Wat deze actie betreft, zie ook de topic Locaties - die twee koppels staan heel dicht bij elkaar. Mijn verklaring is dat de 3 door Aaf is gezien en de 4 door Aaf èn door Jan-Willem/Daphne. ...
Ik had de indruk, bij de geseinde 4, dat de laser (voor de ontvangers) wat naar rechts afweek. En bovendien is er ook nog een hoogteverschil. Ik heb gewikt en gewogen in hoeverre het, zoals jij beschrijft, onbedoeld kan gebeuren. En uiteindelijk vind ik het toch een typische molactie.
Het idee van zo'n laser is dat je een vrij dunne straal licht mee krijgt: de laserbundel divergeert of convergeert haast niet. Je ziet ook dat Freek (en Tygo ook volgens mij) de laserpen precies voor hun ogen houden, zodat ze goed de straal kunnen volgen en dus goed kunnen mikken. Uit de losse pols kun je een laserpen niet goed richten op een zaklantaarn die zich aan de andere kant van de oever op een hoog gebouw bevindt. In tegenstelling tot in een klas- of collegezaal zie je natuurlijk niet een groen puntje op een muur verschijnen...
Als Aaf en Jennifer echter eerst 3x en daarna 4x een laser zien schijnen, lijkt het dat de laser in totaal 7x op hen wordt gericht, je ziet de laserbundel 7x direct in de camera schijnen. Als er al een afwijking is, lijkt deze voor ons naar rechts te zijn, maar rechts van het eerste team (Aaf en Jennifer) stond er niemand; het tweede team met Jan-Willem en Daphne stond links van Aaf en Jennifer. Volgens mij is er dus door Freek 7x naar het eerste team geseind, met tussen 3 en de 4 een pauze. Omdat Tygo tijdens het seinen van Freek naast hem staat, en niet achter hem, zal Tygo niet heel goed kunnen zien op welk gebouw Freek precies schijnt. Tygo lijkt op dat moment ook bezig met speuren naar de andere teams aan zijn kant.
Slechts 1 van de cijfers van de code hoeft fout te zijn, dan wordt er al geen geld verdient. Een team met een zaklantaarn is met z'n tweeën; het is daar moeilijker voor een mol om het verkeerde antwoord te geven, want je teamgenoot kijkt ook mee. Tygo en Freek hebben beide de mogelijkheid om kort 'solo' te werken: slechts een van de twee kan tegelijk gericht seinen naar de andere teams. Ik denk dat Freek dus met zijn laserpen een 'schijnbeweging' heeft gemaakt en 2 getallen naar het eerste team heeft geseind.