Auteur Topic: Follow The Money  (gelezen 12602 keer)

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Follow The Money
« Gepost op: 4-01-2013, 14:44:26 »
Dit Topic miste ik nog. En gezien Pac-Mol hem nog niet heeft geopend, open ik hem maar. En voor mensen die het zich niet nog herinneren van vorig seizoen. In tegenstelling tot Pac-Mol die bijhield hoeveel geld er WEL werd verdiend, houd ik zelf liever bij hoeveel geld er NIET wordt verdiend.

Dan kom ik voorlopig op een volgende tussenstand:

Niet verdiend geld na aflevering 1:
1. Paulien: 2400
2. Tim: 2400
3. Janine: 2000
4. Carolien: 2000
5. Ewout: 1300
6. Kees: 1000
7. Daniel: 500
8. Tanya: 400
9. Zarayda: 400
10. Joep: 0

Toelichting:
- Verkeerd voorspellen is 1000 niet in het spel en per definitie niet in de pot. Ieder die fout voorspelt 1000
- Ieder die een vrijstelling weigert = 1000 niet in de pot.
- Ieder die niet op tijd komt: 400 niet in de pot
- Omdat ik niet zeker ben hoeveel enveloppen elke kandidaat had die op tijd was heb ik een gemiddelde genomen. 2 enveloppen ingeleverd en 2 tegen betaling geopend. Zou per persoon 200 verdiend (x4 = de verdiende 800) en 200 niet verdiend zijn. Joep, Carolien, Kees en Janine spelen op dit onderdeel dus quitte. (Zelf vermoed ik dat een van hen niet elke dichte envelop heeft ingeleverd)
- Ewout had 4 enveloppen geopend. 1 is gratis. Dus dit kost 300. Daarna heeft Daniel het idee om van enveloppen te ruilen. Hierdoor zijn blijkbaar alle enveloppen van Daniel en Ewout niks meer waard. Daarom staat Daniel op 500 en Ewout op 300

« Laatst bewerkt op: 4-01-2013, 14:49:04 door Qper »

Offline TheBakerS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow The Money
« Reactie #1 Gepost op: 4-01-2013, 14:49:20 »
Goed initiatief!!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Follow The Money
« Reactie #2 Gepost op: 4-01-2013, 15:05:11 »
Ik denk inderdaad ook dat hoeveel geld er niet wordt verdiend een hele goede richtlijn is.

Maar merk wel op dat je alleen een vrijstelling kunt weigeren als je die gekregen hebt. Op jouw lijstje komen mensen die de vrijstelling hielden hoger uit, terwijl een vrijstelling houden in principe helmeaal geen molactie hoeft te zijn (er zijn immers tenminste drie niet-mollen die de vrijstelling hielden.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Follow The Money
« Reactie #3 Gepost op: 4-01-2013, 15:07:48 »
Het is goed om te kijken naar wie geen geld heeft verdiend, maar kijken naar wie wel geld heeft verdiend is natuurlijk ook een goede richtlijn. Diegene die het meeste geld binnenhaalt is niet de Mol..

WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow The Money
« Reactie #4 Gepost op: 4-01-2013, 15:20:10 »
Ik denk inderdaad ook dat hoeveel geld er niet wordt verdiend een hele goede richtlijn is.

Maar merk wel op dat je alleen een vrijstelling kunt weigeren als je die gekregen hebt. Op jouw lijstje komen mensen die de vrijstelling hielden hoger uit, terwijl een vrijstelling houden in principe helmeaal geen molactie hoeft te zijn (er zijn immers tenminste drie niet-mollen die de vrijstelling hielden.

Klopt. Inderdaad is niet iedereen in de positie om die 1000 euro te weigeren. Je zou kunnen overwegen om het niet mee te tellen, omdat elke kandidaat die 1000 euro zou weigeren. Ik kies er echter voor om alles wat ik mee kan tellen ook daadwerkelijk mee te tellen. 

Dan zal degene die bovenaan staat niet altijd de mol blijken. Zo had Tim vorig jaar in mijn berekening een hele hoge score doordat ik hem verantwoordelijk achtte voor het niet slagen van de schilderij-opdracht. (ter waarde van 2000 niet in de pot) en was de score van Anne-Marie afhankelijk van of je wel of niet geloofde dat zij het vlot raakte (ter waarde van 2500 wel in de pot)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Follow The Money
« Reactie #5 Gepost op: 4-01-2013, 18:03:28 »
Dit zou ik zeggen:

Die €100 bij Joep en Carolien en €400 bij Janine is een beetje een gok, maar neutraler omdat de meesten Janine wel uitsluiten.
Uit aflevering 2 is wat ik opmaak uit de promo
...óf niet!

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow The Money
« Reactie #6 Gepost op: 4-01-2013, 19:44:58 »
Ik denk inderdaad ook dat hoeveel geld er niet wordt verdiend een hele goede richtlijn is.

Maar merk wel op dat je alleen een vrijstelling kunt weigeren als je die gekregen hebt. Op jouw lijstje komen mensen die de vrijstelling hielden hoger uit, terwijl een vrijstelling houden in principe helmeaal geen molactie hoeft te zijn (er zijn immers tenminste drie niet-mollen die de vrijstelling hielden.


Het kan trouwens ook nog relatief.  Dus hoeveel geld kon een kandidaat laten liggen, en hoeveel daarvan heeft diegene daadwerkelijk laten liggen. Als je het zo bekijkt zou bijvoorbeeld Ewout (die  geen vrijstelling kon verkopen) weer stijgen t.o.v. Janine en Carolien die daar wel gelegenheid toe kregen (en in absolute bedragen dus een stuk hoger scoorden)


Dan krijg je dit: (Percentage niet verdiend t.o.v. gelegenheid daartoe)

Paulien   100,00
Tim   100,00
Ewout   92,86
Janine   91,67
Carolien91,67
Kees   85,71
Daniel   35,71
Tanya   28,57
Zarayda   28,57
Joep   14,29


(bedragen van Joep, Carolien en Janine in opdracht 1 onzeker en daarom gelijk verdeeld)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Follow The Money
« Reactie #7 Gepost op: 13-01-2013, 23:48:37 »
Hoeveel geld is er in aflevering 2 verdiend en door wie is dat waarschijnlijk gedaan? En hoe zit het nu met aflevering 1 als we ook de backstage beelden er bij pakken.
Kan iemand één grote tabel maken waarbij de onzekerheden ook worden aangegeven?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Follow The Money
« Reactie #8 Gepost op: 14-01-2013, 15:10:21 »
@ Qper? of iemand anders?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow The Money
« Reactie #9 Gepost op: 14-01-2013, 15:46:51 »
Hier is mijn idee ervan.
Ik maak een onderscheid tussen geld in de pot en geld niet in de pot door een kandidaat.

Bij de dropping: degene die enveloppen in de pot deden: geld erbij (de extra geopende enveloppen gaan eraf)
Degene die te laat waren: -400  euro.

Bungeesprong:
 fout inschatten medekandidaat: -1.000 euro (kans op afkopen vrijstelling is weg)
 vrijstelling niet verkopen: -1.000 euro
 je eigen sprong fout inschatten: -1.000 euro (want zo maak je geen kans op de vrijstelling en de verkoop ervan)
 de medekandidaat goed inschatten: niks (de mol kan denken dat een medekandidaat zijn vrijstelling niet verkoopt,maar denk maar   terug aan Arjen in Japan die persé zijn eigen scherm wou zien terwijl iedereen dit kocht voor 1.000 euro. De kans is klein, maar de kans is er. Hierdoor brachten de goede inschatters een kans op 1.000 euro in het spel)

Lasers:
degene die als  eruit gingen zonder luikje te openen: 0
degene die een luikje opende, krijgt er 1.00 euro bij (mee verantwoordelijk voor slagen)

Dictee:
iedereen krijgt +500. Behalve Tim, Janine en Kees(door Tims  beslissing zorgde hij ervoor dat het niet 1.000 was, enkel 500 en Kees zorgde ervoor dat Tim kon beslissen en Janine wou met opzet 'fucken' zoals ze het zelf zei).

Minedump:

Daniël 750 euro (zegt hij)
Joep, Tim, Kees: samen 1.000  (onduidelijk wie hoeveel)

Dus individueel:

Carolien: 200 euro (kerkopdracht)+ 1.000 euro (lasers) + 500 euro (dictee)- 200 euro (kerkopdracht) - 2000 euro (bungeesprong)= -500

Kees = 200 euro (kerk)+ 1.000 euro (lasers)+ 500 euro(dictee)- 200 euro(kerk) - 2.000 euro(bungeesprong) - 500 euro (dictee)+ ... (minedump)= -1000 + ...

Paulien: 0 euro (kerk) -400 euro(kerk) -2.000 euro (bungeesprong)+500(dictee)= -1900

Tania: 0 euro (kerk) - 400 euro (kerk) - 1.000 euro (bungeesprong)+ 500 euro (dictee)= -900

Zarayda: 0 euro (kerk) - 400 euro (kerk) - 1.000 euro (bungeesprong)+ 500 euro (dictee)= -900

Daniël: 0 euro (kerk) - 400 euro (kerk) - 1.000 euro (bungeesprong) + 500 euro (dictee) + 750 euro (mindedump)= -150

Tim: 0 euro (kerk) - 400 euro (kerk) - 2.000 euro (bungeesprong) + 1.000 (laser)+ 500 euro (dictee) - 500 euro (dictee)
+... (minedump)= - 1.400 euro + ...

Janine: 300 euro (kerk) - 100 euro (kerk) - 2.000 euro (bungeesprong)+500 euro (dictee) - 500 euro (dictee)= - 1.800

Dus als ik deze theorie volg (enkel het geld, niet de verdachte acties etc.) is de minst opbrengende duidelijk Paulien, gevolgd
door Tim en Kees (die beiden nog verdienden aan de minedump, maar ik weet niet wie hoeveel)

Paulien gaf zelf aan dat ze 'follow the money' volgde, maar zij bracht nog amper iets in.(hint ??)

Zij staat hoog bij mij, maar een verdachte heb ik nog niet. Want zij, Tania en Zarayda brachten alledrie individueel nog niks in de pot.



Dit is natuurlijk mijn telling en interpretatie.
Ik claim zeker niet de juistheid hiervan  ::tandpastasmiley::



         
« Laatst bewerkt op: 14-01-2013, 16:18:15 door wouterv »
klaar voor de strijd

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Follow The Money
« Reactie #10 Gepost op: 14-01-2013, 16:07:33 »
Het is goed om te kijken naar wie geen geld heeft verdiend, maar kijken naar wie wel geld heeft verdiend is natuurlijk ook een goede richtlijn. Diegene die het meeste geld binnenhaalt is niet de Mol..



Die logica is de afgelopen jaren helaas steevast onjuist gebleken: de mol haalde doorgaans veel meer geld binnen dan andere kandidaten... :-X
Woosie down?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Follow The Money
« Reactie #11 Gepost op: 14-01-2013, 16:12:57 »

Dictee:
iedereen krijgt +500. Behalve Tim en Kees(door Tims  beslissing zorgde hij ervoor dat het niet 1.000 was, enkel 500 en Kees zorgde ervoor dat Tim kon beslissen).
en Janine ::jaja::. Arme Janine wil ook in het overzicht :(.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow The Money
« Reactie #12 Gepost op: 14-01-2013, 16:18:35 »
Is gebeurd. Ze staat erbij.

klaar voor de strijd

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Follow The Money
« Reactie #13 Gepost op: 14-01-2013, 16:21:44 »
Is gebeurd. Ze staat erbij.


Top ::ok::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Follow The Money
« Reactie #14 Gepost op: 14-01-2013, 16:39:17 »
Die logica is de afgelopen jaren helaas steevast onjuist gebleken: de mol haalde doorgaans veel meer geld binnen dan andere kandidaten... :-X
Ik neem aan dat je bedoelt: de mol haalde doorgaans in sommige gevallen veel meer geld binnen dan enkele andere deelnemers.

En dat is helemaal niet erg. Hoe je als mol ook molt, je kan niet garanderen dat alle anderen goed genoeg spelen om meer geld binnen te halen dan jij. Je kan als mol de andere deelnemers niet forceren geld binnen te halen.

Daarnaast is de taak van de mol ook niet om zelf zo min mogeijk geld binnen te halen, maar om te zorgen dat er zo min mogelijk geld wordt verdiend door alle deelnemers samen (inclusief de mol zelf).

Maar de deelnemer die het meeste geld ophaalt, is nog nooit de mol geweest, voor zover ik weet (en dat was wat Conejo beweerde).
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Follow The Money
« Reactie #15 Gepost op: 14-01-2013, 16:50:28 »
Ik neem aan dat je bedoelt: de mol haalde doorgaans in sommige gevallen veel meer geld binnen dan enkele andere deelnemers.

En dat is helemaal niet erg. Hoe je als mol ook molt, je kan niet garanderen dat alle anderen goed genoeg spelen om meer geld binnen te halen dan jij. Je kan als mol de andere deelnemers niet forceren geld binnen te halen.

Daarnaast is de taak van de mol ook niet om zelf zo min mogeijk geld binnen te halen, maar om te zorgen dat er zo min mogelijk geld wordt verdiend door alle deelnemers samen (inclusief de mol zelf).

Maar de deelnemer die het meeste geld ophaalt, is nog nooit de mol geweest, voor zover ik weet (en dat was wat Conejo beweerde).

Nee, ik bedoelde wel degelijk dat de mol doorgaans in het geheel meer geld in de pot heeft gebracht dan andere kandidaten. Dat is tamelijk eenvoudig na te gaan middels de objectieve overzichten van Heinz. Dat de deelnemer die het meeste geld heeft opgehaald nog nooit de mol is geweest, is dan ook correct. Maar dat heb ik ook niet gezegd.

Je hebt natuurlijk gelijk dat een mol niet niets binnen kan halen: dat zou enorm opvallen - en erg irriteren, kijk maar op dit forum zodra er een Nadja Hübscher of Art Rooyakkers tussen de kandidaten zit. Toch mag de mol van mij wat geraffineerder te werk gaan dan de afgelopen jaren is gebeurd. Maar ik merk dat ik met mijn eerste opmerking al vloekte in de Molkerk, dus misschien moet je die laatste zin maar negeren.
Woosie down?

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow The Money
« Reactie #16 Gepost op: 14-01-2013, 17:46:21 »
Ik kom op het volgende voor aflevering 2.

Lasers: 1000 euro verdiend. Ik heb dit verdeeld als 250 voor Tim, 250 voor Kees omdat zij allebei een luik openen en medeverantwoordelijk zijn voor het slagen. Carolien heb ik 500 toegekend omdat zij ook nog eens daadwerkelijk het geld pakt. (En ze was ook nog eens de laatste dus haar aandeel tel ik zwaarder).  Verder heb ik buiten beschouwing gelaten dat Joep 2000 niet verdient door 1000 in te zetten. Hij viel immers toch af.

Bij het gedicht heb ik 250/3 toegekend aan Joep, Carolien en Paulien die minder dan 46 fouten maken en daarmee in elk geval die 250 samen binnenhalen.

Janine, Tim en Kees zorgen er voor dat er niet voor midden maar voor laag wordt gekozen. Dus hun 3 houdt ik verantwoordelijk voor 250/3 niet in de pot. (En dan mag Janine in mijn overzichtje nog gewoon mee mollen :p)

In het veld heeft Joep volgens mij niks gepakt. Volgens mij pakte Daniel 3 enveloppen, Kees 1 en Tim 2. Ik heb Joep geen envelop zien pakken. (Hij zegt wel 'en dan heb ik hier nog een envelop met 300, maar deze is volgens mij gepakt door Daniel waardoor zijn 750 precies klopt). Kees pakte 250 of 500 en Tim pakte dan 500 (2 x 250) of 750 (250+500). De kans dat Kees een 250 briefje pakte is dan 2 op 3 en zijn mogelijkheid tot mollen was groter (want hij was alleen). Dus onder voorbehoud ga ik uit van 250 door Kees en 750 opgehaald door Tim:

NIET VERDIEND IN AFL2
Janine: 167
Tanya: 0
Zarayda: 0
Paulien -167
Joep -167
Kees -333
Carolien -667
Daniel -750
Tim -833

NIET VERDIEND IN TOTAAL
Paulien: 2233
Janine: 1967
Tim: 1567
Carolien: 1333
Ewout: 1300
Kees: 667
Tanya: 400
Zarayda: 400
Joep -67
Daniel -250

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow The Money
« Reactie #17 Gepost op: 14-01-2013, 18:42:38 »
Klopt. Daniel pakt de eerste twee en is daarna (is dat trouwens opvallend?) niet meer het veld in geweest. Er staat een mooi overzicht in het topic van Afl. 2.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow The Money
« Reactie #18 Gepost op: 16-01-2013, 16:56:59 »
Joep pakte een enveloppe toen hij de tweede keer het veld in ging

Je hebt gelijk. Goed aangezien ik niet weet wie precies welke envelop van het volgende pakte ga ik dan maar van het volgende uit.
Daniel: 750 (wil ik best van m aannemen.
Tim: 500, Kees 250, Joep 250

Omdat ik niet weet wie hoeveel binnenhaalde, doe ik maar even net alsof de resterende 1000 euro eerlijk over de 4 enveloppen (Tim 2x, Kees en Joep 1x) is verdeeld.

Maakt verder weinig verschil. Dan verdient Joep 250 meer in mn overzicht en Tim 250 minder...

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: Follow The Money
« Reactie #19 Gepost op: 16-01-2013, 17:45:06 »
Ik kom op het volgende voor aflevering 2.

Lasers: 1000 euro verdiend. Ik heb dit verdeeld als 250 voor Tim, 250 voor Kees omdat zij allebei een luik openen en medeverantwoordelijk zijn voor het slagen. Carolien heb ik 500 toegekend omdat zij ook nog eens daadwerkelijk het geld pakt. (En ze was ook nog eens de laatste dus haar aandeel tel ik zwaarder).  Verder heb ik buiten beschouwing gelaten dat Joep 2000 niet verdient door 1000 in te zetten. Hij viel immers toch af.

Een kleine opmerking: ik zou deze opdracht zelf verdelen als 200/400/400 of eventueel 200/300/500. Tim is in deze opdracht de een-na-laatste, net als Carolien alleen in het spel waarbij geen enkele voorganger de laser is doorgekomen. Als Tim zichzelf hier af laat gaan moet Carolien door 4 lasers (rood-blauw-blauw-groen) in plaats van 2 lasers (rood-groen). Ik vind dus dat Tim in deze opdracht, gezien zijn positie, zeker veel heeft bijgedragen. Kees kan ik als mol zijnde nog begrijpen - je draagt bij aan de opdracht, maar de kans dat deze daadwerkelijk zal slagen blijft klein.