Auteur Topic: Aflevering 1  (gelezen 165938 keer)

Offline Back it Up.

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #280 Gepost op: 4-01-2013, 19:07:10 »
Tot nu toe (ben bij blz. 8 met lezen) heb ik het nog niemand horen zeggen, want ik dacht dat ze zeiden dat er 100 euro in de pot kwam als ze een envelop dicht hielden maar ook dat er 100 euro uit de pot ging als ze er wel een open maakten. Dat zou dan toch inhouden dat als je er 1 gratis open maakt en 2 'betaald' dat je dan een saldo in de pot brengt van 0 euro?

2 dichte enveloppen (+200 euro) en 2 open enveloppen (-200 euro). Dan zouden ze wel op die 800 kunnen komen denk ik.

Offline Juulx1

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #281 Gepost op: 4-01-2013, 19:08:56 »
Daniel is NIET de Mol!

Daniel sprong als eerste en had dus de kans om geen vrijstelling te krijgen. Deze kreeg hij ook niet. Er was dus een kans geweest dat alle andere negen kandidaten wel een vrijstelling kregen. Dan had de Mol dus de serie moeten verlaten!

Los van het feit dat die kans klein is, lijkt het me niet dat de productie het risico neemt, door de Mol als eerste de keuze te geven wel/niet te springen.

Wat heeft het er dan mee te maken dat hij als eerste springt? Hij kan toch ook als tweede of elke andere beurt gaan en alsnog als enige geen vrijstelling krijgen? Of mis ik hierin iets?

Offline Juulx1

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #282 Gepost op: 4-01-2013, 19:10:40 »
Tot nu toe (ben bij blz. 8 met lezen) heb ik het nog niemand horen zeggen, want ik dacht dat ze zeiden dat er 100 euro in de pot kwam als ze een envelop dicht hielden maar ook dat er 100 euro uit de pot ging als ze er wel een open maakten. Dat zou dan toch inhouden dat als je er 1 gratis open maakt en 2 'betaald' dat je dan een saldo in de pot brengt van 0 euro?

2 dichte enveloppen (+200 euro) en 2 open enveloppen (-200 euro). Dan zouden ze wel op die 800 kunnen komen denk ik.

Ik snapte Arts manier van rekenen hiermee ook niet echt. Het leek alsof hij totaal was vergeten die -100 te tellen.. Ontzettend raar. Verder was het me ook niet duidelijk of de open enveloppen van de mensen die NIET op tijd waren ook mee werden geteld, maar ik neem aan van niet.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Aflevering 1
« Reactie #283 Gepost op: 4-01-2013, 19:10:47 »
Wat heeft het er dan mee te maken dat hij als eerste springt? Hij kan toch ook als tweede of elke andere beurt gaan en alsnog als enige geen vrijstelling krijgen? Of mis ik hierin iets?

Het idee hierachter is dat Daniël geen vrijstelling verdiende. Als Mol zou je dan juist wel een vrijstelling verdienen (als eerste) omdat je dan zeker bent dat de Mol niet de enige is zonder vrijstelling.
Later maakt het niet veel uit omdat er dan al meerdere mensen zijn zonder vrijstelling.

Maar het is geen waterdichte theorie, nee :P
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #284 Gepost op: 4-01-2013, 19:12:01 »
We zien Joep de weg vragen naar Regina Mundi (wat betekend dat hij deze envelop heeft geopend.) Daarvoor zien we Joep twee andere enveloppen openen: de kaart en Mandela. Logischerwijs heeft hij dan toch die 20 ZAR ook geopend (omdat we hem niet over Moroka horen). Wat een totaal van vier geopend en 1 gesloten oplevert.
Carolien zien we de envelop met Mandela openen + iets wat we niet te zien krijgen. Als daaroverheen ook nog eens die 20 ZAR voor die pickup komt dan heeft ze er drie geopend en twee ingeleverd.

En welke Janine naast Regina Mundi en 20 ZAR heeft geopend blijft gissen.

Conclusie:

Joep: 100 euro.
Carolien: 200 euro.
Janine: 300 euro.
Kees: 200 euro.
800 euro in de pot.


Als de ritjes op de ezelkar en 'stap maar in' gratis waren, heeft er echter iemand buiten beeld 2 enveloppen open gemaakt.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #285 Gepost op: 4-01-2013, 19:15:50 »
Het idee hierachter is dat Daniël geen vrijstelling verdiende. Als Mol zou je dan juist wel een vrijstelling verdienen (als eerste) omdat je dan zeker bent dat de Mol niet de enige is zonder vrijstelling.
Later maakt het niet veel uit omdat er dan al meerdere mensen zijn zonder vrijstelling.

Maar het is geen waterdichte theorie, nee :P

Ik zou het eerder vertalen naar: in de groep die als eerst mag inschatten, heb je meer kans om te manipuleren.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 1
« Reactie #286 Gepost op: 4-01-2013, 19:19:12 »
We zien Joep de weg vragen naar Regina Mundi (wat betekend dat hij deze envelop heeft geopend.) Daarvoor zien we Joep twee andere enveloppen openen: de kaart en Mandela. Logischerwijs heeft hij dan toch die 20 ZAR ook geopend (omdat we hem niet over Moroka horen). Wat een totaal van vier geopend en 1 gesloten oplevert.
Door zijn uitspraak van "Regina Mundi" is (door mij) lastig vol te houden dat hij die niet geopend heeft. Maar die 20 ZAR bij Joep vind ik een voorbarige conclusie.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 1
« Reactie #287 Gepost op: 4-01-2013, 19:22:08 »
Door zijn uitspraak van "Regina Mundi" is (door mij) lastig vol te houden dat hij die niet geopend heeft.

Want je spreekt de I niet uit bedoel je?

Citaat van: Jelsir
En welke Janine naast Regina Mundi en 20 ZAR heeft geopend blijft gissen.

Niets als ze er 3 heeft ingeleverd.

Offline Juulx1

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #288 Gepost op: 4-01-2013, 19:23:00 »
Dit is de '82 die ik en misschien ook jullie hebben gezien toen Zarayda de test maakte en het viel me ook op dat ze op Ewout zat en Ewout was niet de mol verdacht of was dat geluk dat ze er niet uit vloog net als Karin 2 seizoenen geleden?

Kijk even in het 'de test' topic, daar heb ik 'n theorie hier over. Pagina 3 ;)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 1
« Reactie #289 Gepost op: 4-01-2013, 19:27:05 »
Want je spreekt de I niet uit bedoel je?

Niets als ze er 3 heeft ingeleverd.
Die politieman (of in elk geval gast met pistool) die Ewout het politie bureau uitgeleid en persoon die Paulien help in elk geval niet.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 1
« Reactie #290 Gepost op: 4-01-2013, 19:38:02 »
Die politieman (of in elk geval gast met pistool) die Ewout het politie bureau uitgeleid en persoon die Paulien help in elk geval niet.

Dan zal Joep het inderdaad van het kaartje hebben. En dan denk ik dat de verdeling Carolien-Joep of 2-1 of 1-2 is. Want als je 0 zou inleveren is dat wel een leuke molactie, maar ik denk dat je als Mol te veel aandacht op jezelf zou vestigen als je bij het nabespreken van de opdracht toegeeft dat je 0 enveloppen in het bakje deed. En als je zou liegen dan zou dit waarschijnlijk uitkomen. Of in ieder geval dat één persoon liegt.

Andere optie: Joep of Carolien heeft wel 0 ingeleverd maar is niet de Mol. Dan is het weer een gemiste kans om dat niet in de uitzending te laten komen. Omdat het zo'n opvallende actie zou zijn.

Wat we er uiteindelijk mee kunnen is eigenlijk weinig. Want heeft de Mol slechts 100 euro verdiend, 200 euro of helemaal niks? Het kan allemaal.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 1
« Reactie #291 Gepost op: 4-01-2013, 19:40:33 »
Door zijn uitspraak van "Regina Mundi" is (door mij) lastig vol te houden dat hij die niet geopend heeft. Maar die 20 ZAR bij Joep vind ik een voorbarige conclusie.

Ja oké. Maar qua verhoudingen weet ik anders niet hoe het anders kan of Carolien is de Mol en blijkt die uiteindelijk helemaal NIETS te hebben ingeleverd.

Wat ze met 100% zekerheid niet hebben verdiend:
Joep: Regina Mundi + kaart + Mandela. = -200 euro
Carolien: Mandela + ? (mogelijkerwijs 20 ZAR voor pickup) = -100 euro
Janine: Regina Mundi + (20 ZAR voor bus) = 0 euro
Kees: Maroka + Mandela + (nog één; als het klopt dat hij 2 brieven inlevert) = -100 euro
« Laatst bewerkt op: 4-01-2013, 19:42:52 door Jelsir »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #292 Gepost op: 4-01-2013, 19:45:13 »
Dan zal Joep het inderdaad van het kaartje hebben. En dan denk ik dat de verdeling Carolien-Joep of 2-1 of 1-2 is. Want als je 0 zou inleveren is dat wel een leuke molactie, maar ik denk dat je als Mol te veel aandacht op jezelf zou vestigen als je bij het nabespreken van de opdracht toegeeft dat je 0 enveloppen in het bakje deed. En als je zou liegen dan zou dit waarschijnlijk uitkomen. Of in ieder geval dat één persoon liegt.

Andere optie: Joep of Carolien heeft wel 0 ingeleverd maar is niet de Mol. Dan is het weer een gemiste kans om dat niet in de uitzending te laten komen. Omdat het zo'n opvallende actie zou zijn.

Wat we er uiteindelijk mee kunnen is eigenlijk weinig. Want heeft de Mol slechts 100 euro verdiend, 200 euro of helemaal niks? Het kan allemaal.

Het kan allemaal, maar ALS Carolien en Joep geen geld hebben opengemaakt... Dan heeft Carolien, Joep of Kees bewust geld uit de pot gehaald, zonder dit te laten blijken. (Janine laat ik even buiten beschouwing).
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 1
« Reactie #293 Gepost op: 4-01-2013, 19:49:45 »
Ik ben even de draad kwijt. Tellen we wel hetzelfde? Ik zie het zo: iedere kandidaat moet sowieso een envelop openen. Dan moeten ze kiezen hoeveel van de vier die ze over hebben ze nog openen. Openen ze niets en leveren ze alles op tijd in: 400 euro, want 100 per envelop. Geld wordt er dus niet afgetrokken, alleen ongeopende enveloppen leveren geld op. Maximaal te verdienen: 4000 euro.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 1
« Reactie #294 Gepost op: 4-01-2013, 19:58:00 »
Ik ben even de draad kwijt. Tellen we wel hetzelfde? Ik zie het zo: iedere kandidaat moet sowieso een envelop openen. Dan moeten ze kiezen hoeveel van de vier die ze over hebben ze nog openen. Openen ze niets en leveren ze alles op tijd in: 400 euro, want 100 per envelop. Geld wordt er dus niet afgetrokken, alleen ongeopende enveloppen leveren geld op. Maximaal te verdienen: 4000 euro.

Ik reken nu even in geld wat niet verdiend is. Dit bedrag kan dus alleen maar hoger worden. Dit omdat je nooit met zekerheid kunt zeggen wat er wel verdiend is (hoeveel enveloppen er exact ingeleverd zijn), maar je kunt wel met zekerheid zeggen welke enveloppen je ze ziet openmaken.

Dus met zekerheid gezien hebben dat er drie enveloppen geopend zijn betekend -200 euro.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Newlocetetie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #295 Gepost op: 4-01-2013, 20:00:20 »
Is er ook een optie om de enveloppen uit de bak te halen en dat je in de laatste aflevering ziet dat de mol er paar verduistert?

Offline Juulx1

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #296 Gepost op: 4-01-2013, 20:05:06 »
Ik ben even de draad kwijt. Tellen we wel hetzelfde? Ik zie het zo: iedere kandidaat moet sowieso een envelop openen. Dan moeten ze kiezen hoeveel van de vier die ze over hebben ze nog openen. Openen ze niets en leveren ze alles op tijd in: 400 euro, want 100 per envelop. Geld wordt er dus niet afgetrokken, alleen ongeopende enveloppen leveren geld op. Maximaal te verdienen: 4000 euro.

Dit is inderdaad ook hoe Art heeft geteld. Maar dan klopt zijn uitspraak van geopende enveloppen zijn -100 toch niet? Of bedoelde hij daar mee te zeggen 'een geopende envelop betekend dus 100 euro minder'?

Als dat zo is dan vind ik het een nogal onduidelijke uitspraak. Ik (en meerdere mensen denk ik) rekende dat er 100 per ongeopende envelop te verdienen viel, maar er ook -100 zou zijn voor elke geopende. Blijkbaar geldt het dan dus als ongeopend 100 euro, geopend 0 euro.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Aflevering 1
« Reactie #297 Gepost op: 4-01-2013, 20:05:59 »
He, wat Heinz zegt, daar zit wel een kern van waarheid in. Stel, je bent de Mol. Je komt op tijd aan bij de kerk maar je levert geen enkele envelop in (= 0 euro in de pot).

Als bij het nabespreken van de opdracht (wat altijd gebeurt door de kandidaten) liegt over hoeveel enveloppen je hebt ingeleverd, en/of uiteindelijk zegt dat je geen enveloppen hebt ingeleverd, maakt dit je natuurlijk extra verdacht.

Dan is het beter om niet aan te komen, want dan kan je op gaan in de menigte die ook niet is aangekomen (dat waren er genoeg). Dan maak je je minder verdacht.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 1
« Reactie #298 Gepost op: 4-01-2013, 20:06:07 »
Op het begin van de aflevering verteld Art kort iets over het tweede scherm. Hier wordt Paulien geïllustreerd als meest verdachte persoon, misschien kleine hint als zijnde de Mol.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Vanessaa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #299 Gepost op: 4-01-2013, 20:07:22 »
Nah, denk nie dat t een hint is.