Eigenlijk vind ik alles aan de Vlaamse mol beter dan aan de Nederlandse mol, maar dat betekent niet dat ik de Nederlandse mol niet leuk vind. Zelf zou ik De Mol een 10 geven en WIDM een 8. Puur voor kijkplezier.
Twists: Het belangrijkste voor mij zijn de twists in België. Elke eerste aflevering verzint weer iets om meteen hyped te zijn. Ook met opdrachten of andere dingen waarbij ze verassingselementen toepassen. Geweldig!
Opdrachten: in België zijn ze simpel, makkelijk uitgelegd door middel van een blauwdruk en zit er vaak humor in. Ook zijn deze vaak gekoppeld aan het land. Ook zijn er bij de Vlaamse mol minder vaak posities waar een mol niet wil staan. Bijna elke positie is gelijk aan elkaar vind ik. Minder erg als bijvoorbeeld de 'Bumpy-ride' opdracht van WIDM bijvoorbeeld dit jaar.
Deelnemers: Ik vind de balans bij de Vlaamse mol wel fijn. Een kandidaat zoals Robin, Bart, Sven of Joke erin maar ook een sfeermaker ertussen zoals Philip, Lloyd, Joeri. Daarnaast zijn het onbekende mensen die strijden voor het geld omdat dit voor hun (vaak) meer waarde heeft dan een Bekende Nederlander die makkelijker rond kan komen vaak (uitzonderingen daar gelaten).
Presentator (en zijn manier van presenteren): Hoe fijn ik de Nederlandse presentatoren ook vind (zeker PJ en Karel waren fantastisch), vind ik Gilles van een ander niveau. Vooral zijn manier van presenteren door onderdeel van de groep te zijn, 'beste vrienden' en dergelijke spreekt mij erg aan.
Troeven: Vooral dit seizoen waren er, in mijn ogen, in Nederland veeeeel te veeeeel troeven. Bijna elke aflevering viel er wel een joker of een vrijstelling te verdienen en vaak stond dit los van de opdracht. In België worden ze alleen als toegevoegde waarde bij een opdracht gebruikt en komen zogenoemde 'pasvragen' maar weinig voor.
Landkeuze: Vaak gelijk en dus neutraal. Ik vond zowel Georgië (WIDM) als Griekenland (De Mol) stoere/leuke keuzes. Omdat verder niet altijd beter hoeft te zijn.
Manier van filmen/editen: Ik heb bij WIDM vaak het idee dat er veel meer gescript is. Bondjes die opnieuw op moeten nemen of het gesprek over moeten doen. Veel biechten tijdens de aflevering. Minder achter de schermen zoals een gezellige avond drinken of een feest bijwonen. Ook bijvoorbeeld afgelopen aflevering in België dat ze naar de bakker gaan en samen eten maken. Van die kleine dingen waardoor je meer sympathie voor de kandidaten krijgt.
Nogmaals wil ik niet negatief zijn over WIDM (en dat ben ik ook zeker niet!). Maar ik vind de Vlaamse mol echt veel fijner kijken!