Auteur Topic: Aflevering 1  (gelezen 166113 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 1
« Reactie #120 Gepost op: 4-01-2013, 02:14:15 »
Is het niet al een paar jaar zo dat de eerste aflevering maar 2 opdrachten heeft... Ik kan mij in elk geval vaag herinneren dat ik mij er ook ooit druk over heb gemaakt.
Vorig jaar hadden we er wel drie: de dropping, de gletsjer en de brug ;).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Aflevering 1
« Reactie #121 Gepost op: 4-01-2013, 02:16:52 »
Vorig jaar in ieder geval niet. Dropping naar vliegtuig, gletsjer en de brug opdracht.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #122 Gepost op: 4-01-2013, 02:18:30 »
Het lag er zo vingerdik bovenop die verdachtmakingen naar Ewout. Ook Tim werd verdacht gemaakt in dat busje, hij lijkt me een zeer slimme kandidaat, ik hoop de winnaar!

Joep lijkt het niet te zijn, Ewout noemde hem als het meest verdacht.

Van deze aflevering zijn we niet veel wijzer geworden, het blijft gokken lijkt me... :-\\

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Aflevering 1
« Reactie #123 Gepost op: 4-01-2013, 09:36:07 »
Zo, de kop is er af. De sfeerbeelden nemen ondertussen epische proporties aan. Geweldig om naar te kijken.

Ik werd al gesproken in dit topic over de vrijstellingen. Met de vraag dat iedereen, behalve de mol, een vrijstelling verdiend zou hebben. Wat dan?

Dé manier om dit dilema te voorkomen is de mol te vertellen wat hij/zij moet doen (wel/niet springen).
De makkelijkste manier om de mol te informeren hierover is als er geen andere kandidaten meer op de toren staat. Oftewel de laatste kandidaat van de groepen: Joep en Ewout. Ewout is exit, ergo Joep zat in de meest ideale positie als mol om informatie van de redactie te krijgen over het wel/of niet moeten springen.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline BurningHorizons

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mole Mole Mole!!!
Re: Aflevering 1
« Reactie #124 Gepost op: 4-01-2013, 10:06:19 »
Poe lastig...

Mooie aflevering, voor een molloot niet direct heel bruikbaar geloof ik...

Paar opvallende dingen:

* Joep haalt wel degelijk een telefoon uit z'n broekzak
* Jaartal '82
* Niet gebruikte info uit de preken in de kerk
* De collectieve turn van de tweede groep bij de bungee opdracht
* Het ontbreken van een derde opdracht

Verder vond ik het een erg geregisseerde aflevering, meer dan anders...

Ik wil MEER!!!

Offline Toupeira

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #125 Gepost op: 4-01-2013, 10:23:01 »
Mooie aflevering! ::ok::
Al was het idd wel jammer van die 2 opdrachten. Zo is het moeilijk om de mol aan te wijzen.
De enige die ik voor de executie af had gestreept waren Janine en Ewout. En Ewout exit...::)
Eerste opdracht: Persoonlijk lijkt het mij het gunstigst voor de Mol om aan te komen met 1 envelop. Wel aangekomen en niet verdacht, maar slechts 100 euro voor de pot.
Janine: 3
Joep: 1/2
Carolien: 1/2
Kees: 2 (zie printscreen)
Ewout: 0
Totaal: 8
De rest kwam niet op tijd aan.
Joep of Carolien kwam aan met 1 envelop. Beiden zijn ze ook wat verdacht in de tweede opdracht.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 1
« Reactie #126 Gepost op: 4-01-2013, 10:53:30 »
Mooie aflevering! ::ok::
Al was het idd wel jammer van die 2 opdrachten. Zo is het moeilijk om de mol aan te wijzen.
De enige die ik voor de executie af had gestreept waren Janine en Ewout. En Ewout exit...::)
Eerste opdracht: Persoonlijk lijkt het mij het gunstigst voor de Mol om aan te komen met 1 envelop. Wel aangekomen en niet verdacht, maar slechts 100 euro voor de pot.
Janine: 3
Joep: 1/2
Carolien: 1/2
Kees: 2 (zie printscreen)
Ewout: 0
Totaal: 8
De rest kwam niet op tijd aan.
Joep of Carolien kwam aan met 1 envelop. Beiden zijn ze ook wat verdacht in de tweede opdracht.

Wat we chronologisch in de beelden te zien krijgen, qua envelopen:
Carolien opent envelop (Mandela) > (Opent tweede envelop?)
Zarayda opent eerste envelop (Mandela)
Tim opent eerste envelop (20 ZAR)
Ewout opent eerste envelop (20 ZAR)
Ewout opent tweede envelop (Maroka)
Kees heeft één envelop geopend (Maroka)
Joep heeft één envelop geopend (Kaart)
Joep opent tweede envelop (Mandela)
Janine opent eerste envelop (Regina mundi)
Tania opent eerste envelop (Mandela)
Daniel opent eerste envelop (Maroka)
Paulien opent eerste envelop (Mandela)
Tim wil naar Maroka (heeft die envelop geopend.)
Joep wil naar Regina Mundi (heeft die envelop geopend.)
Kees opent tweede envelop (Mandela)
Ewout opent derde (Ewout in biecht zegt vierde?) envelop (Mandela)
Daniel zegt al een tweede geopend te hebben?
Ruilexchange Daniel - Ewout
Ewout opent nog twee envelopen en loopt met 100 euro naar binnen.

Dit betekend dus:
Zarayda begint met envelop Mandela en eindigd daarmee. (1)
Paulien begint met envelop Mandela en eindigd daarmee. (1)
Janine opent één envelop. (1)
Carolien opent twee envelopen? (2)
Tim opent één envelop zichtbaar, en één envelop niet zichtbaar. (2)
Daniel opent één envelop zichtbaar, en zegt een tweede geopend te hebben. (2)
Kees opent twee envelopen. (2)
Joep opent twee envelopen zichtbaar, en één envelop niet zichtbaar. (3)
Tania opent één envelop? (1)
Ewout doet vaag, maar is toch exit.

Dit zou feitelijk voor de pot betekenen:
Janine: 400 euro
Carolien: 300 euro
Joep: 200 euro
Kees: 300 euro
Ewout: 100 euro
_____________________
1300 euro, terwijl er 800 euro verdiend is. In de montage zijn er dus nog wat zaken weg gelaten.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2013, 10:56:24 door Jelsir »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Aflevering 1
« Reactie #127 Gepost op: 4-01-2013, 11:02:18 »
1300 euro, terwijl er 800 euro verdiend is. In de montage zijn er dus nog wat zaken weg gelaten.

Interessant  ::vergroot:: . Kunnen we achterhalen bij wie?
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 1
« Reactie #128 Gepost op: 4-01-2013, 11:02:44 »
*snip*
Kan dus best zo zijn dat de mol heel fanatiek overkomt door op tijd binnen te komen, maar niks ingeleverd heeft. Dan denk ik vooral aan Joep en Carolien. Vooral als de informatie over Zuid Afrika nog in een latere opdracht terug komt is dat slim.

Carolien is overigens naar de top van mijn verdenkingen lijste gestegen, omdat ze ook bij de tweede opdracht de held uithangt door te springen.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #129 Gepost op: 4-01-2013, 11:06:12 »
Als het het eerste is heb ik misschien een hint gevonden.
De mol zegt dat Ewout raar deed in de eerste opdracht, alleen Daniël kwam Ewout tegen?
Ewout deed raar tegenover de hele groep met het verhaal over hoeveel enveloppen hij inleverde.
Dat leverde een hoop consternatie op in de groep na afloop in de bus, zoals Ewout ook vertelde.
Deze uitspraak kan dus van iedereen komen, lijkt mij.
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Aflevering 1
« Reactie #130 Gepost op: 4-01-2013, 11:06:25 »
Aflevering 1 – Opdracht 1

Dit is wat we zien van de geopende kaartjes:

Janine - Regina Mundi
Zarayda – mozaïek, kaartje (? 12:55), eindigt in busje in buitenwijk
Carolien – mozaïek, ?(3e binnen)
Tim – 20 Zar, Maroka (11:00), eindigt in busje
Kees – Maroka, mozaïek(4e binnen)
Joep -  kaart, mozaïek, Regina mundi (zegt hij in 12:20) (2e binnen)
Tania – mozaïek, eindigt op straat
Daniel – Maroka
Pauline – mozaïek(krijgt te horen dat dit de Regina Munt kerk is 10:05), eindigt in verkeerde kerk

Analyse:
Vier personen brengen geld (€ 800,-) binnen: Janine, Joep, Carolien en Kees
Dat is best weinig! Dat is gemiddeld drie geopende enveloppen per persoon (waarvan er één 'gratis' was).
Janine opent Regina Mundi, en we zien dat ze snel weet dat 't een kerk is. Waarschijnlijk heeft ze max. twee enveloppen geopend en ze zou dan ten minste € 300 binnengebracht hebben. Dan blijft er voor de overige drie nog 5 ongeopende over!
En dan wordt het vaag. We zien dat Kees, Carolien en Joep er allen twee openen. Dit heeft dus een potentie van 9 ongeopende enveloppen!!!! Wat is er gebeurt? Joep heeft wellicht ook de Regina Mundi geopend maar die naam kan ook via het mozaïek verkregen door een voorbijganger. Als je het verdwijnen van die vier enveloppen (van 9 naar 5) verdeelt dan hebben twee kandidaten er drie geopend, en één vier. Dan klopt het eindresultaat. We zien dat Kees twee enveloppen inlevert (dank Rat), en er dus drie geopend heeft. Grootste vraag is nu wat Carolien heeft gedaan. Waarom zien we van haar zo weinig.
Deze analyse brengt mij tot de conclusie dat van de vier finishers er niet direct een mol tussen zit.

Het niet finishen kost natuulijk sowieso € 500 uit de pot.  ::trots::

En verder:
Waarom wil Carolien niet spelen met alleen het mozaïek? Ze opent direct een tweede aanwijzing.
We weten ongeveer de startpositie van Carolien omdat we de bungee-torens van opdracht twee achter haar zien. Dat moet uitgezocht worden omdat dat iets zegt over de afstand die afgelegd moest worden.
Waarom wil Tim op zoek naar de bestemming '20 ZAR'? Begrijpt hij nu echt niet die tip verwijst naar de in dezelfde enveloppe ingesloten 20 Zuid-Afrikaanse Rand.

Joep opent direct het kaartje:


En dit is 'm in Google Maps (het zwart blokje is de kerk):

Sorry voor de slecht kwaliteit screenshot, maar we kunnen zien dat Joep best veel informatie had. Naast de straatnamen ook de wegnummers, en de wijkverwijzing 'Moroka'! Vandaar dat de dame ron 7:25 hem weet te verwijzen met 'ga straight' naar Moroka.

Waarom wil Tim niet samenwerken met Shanine? Hij doet werkelijk geen poging om informatie te delen. Als kandidaat wil je toch bij andere spelers zijn om hun gedrag te analyseren. In de voice-over zegt hij ook bewust buiten de groep deze opdracht te willen spelen. Vage actie wat mij betreft.

Waarom finisht Zarayda in the-middle-of-nowhere? Het lijkt haast een startpositie! Dat zou een mooie mol-actie zijn.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2013, 11:43:19 door DikkeControleur »
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 1
« Reactie #131 Gepost op: 4-01-2013, 11:09:28 »
DC. Ik was je voor!  ::zweep::
Nee hoor, ik ben trots op je!  ::rofl::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline JPMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #132 Gepost op: 4-01-2013, 11:22:25 »


En wie was de 5e die binnen was?

Je kon zien dat Joep en Carolien in ieder geval beiden 1 extra envelop openden, maar dan kom je op meer dan de 800 euro uit.
[/quote]

Ik denk dat de mol op tijd was, iets van 1 envelop heeft opgemaakt en in het busje stoppen van de enveloppen een paar in eigen zak gestoken
v.a. afl. 6: Susan Visser      1 januari 2015 20.30, ik zit er klaar voor!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 1
« Reactie #133 Gepost op: 4-01-2013, 11:25:34 »
Het is aannemelijk dat Kees er vier heeft geopend omdat hij eerst op het Maroko politiestationspoor zat, en dus in tijdnood is gekomen.
We zien Kees 2 (dichte) enveloppen inleveren. Zie screenshot in de post van Toupeira.
Kees: 2 (zie printscreen)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Aflevering 1
« Reactie #134 Gepost op: 4-01-2013, 11:28:53 »
Zouden die enveloppen van Kees niet gewoon zo in beeld gebracht kunnen zijn dat het lijkt alsof ze dicht zijn en hij 200 euro verdient? Als de mol op tijd aankomt wint hij vertrouwen, maar het is wel een individuele opdracht, dus gemakkelijker om met die enveloppen te klooien.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 1
« Reactie #135 Gepost op: 4-01-2013, 11:30:37 »
Zouden die enveloppen van Kees niet gewoon zo in beeld gebracht kunnen zijn dat het lijkt alsof ze dicht zijn en hij 200 euro verdient? Als de mol op tijd aankomt wint hij vertrouwen, maar het is wel een individuele opdracht, dus gemakkelijker om met die enveloppen te klooien.
Iedereen zijn eigen tunnel. ;D

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Aflevering 1
« Reactie #136 Gepost op: 4-01-2013, 11:31:49 »
We zien Kees 2 (dichte) enveloppen inleveren. Zie screenshot in de post van Toupeira.

Bedankt! Dit maakt Carolien verdachter voor mij. Zeker omdat we haar zo weinig zien in deze opdracht.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Aflevering 1
« Reactie #137 Gepost op: 4-01-2013, 11:32:14 »
Iedereen zijn eigen tunnel. ;D
Haha heb er meerdere, Kees, Carolien en Zarayda :P Maar voor mij zit de mol voorlopig met name in die eerste 2  

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #138 Gepost op: 4-01-2013, 11:35:55 »
Interessante eerste aflevering. Op het eerste oog lijkt het inderdaad magertjes, maar ik denk dat er toch al het een en ander uit te halen zal zijn. Zonder een aflevering te hebben gezien dacht ik aan Joep, die een perfecte mindfuck kan spelen. Na deze aflevering is hij echter al een stuk gedaald. Voor mij was het jammer dat Ewout direct naar huis ging, omdat ik al vrij snel een kruisje achter zijn naam had gezet ::tandpastasmiley::

Ik ga de aflevering zometeen nog eens terugkijken, maar wat mij opviel bij het kijken gister:

Daniel wisselt van enveloppen met Ewout. Ewout had er al 4 (?) opengemaakt, ergo Daniel had de informatie van ten minste 4, en misschien alle 5 de enveloppen. Toch komt Daniel niet aan. Dat vond ik opvallend, al weet ik nog niet hoe ik dit uit kan leggen.

Ook Paulien vond ik opvallend, gezien zij op de laatste seconden de verkeerde kamer binnenloopt. Heeft zij een aantal enveloppen uit de postbus gepakt en deze in de lege kamer achtergelaten?

Waar ik bij het kijken op ga letten: Het is de eerste opdracht, en je wilt absoluut niet direct ontdekt worden. Bovendien is alles dan nog 'nieuw', je moet nog groeien in je rol als mol tussen kandidaten. Het lijkt mij dan ook cruciaal dat de mol hier overzicht houdt wat betreft posities van kandidaten en het wel/niet slagen van de opdracht. Met andere woorden: je wilt hier niet als enige kandidaat niet aanwezig zijn. Er zal dus een mate van overzicht moeten zijn.

---
De tweede opdracht was interessant om te zien. Al eerder genoemd, was hier het gevaar dat de mol als enige geen vrijstelling zou halen. Dit is uiteraard ondervangen met behulp van oortjes - het lijkt mij ook niet voor niets dat de beslissing om te springen op een afstand van de ploeg gemaakt werd. Met name Daniel denk ik dus af te kunnen strepen. Hij springt als eerste dus weet hij nog niet wat er met de andere kandidaten zal gebeuren; hij heeft geen vrijstelling binnengehaald.

Zo op het eerste gezicht zoek ik de verdachten in groep 1, en denk ik dat een van hen de groep heeft overgehaald om groep 2 geen vrijstelling te gunnen. Joep heeft hier namelijk een punt: het lijkt mij onwaarschijnlijk dat 5 personen onafhankelijk van elkaar besluiten het de ander niet te gunnen, en de andere groep gezamenlijk besluit het de ander wel te gunnen. Er is denk ik in beide groepen overleg geweest. Verder viel mij op dat van groep 2 met name Kees (ook Daniel, maar die had een slechte positie met springen) zich niet met deze beslissing bemoeid. Zij snijden zichzelf in de vingers door de anderen wel te gunnen wat zij niet gegund zijn.

Verdachten: Tim, Carolien, Paulien, Kees, Daniel, Tania, Joep, Zarayda, Janine, Ewout.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2013, 11:41:44 door Tunnelbouwer »

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Aflevering 1
« Reactie #139 Gepost op: 4-01-2013, 11:53:16 »
Ik ga dit jaar in dit topic de ondertiteling van alle afleveringen posten!
Voor de zoektocht naar anagrammen en 'totale poet'-jes!  ::rofl::
Handig!

Maar ook frustrerend. Ik begrijp niet wat Zayanda zegt op 12:53 met een aanwijzingskaartje voor haar neus. Het is een zeer kort fragment. En uiteraard wordt dát niet meegenomen in de ondertiteling! Aaargh.

"Kees: Nelson Mandela.
Tania: Ik ga het niet halen.
Zayanda: ????
 STEEDS SPANNENDER MUZIEK "

Kan iemand er chocola van maken?
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.