoppen op 300'), goed gezien volgens mij.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #238 Gepost op: 16-05-2023, 08:17:28 »
Ja klopt, eens de 2000 voorbij leek ze haar kar te keren.
Op het moment van de 300 was het al van “we hebben nu plus 100, verder doen?”.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #239 Gepost op: 16-05-2023, 10:32:28 »
Waarom zou de Mol in vredesnaam roepen dat hij een stop kaart heeft getrokken als dit in werkelijkheid bijvoorbeeld €1000 was? Jij schat de intelligentie van de mol wel heel laag in.

Dat zeg ik toch helemaal niet? Ik bedoel dat de Mol niet kan weten wanneer de stopkaart komt. En als die komt, dan is het spel toch over en geldt toch de kaart met de waarde daarvoor?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!