Poll

Geef je mening over deze theorie.

Goede theorie!
9 (40.9%)
Werkt heel aardig
10 (45.5%)
Niet bijzonder
3 (13.6%)
Waardeloos!
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 19

Auteur Topic: [Theorie] Molpunten (Uitslag bekend)  (gelezen 35079 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
[Theorie] Molpunten (Uitslag bekend)
« Gepost op: 4-01-2013, 12:07:47 »
De uitslag van Molpunten vind je in antwoord #84.

Ik heb zojuist iets bedacht om misschien de mol mee te vinden wat ik dit seizoen wil uitproberen. Het is niet echt een "theorie", meer een "systeem". Het idee is dat ik een aantal acties uit de aflevering pak en jullie vraag te stemmen of die acties mols, neutraal of onmols zijn. Vervolgens ken ik afhankelijk van die stemmen aan alle acties molpunten toe. Dan, zodra de aflevering online is, ga ik de aflevering terugkijken en noteer ik welke kandidaten welke acties wel en niet deed (het simpele feit is dat ik dat namelijk helemaal niet kan onthouden in één keer). De kandidaten die de actie deden krijgen de molpunten toegekend, de anderen niet.

De molscore van een kandidaat is vervolgens de som van alle molpunten over alle acties.


Voor het toekennen van punten aan de hand van de stemmen in de poll gebruik ik de volgende formule:
Als er M stemmen zijn voor mols, N voor neutraal en O voor onmols, Dan is het aantal molpunten voor die actie (M - O) / (M + N + N + O).
Die formule zorgt ervoor dat als veel mensen een actie mols vinden, dat dan de molscore voor die actie een groot positief getal is. Als veel menen de actie onmols vinden dan is het een groot negatief getal. Als evenveel mensen kiezen voor mols als voor onmols, dan is de score nul.

Rekenvoorbeeld
Stel dat
  • 2 mensen zeggen, op tijd aankomen is mols,
  • 3 mensen zeggen, op tijd aankomen is neutraal,
  • 7 mensen zeggen, op tijd aankomen is onmols,
dan is de molscore voor "op tijd aankomen" (2 - 7) / (2 + 3 + 3 + 7) = -5/15 = -0,333.
Dat betekent dat alle mensen die op tijd aankomen, -0.333 punten krijgen. De mensen die niet op tijd aankomen, krijgen 0. Hierdoor komen de mensen die op tijd waren, lager op de molladder te staan; hun molscore is immers lager geworden door deze toekenning. Dit klopt met het feit dat ermeer stemmen voor onmols waren.


Omdat ik niet kan voorkomen dat je stemt op meerdere oordelen voor dezelfde actie, ga ik dat toestaan, met de volgende effecten:
Vind je een actie "een beetje mols" stem dan op mols en op neutraal.
Vind je een actie "een beetje onmols" stem dan op onmols en op neutraal.
Een stem op "mols én onmols" heeft hetzelfde effect als een stem op neutraal alleen
Vind je een actie "totaal irrelevant", stem dan op alledrie; dat heeft hetzelfde effect als twee neutraalstemmen.
Heb je geen mening, stem dan op geen van drie.


Ik zal niet op 21:30 donderdagavond meteen de lijst voor de nieuwe aflevering klaar hebben staan. Dat betekent dat tussen het eind van de aflevering en de nieuwe poll, er ruimte is om ideeën voor acties aan te dragen. Voor nu gaat dat natuurlijk niet.

De acties voor aflevering 1 zijn:
Opdracht 1
  • Op tijd komen
  • Onderweg een andere deelnemer tegenkomen
Opdracht 2
  • Springen
  • Correct inschatten of de ander springt
  • Een vrijstelling winnen en die niet verkopen
Overige
  • Eén of meer namen noemen van mensen die hij/zij verdenkt
« Laatst bewerkt op: 7-03-2013, 17:34:49 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline molroy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #1 Gepost op: 4-01-2013, 12:22:31 »
leuk uitprobeersel ::ok::

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #2 Gepost op: 4-01-2013, 12:23:52 »
Handig systeem Erik!
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #3 Gepost op: 4-01-2013, 12:27:18 »
Leuk gedaan!  :D

Ik heb gestemd op:
Op tijd komen: neutraal
Andere speler tegen komen: onmols
Springen: neutraal
Correct inschatten: onmols
Winnen en niet verkopen: mols
Een of meerdere namen noemen: neutraal.

Ik ben benieuwd naar de uitslag!
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #4 Gepost op: 4-01-2013, 12:39:52 »
Ik heb gedaan:
Op tijd komen: onmols
Andere speler tegen komen: neutraal
Springen: neutraal
Correct inschatten: onmols
Winnen en niet verkopen: neutraal
Een of meerdere namen noemen: neutraal
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #5 Gepost op: 4-01-2013, 13:00:04 »
Leuk Erik! Ik heb iets dergelijks ook wel eens overwogen voor m'n taarten, het is toch wat eerlijker om bepaalde acties door het hele forum te laten beoordelen  ::ok:: .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Erphon

  • Forumlid
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #6 Gepost op: 4-01-2013, 13:02:23 »
Op tijd komen is niet Mols, voor op tijd komen krijg je in principe geen geld in de pot (alleen als je enveloppen in de brievenbus gooit). De Mol kan zo juist een dekmantel opgooien, door wel op tijd te komen maar weinig tot niks in de brievenbus te gooien.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #7 Gepost op: 4-01-2013, 13:12:18 »
 ::ok::
Toevallig zat ik gisteravond ook aan een systeem te denken met molpunten 8)

Het lastige is alleen dat veel dingen op twee manieren zijn uit te leggen. Op tijd komen is in principe onmols maar als het maar 100 euro kost kan het weer een molse dekmantel zijn. Het goed voorspellen zorgt voor meer kansen op 1000 euro (onmols), maar de kans is toch erg klein en meer vrijstellingen zorgt er alleen maar voor dat de kans kleiner wordt dat iemand zijn vrijstelling afstaat...
...óf niet!

Offline Edward Nigma

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #8 Gepost op: 4-01-2013, 13:23:51 »
Op tijd komen is niet Mols, voor op tijd komen krijg je in principe geen geld in de pot (alleen als je enveloppen in de brievenbus gooit). De Mol kan zo juist een dekmantel opgooien, door wel op tijd te komen maar weinig tot niks in de brievenbus te gooien.
Helemaal mee eens, je ziet namelijk niet wie welk aantal enveloppen open heeft maakt. Er zijn namelijk 8 enveloppen ingeleverd door 4 kandidaten. (gemiddeld 2 per kandidaat) Dit kunnen echter ook 8 enveloppen door 3 kandidaten zijn. Janine heeft namelijk na 2 enveloppen al door naar welk punt ze moet, dus zij heeft er waarschijnlijk 3 ingeleverd. Dan zijn er nog maar 5 enveloppen over voor 3 kandidaten. (gemiddeld 1.67 per kandidaat.) Kans dat iemand niets in heeft geleverd blijft aanwezig.

Verder is het niet inleveren van de vrijstelling mols en ook niet mols. Je levert weliswaar geen geld op, maar niemand wil het risico lopen om in de eerste aflevering aftevallen. Elk molloot weet dat vrijstellingen goud waard zijn.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #9 Gepost op: 4-01-2013, 13:42:42 »
Het lastige is alleen dat veel dingen op twee manieren zijn uit te leggen.
Het mooie is dat dat terug gaat komen in de poll. Als men het met elkaar eens is zijn er veel stemmen één kant op en is de score hoog (positief of negatief). Als iets heel dubbel uit te leggen is en beide uitleggen zijn plausibel, dan is men het oneens en zijn de stemmen verdeeld, en wordt de score voor die actie dicht bij nul. En dat is ongeacht de redenatie van iedereen waarom iets wel of niet mols is. Die valt niet onder dit systeem - eigenlijk tel ik alleen maar stemmen. Wat men stemt wordt bepaald in de andere topics.

Verder mooi om te zien dat er al zo veel stemmen zijn. Voor mij een teken dat mensen hier iets in zien. Als ik heb teruggekeken en genoteerd welke kandidaten welke acties doen, komt de tussenstand.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Luminary

  • Forumlid
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #10 Gepost op: 4-01-2013, 16:09:15 »
Zeer tof, kan inderdaad best handig zijn en het geeft een mooi overzicht met verschillende acties, en wat anderen daarover denken.
Dit heb ik ingegeven:
Op tijd komen - onmols
Andere speler tegen komen - neutraal
Springen - neutraal
Inschatten - onmols
Vrijstelling - mols
Namen noemen - neutraal

Offline Toupeira

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #11 Gepost op: 4-01-2013, 16:14:25 »
Mijn lijstje:
Op tijd komen: neutraal
Andere speler tegen komen: onmols
Springen: neutraal
Correct inschatten: onmols
Winnen en niet verkopen: neutraal
Een of meerdere namen noemen: neutraal

Veel neutraal, maar dat was ook het kenmerk van deze aflevering. :-\\

Offline JPMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #12 Gepost op: 4-01-2013, 16:19:48 »
Handig ::ok::
v.a. afl. 6: Susan Visser      1 januari 2015 20.30, ik zit er klaar voor!

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #13 Gepost op: 4-01-2013, 16:29:26 »
Springen is mols/onmols/neutraal is niet echt de juiste vraag. Er van uitgaande dat de Mol via porto-geheimtaal-enorm-4263-doek-op-de-grond informatie verkrijgt over of de kandidaat beneden denkt dat hij wel of niet springt en dan daarom wel of niet springt. Dat is mols.
Ik weet even niet meer wie het was, maar iemand zei voordat hij zou springen iets van "even naar beneden kijken hoor... Nee, ik spring toch niet." Huh? Ik zou echt niet kijken als ik daar stond, ik zou zo snel mogelijk dat hijsbakkie weer in springen.
Nou ja, kruipen.
The British are not impressed.

Offline Luminary

  • Forumlid
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #14 Gepost op: 4-01-2013, 16:54:36 »
Springen is mols/onmols/neutraal is niet echt de juiste vraag. Er van uitgaande dat de Mol via porto-geheimtaal-enorm-4263-doek-op-de-grond informatie verkrijgt over of de kandidaat beneden denkt dat hij wel of niet springt en dan daarom wel of niet springt. Dat is mols.

Ja dat zat ik ook nog te denken, over het springen zelf kan je niet veel zeggen. Wel over het feit of iemand deed wat die persoon beneden dacht dat hij/zij ging doen en dus een vrijstelling won. Maarja het is nu eenmaal niet zeker dat de regie de mol hierbij hielp, dus kan niet echt als actie worden beschouwd, denk ik.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #15 Gepost op: 4-01-2013, 16:55:37 »
Dat is ook weer zo.
The British are not impressed.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #16 Gepost op: 4-01-2013, 17:18:23 »
Ik kies bewust dingen die objectief meetbaar zijn. Dan is daar in elk geval geen discussie over.

Maar het is wel zo dat de dingen die objectief meetbaar zijn, vaak lastiger is om te zeggen "dat is nou een molactie", als je geen context hebt. Dat is een beetje hoe ik jouw bericht lees althans.

Had overigens nooit zo veel stemmen verwacht! Goed bezig allen ::ok::
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #17 Gepost op: 4-01-2013, 17:42:24 »
Ik weet even niet meer wie het was, maar iemand zei voordat hij zou springen iets van "even naar beneden kijken hoor... Nee, ik spring toch niet."
Dat was Ewout, dus die theorie kan meteen de prullenbak in. ;D

Ik vind wel of niet springen juist wel een goede vraag. Ik vind springen namelijk behoorlijk mols.
Ik bedoel kijk naar Inge, die toch ging abseilen ondanks haar hoogtevrees. Ik denk dat een mol een zeer spannende opdracht niet zo maar laat schieten. Daarnaast heeft de mol zich langer kunnen voorbereiden (misschien zelfs kunnen uitproberen, zie Dennis in de schietschool en Milouska in een garage) aangezien de opdracht voor hem/haar niet onverwachts komt.
🜃

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #18 Gepost op: 4-01-2013, 17:44:26 »
Dat was Ewout, dus die theorie kan meteen de prullenbak in. ;D
Aha. Toch verdacht :P

Ik vind wel of niet springen juist wel een goede vraag. Ik vind springen namelijk behoorlijk mols.
Ik bedoel akijk naar Inge, die toch ging abseilen ondanks haar hoogtevrees. Ik denk dat een mol een zeer spannende opdracht niet zo maar laat schieten.
Hmm, maar als ik mol was geweest, had ik ook zeker niet gesprongen.
The British are not impressed.

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: [Theorie] Molpunten
« Reactie #19 Gepost op: 4-01-2013, 17:58:52 »
Ook ik heb het ingevuld!
Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen!!
En dat springen is wel een lastige... Ligt (ervan uitgaande dat de regie niet geholpen heeft) heel erg aan de persoon! Als je als mol al heel erg hebt laten merken dat je bang bent, spring je natuurlijk. Omgekeerd hetzelfde.
I won't worry my life away. I choose to be happy!