Ik vind het interessant hoe 2 programma's met hetzelfde concept toch zo kunnen verschillen
en in principe vind ik ze ook alle 2 leuk. Maar als ik toch moet kiezen, dan valt mijn keuze al snel op De Mol België en dat komt doordat ik De Mol qua sfeer veel spannender vind dat WIDM om naar te kijken vanwege de volgende redenen:
- Voor de start het seizoen: De Mol heeft een hele campagne dat steeds opbouwt naar de eerste trailer om het seizoen aan te kondigen. Tijdens deze campagne kunnen molloten al meteen speuren naar hints en aanwijzingen door goed te letten op wat er zich in de media of buiten speelt. Zo moesten afgelopen jaren al websites, instagrampagina's, locaties in België,... worden ontdekt. Zo'n campagne draait meestal rond één slogan die steeds terugkomt: 'Heb je mij gemist' in 2018, 'Jij weet niets' in 2019 en 'Hier eindigt het' in 2020. Deze campagnes zorgen voor heel veel publiciteit in de media, zet molloten op scherp en kan daardoor het grote publiek aansporen ook dit seizoen op tv te volgen.
Bij WIDM is dit er helemaal niet. Helaas, want ik vind dit altijd zo leuk.
De trailers van De Mol vind ik meestal ook veel beter in elkaar zitten dan die van WIDM (al was die van het jubileumseizoen nog best goed):
20182019 (in deze trailer zaten trouwens alle namen van de kandidaten verstopt!)
2020- Opdrachten:
Gilles De coster wist de nodige ingrediënten voor een goede opdracht tijdens de chat goed te omschrijven:
inhoudelijk een mix van spanning, actie, psychologie en humor. Daarnaast moet het saboteerbaar zijn, meespeelbaar voor de kijker, filmbaar voor onze ploegen, betaalbaar, veilig en liefst ook gelaagd en een link hebbend met het land waar we draaien. Maar niet elke opdracht haalt alle criteria natuurlijk, en dat hoeft ook niet altijd. Je wil niet weten welke ideeën allemaal in de vuilnisbak belanden :slight_smile:
Ja, hier kan ik best kort over zijn. De opdrachten van De Mol zitten voor mij gewoon veel beter in elkaar en bevatten ook veel van deze ingrediënten. De hoeveelheid troeven zitten meestal goed, de opdrachten bevatten bijna altijd meerdere lagen, kandidaten worden fysiek of psychologisch op de proef gesteld, opdrachten duren meestal langer (en niet maar een halfuur ofzo) en er zijn ook altijd humoristische opdrachten. MAAR de opdrachten in WIDM vind ik dit seizoen weer de goede richting uitgaan en ze waren voor seizoen 19 ook vaak best goed, dus dat komt zeker weten weer goed!
- Biechten: De Mol werkt zonder biechten tijdens de opdrachten en WIDM met. Ik vind persoonlijk dat biechten tijdens een opdracht leuk kunnen zijn, maar soms zijn het er gewoon teveel en haalt het de spanning voor mij een beetje weg. Bij De Mol word je volledig gefocust op de opdracht zelf en komen biechten na afloop van een opdracht waarin kandidaten zich uitspreken over het verloop van de opdracht. Vaak is dat dan tijdens een momentje waarin ze hun verdenkingen uitspreken.
- Uitleg van de opdrachten: Een voice-over en overzichtskaartje bij ELKE opdracht. Het werkt zo ontzettend goed! Bij De Mol heb je altijd een overzicht van wat er waar gebeurd en dat heb ik bij WIDM vaak niet en dat vind ik echt jammer. Maar het is natuurlijk wel of biechten van kandidaten tussendoor of overzichtsplaatjes tijdens een opdracht en dan kies ik veel liever de overzichtsplaatjes.
- Kandidaten en de invulling buiten de opdrachten: ik vind dit bij WIDM aan de magere kant zijn. Op één of andere manier vind ik de groep kandidaten van De Mol België altijd leuker dan die van WIDM. Het verschil onbekende en bekende mensen heeft hier zeker al een invloed op: de BN'ers denken veel aan hun imago terwijl dat bij onbekende Vlamingen veel minder is. Ook de rol van presentator in De Mol België vind ik hier een invloed op hebben. Iets dat ik mis bij WIDM.
Belangrijk vind ik ook de invulling buiten de opdrachten. Wij zien kandidaten van WIDM heel vaak gewoon aan een tafel zitten en daar wat praten terwijl we bij De Mol de kandidaten soms een uitstapje zien maken of uitgaan en dat brengen ze dan ook even in beeld. En trouwens, hoe vaak zien we in WIDM de kandidaten in een tent slapen of samen koken? Dit doet allemaal heel veel aan een groepsdynamiek!
- Finale en laatste aflevering: ik vind dit bij De Mol veel beter werken. Bij De Mol eindigt de finale met de ontmaskering zodat ze zich de laatste aflevering volledig kunnen focussen op molacties en andere zeer interessante informatie. Bij WIDM eindigt de finale niet met de ontmaskering waardoor ze al 15 minuten verliezen bij die laatste aflevering en ze daardoor veel minder molacties en andere informatie kunnen tonen.
De WIDM seizoenen tot en met 2018 waren meestal zeer goed, maar zijn de laatste jaren helaas minder. Maar op basis van dit seizoen durf ik te concluderen dat ze weer de goede richting zullen uitgaan!