Auteur Topic: WIDM in de media  (gelezen 265793 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: WIDM in de media
« Reactie #180 Gepost op: 11-02-2010, 10:49:05 »
In de ban van 'Wie is de Mol?'

'MOLLOTEN' willen erkenning

Door Ronneke van der Genugten


De 51-jarige Jos Meijers is een 'molloot'. Nee, dit is geen tikfout: geen malloot, maar een molloot. De definitie is: iemand die voor zijn favoriete programma Wie is de Mol? alles opzij zet en er dag en nacht mee bezig is. Deze persoon ziet overal om zich heen, zelfs in een krop sla, een aanwijzing in de richting van de identiteit van de mol.

Bijna elke aflevering van Wie is de Mol? komt er een stel molloten bij elkaar om samen naar het programma te kijken. In de hoop weer een stapje dichter bij de ontmaskering te komen.

"De één laat er een wetenschappelijke analyse op los, de ander probeert het raadsel te ontrafelen met nattevingerwerk", vertelt Meijers. Vanavond komen de meest fanatieke molloten, negen in totaal, bij elkaar in Zeist. "We lachen ons te barsten tijdens zo'n televisieavondje. Verbazen ons over de acties die bekende Nederlanders ondernemen om de mol te ontmaskeren. "Teleurgesteld: "Zelf heb ik nog maar drie keer de mol geraden."

De Maastrichtse postbezorger heeft inmiddels ook een nieuwe taak. Met de actie Help 'Molloot' het woordenboek in hoopt de molfanaat definitief erkenning te krijgen voor het AVRO-programma. "Ondanks het hoge aantal kijkers lijkt het wel alsof mensen zich ervoor schamen dat ze naar het programma kijken. Wie eenmaal wordt meegezogen in het spel van list en bedrog, maar ook van samenwerking, is verkocht.

Na de vierde serie wilde de omroep stoppen met Wie is de Mol? Gelukkig zijn ze toch doorgegaan, hopelijk mede dankzij ons. Voorlopig hoeven we ons geen zorgen te maken, want we weten dat ze al bezig zijn met de voorbereidingen voor het elfde seizoen."

Meijers benadrukt dat molloten geen malloten zijn. "De molfanaat is in het dagelijks leven best serieus. Alleen in het tv-seizoen ziet hij of zij bij wijze van spreken echt overal aanwijzingen."




bron: Dagblad de Telegraaf, 11 februari 2010

« Laatst bewerkt op: 12-02-2010, 17:43:37 door Bodejos »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: WIDM in de media
« Reactie #181 Gepost op: 11-02-2010, 10:57:11 »
Leuk Jos! ::rofl::

Alleen het stukje "ondanks het hoge aantal kijkers lijkt het wel alsof mensen zich ervoor schamen dat ze naar het programma kijken" begrijp ik niet. Ik ken alleen mensen (die gewoon één keer per aflevering kijken) die met veel plezier over het programma napraten. :)

edit: erkenning voor het programma krijgen lijkt me dan ook niet helemaal de bedoeling van de actie. Maar goed, Telegraaf he. ;)
« Laatst bewerkt op: 11-02-2010, 11:00:21 door Heinz »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: WIDM in de media
« Reactie #182 Gepost op: 11-02-2010, 11:05:23 »
Binnen de groep kijkers naar het programma is het vrij normaal dat je erover praat, en je vindt ook altijd gehoor. Maar als je een willekeurig iemand aanspreekt over WIDM, dan kijkt die je soms aan met een gezicht van: huh, waar HEB je het over? Ik had dat gekoppeld aan het hoge aantal kijkers, en ik gaf aan dat die toch ERGENS vandaan moeten komen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: WIDM in de media
« Reactie #183 Gepost op: 11-02-2010, 11:10:42 »
Dat kan ik me goed voorstellen dat iemand die WIDM niet kijkt dan gek opkijkt, maar dan schaamt diegene zich niet voor het kijken naar WIDM, dan kijkt diegene gewoon niet. ;)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: WIDM in de media
« Reactie #184 Gepost op: 11-02-2010, 11:13:40 »
Het is net hetzelfde als met kijken naar Goede Tijden Slechte Tijden. Als je vraagt: heb je gekeken, zeggen ze: nee, ik kijk daar niet naar. Toch weten ze precies wat Charly en Jef en Janine allemaal hebben uitgespookt.

Waarmee ik niet wil suggereren dat GTST kan tippen aan Wie is de Mol, maar ze hebben wel de nodige deelnemers geleverd.......

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: WIDM in de media
« Reactie #185 Gepost op: 11-02-2010, 11:18:17 »
Ik denk dat iemand die wel WIDM kijkt maar zegt van niet als je er plots naar vraagt meer schaamte voelt om er ineens met een vreemde over te praten dan dat hij zich er voor schaamt naar het programma te kijken. "Wie is de Mol?" wordt volgens mij over het algemeen juist erkend als een van de betere (reality) tv-programma's in de categorie amusement. Niet alleen door ons molloten. :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: WIDM in de media
« Reactie #186 Gepost op: 11-02-2010, 11:45:01 »
Er is daarom ook geen reden te verzinnen om je voor WIDM te schamen, ik denk dat je met je toevoegingen hier de juiste nuance hebt aangebracht in het begrip ''schamen''.

Overigens werd me door Ronneke gevraagd: wanneer ik je op straat tegenkom: herken ik je dan als ''molloot''? Ik zei daarop: ''Nee''. Hetgeen tot uitdrukking komt in de laatste alinea. Ik vergeleek het een beetje met Trekkies. Die herken je ook niet zomaar op straat, terwijl je ze dagelijks tegenkomt.

De strekking van wat ik wilde zeggen, is denk ik wel goed weergegeven: WIDM heeft kijkcijfers die er niet om liegen, en heeft wat dat betreft echt geen erkenning nodig. Maar waar zitten ze dan, je herkent ze niet, het zijn gewone mensen zoals jij en ik. En als je dan een iemand ernaar vraagt, dan lijken ze weg te duiken, wat dus helemaal niet nodig is.


Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: WIDM in de media
« Reactie #187 Gepost op: 11-02-2010, 13:54:25 »
super goed dat artikel!!
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: WIDM in de media
« Reactie #188 Gepost op: 11-02-2010, 13:56:08 »
Maar als je een willekeurig iemand aanspreekt over WIDM, dan kijkt die je soms aan met een gezicht van: huh, waar HEB je het over?

Ja precies! Of ze hebben wel eens gekeken, maar ze snappen gewoon de bedoeling van het spel niet.
Ik begrijp daaruit eigenlijk dat WIDM toch een TV programma is waar je als kijker behoorlijk actief en wakker bij moet blijven om eruit te halen wat erin zit, terwijl de gemiddelde TV kijker misschien liever een programma kijkt waar je een beetje bij weg kan dutten. Actief vermaak versus passief vermaak.

Grappig trouwens Bodejos, ik ben ook een (nog net) 51-jarige postbezorger!
(En ik ga niet zeggen bij welke WIDM-kandidaat ik de post bezorg, zeg alleen maar dat ik er geen aanwijzingen heb gezien  ;)  ;D  )

Leuk dat je dit voor elkaar hebt gekregen  ::ok::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: WIDM in de media
« Reactie #189 Gepost op: 11-02-2010, 14:18:22 »
Ik snap de erkenning niet zo.
Een programma dat al 11 seizoenen op de tv is geweest.
3x genomineerd voor een televizier ring is.
Door alle showbiz rubrieken genoemd wordt bij het bekend maken van de kandidaten.
Een programma dat 1,5 miljoen kijkers haalt.
Een programma met een flink aantal websites die plat liggen op de avond van uitzending (als is daar bij de AVRO niet veel voor nodig)
Wat voor erkenning zoek je nog meer voor WIDM?

Edit: wel leuk artikel  ::jaja:: en leuk dat jullie zo in de krant komen  :D
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: WIDM in de media
« Reactie #190 Gepost op: 11-02-2010, 15:47:57 »
PAGINA TWEE! Hoe goed is dat!!  ;D Echt wauw!
Dat erkenning krijgen voor WIDM klopt inderdaad niet, het is gewoon een ludieke/grappige actie. Verder geloof ik ook niet dat mensen zich er voor schamen. Er zijn nu eenmaal 15 miljoen mensen die het niet kijken. 
Los van dat echt SUPER dat dit gelukt is!  ;D ik heb nu ook goede hoop op programma's als Hart van Nederland.  ;)

p.s. weet heel Nederland ook meteen dat we in Zeist kijken vanavond..  ::)
p.s.2 Ede en omgeving is ook op de hoogte inmiddels, begon echt keihard te gillen toen ik het hoorde en stond midden op het station :-X
« Laatst bewerkt op: 11-02-2010, 16:17:16 door Lautjuh »

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: WIDM in de media
« Reactie #191 Gepost op: 11-02-2010, 15:52:04 »
::rofl::

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: WIDM in de media
« Reactie #192 Gepost op: 11-02-2010, 19:49:58 »
 ::ok:: ::ok:: ::ok:: Wow. Ik moet toegeven dat ik vrij pessimistisch was over deze actie... jullie resultaten stijgen echt ver boven mijn verwachting uit. Geweldig artikel en geweldige kop!!! Go Jos!

Offline PM

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: WIDM in de media
« Reactie #193 Gepost op: 11-02-2010, 20:01:04 »
Super Jos! Straks word je nog een BN'er en mag je meedoen aan WIDM, als ere-molloot! :D
The see has many drops of water / But the salt won't let you taste the sweat

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: WIDM in de media
« Reactie #194 Gepost op: 11-02-2010, 20:08:10 »
Toch jammer dat ze voor de groepsfoto hebben gekozen in plaats van de foto waarop je met de mollotenplopper op je kop staat, Jos. ::pinokkio::

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: WIDM in de media
« Reactie #195 Gepost op: 11-02-2010, 21:45:07 »
::rofl:: dat was echt hilarisch geweest.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: WIDM in de media
« Reactie #196 Gepost op: 12-02-2010, 13:47:07 »
Toch jammer dat ze voor de groepsfoto hebben gekozen in plaats van de foto waarop je met de mollotenplopper op je kop staat, Jos. ::pinokkio::


::rofl:: dat was echt hilarisch geweest.

Wanneer Nederland 8 gouden medailles of meer haalt in Vancouver, zet ik zo'n ding op mijn kop.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: WIDM in de media
« Reactie #197 Gepost op: 12-02-2010, 22:33:51 »
Hier trouwens het Telegraaf-artikel in relatief leesbare kwaliteit.


En eentje ook geschikt om af te drukken: [hier ergens].
The British are not impressed.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: WIDM in de media
« Reactie #198 Gepost op: 12-02-2010, 23:11:02 »
t is nog best ook wel een groot artikel!! echt perfect dit!!
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline theluckyboatman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM in de media
« Reactie #199 Gepost op: 14-02-2010, 18:29:17 »
Wat late reactie.
Maar geniet hiervan en leuk dat ze jouw gevraagd hebben Jos.
Ananas