Auteur Topic: [KANDIDAAT] Freek Bartels  (gelezen 373722 keer)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #80 Gepost op: 13-01-2014, 13:03:18 »
Je mol er uit = mindfuck = het leuke aan widm. Oftewel: Ik dénk wel dat hij de mol is maar ik zou het niet erg vinden als dat niet zo blijkt te zijn  ;)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #81 Gepost op: 13-01-2014, 13:10:40 »
Productie beslist ter compensatie van Freek zn stille houding om van hem "kandidaatse" biechts te laten zien
Ja dat zie je steeds terug, ook in afl. 1 pikte hij in die biechten al het krediet van anderen op. Toch vind ik JW nog wel even wat verkrampter en stiller als Freek :P ;D
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Joeyversteeg12

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Onschuldig, maar niets is wat het lijkt..
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #82 Gepost op: 13-01-2014, 16:00:26 »
Mag er van mij zo snel mogelijk uit, zegt geen woord en acteert irritant slecht als mol. Vooral toen de groep geld won met de opdrachtjes-opdracht: iedereen , op Freek na, was enthousiast en riep meteen dat het geld belegd moest worden. Freek stond er zoals wel vaker maar een beetje schapig naast te kijken wat er gebeurde.

Compleet met je eens. Hij kijkt echt in het rond van: "Oh, nu moet ik slechtgeacteerd verbaasd om me heen kijken van deze 'verassende' wending". Ik stoor me er ook aan, maar aan de andere kant is het wel opvallend.

Offline Bennie de Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 我是摩尔
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #83 Gepost op: 13-01-2014, 16:57:02 »
Wie is Freek Bartels eigenlijk? waar moet ik hem van kennen. Ken alle kandidaten maar waar hij ineens vandaan komt. geen idee.
我是摩尔

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #84 Gepost op: 13-01-2014, 17:00:53 »
Wie is Freek Bartels eigenlijk? waar moet ik hem van kennen. Ken alle kandidaten maar waar hij ineens vandaan komt. geen idee.

musical ster...won aantal jaar terug de rol als Jozef in op zoek naar Jozef. speelt ook in verschillende andere producties, maar is vooral bekend door zijn deelname aan op zoek naar Jozef omdat dat op TV is geweest.

Offline Bennie de Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 我是摩尔
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #85 Gepost op: 13-01-2014, 17:05:54 »
musical ster...won aantal jaar terug de rol als Jozef in op zoek naar Jozef. speelt ook in verschillende andere producties, maar is vooral bekend door zijn deelname aan op zoek naar Jozef omdat dat op TV is geweest.

Oke dankjewel, vandaar dat ik hem niet ken. Ben niet zo van Op zoek naar, boer zoekt, holland got, en dat soort programma's. ieder zijn ding. Ben meer van WIDM, Exp Robinson, Peking Express, Pelgrims code .
我是摩尔

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #86 Gepost op: 13-01-2014, 18:45:32 »
Elke kandidaat heeft zijn eigen profiel hier. Kun je alles wat je weten wil te weten komen :)

PROFIEL FREEK
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #87 Gepost op: 13-01-2014, 21:16:59 »
Hier zijn enkele berichten verwijderd die niets met WIDM of Freek IN WIDM te maken hebben.

Graag ontopic blijven mensen.
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #88 Gepost op: 14-01-2014, 18:28:31 »
Een terechte opmerking van LdHmolletje "OK, alleen, hoe zouden de kandidaten hun enveloppen kunnen vullen als enkel de potbewaarder het geld heeft?"
(zie hier http://www.wieisdemol.com/forum/index.php?topic=51210.msg1644873#msg1644873)

In één van zijn biechts in aflevering 2 zei Freek "ik heb erover nagedacht om het geld op te sturen, zonder de anderen te informeren".
Hij zei er alleen niet bij waarnaar hij het geld zou opsturen.... Aflevering 9? Of naar het hoofdkantoor van de Avro?

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #89 Gepost op: 15-01-2014, 01:52:20 »
Ik had Freek afgeschreven als mol… maar Freek is de mol! Of bij deze in elk geval, hier mijn betoog waarom hij de mol is.

Hoewel mijn verdenking voort komt uit een observatie uit aflevering 2 zal ik bij het begin beginnen.

Aflevering 1:
-   Groen is het nieuwe rood. De hint uit het molboekje. Laten we in eerst instantie aannemen dat groen de kleur van de mol is*. Ik heb de nodige discussie gezien of ‘groen is het nieuwe rood’ ook betekend dat ‘rood het nieuwe groen’ is, maar dat is irrelevant. Gras is groen en groen is gras. Als je ‘het nieuw rood’ zou vervangen door een zelfstandige naamwoord is de volgorde van de zin irrelevant. Persoonsnamen/eigennamen, zoals Freek, behoren toe tot dit woordsoort.
Waarom is Freek het nieuwe rood? Hoewel je het net zo goed aan Daphne haar rode shirt kan koppel , draagt Freek een opvallende rode rugzak. Daarnaast is hij een nieuw kandidaat (en mol). Daarom dus ‘het nieuwe rood’. (Je zou zelfs Kees, ehh… Case er nog bij kunnen trekken. Al is een rugzak geen case is vervult het wel dezelfde functie. Dus… maar laten we het niet te moeilijk maken.) Als Freek ‘het nieuwe rood’ is, dan komen we dus uit op: Groen is Freek. Dan hebben we verder alleen nog wat simpele wiskunde nodig om het verhaaltje helemaal rond te krijgen.

Groen = Freek
Groen = de Mol
Freek = de Mol

* Mocht je het er niet mee eens zijn dat groen de kleur van de mol is. Wees dan verstandig en luister naar Aaf tijdens de opdracht met de lichtjes. “Dat is de kleur van de mol!” Leuk dat ze dat zegt terwijl Freek de laser vast heeft (en het is uitgezonden).


Opdracht 1:
Bij de eerste opdracht kiest Freek bewust om een duo te vormen met Daphne vanwege haar rode scherm. Zijn uitleg tijdens de biecht is verder niet relevant, maar het kan een tactische keuze zijn. Omdat Daphne het minste vragen goed heeft beantwoord tijdens de test, zal ze de mol, Freek dus, waarschijnlijk amper of zelfs helemaal niet verdenken. Zo heeft hij de rust en ruimte om te wennen aan zijn molschap.
De keus blijkt ideaal. Nadat ze op hun kaartje gelezen hebben dat ze naar een groenteboer toe moeten, roept Daphne meteen: “Dat zal wel op de markt zitten.” Dat is niet het geval. Wat wil je als mol nog meer.
We krijgen niet te zien wie van de twee bedenkt om al vroeg het politiebureau op te zoeken. “We hebben besloten,” aldus zijn biecht. Ze komen daar acht minuten voor de tijd om is aan. (Of om precies te zijn 8:05. 8 + 5 = 13 = M = Mol.)

Aan het einde van de opdracht krijgt Freek het vertrouwen van de groep en wordt met meerderheid van stemmen verkozen tot penningmeester. Door de manier waarop de stemming zich voltrekt, vermoed ik dat Freek zich (samen met Owen?) aangemeld heeft voor deze functie.


Opdracht 2:
De kandidatengroep geven op eigen initiatief Freek en Tygo de sleutelrol tijdens de tweede opdracht. Hoewel op eigen initiatief… als de omschrijving is “die er van houden om in de spotlights te staan, “ dan stuur je ze wel heel sterk in de richting van Freek.
Drie, vier, twee, vijf.
Nadat Tygo roept dat hij iemand ziet seinen, wijst ook Freek zonder naar Tygo te kijken een locatie aan. “Daar bij Philips volgens mij.” Dit is een plek waar ook daadwerkelijk een duo staat (op het gebouw voor het Philips gebouw). Zodra hij door heeft dat Tygo het over de groene lasers heeft, gaat hij mee met die fout. Het duurt zelfs even voordat hij door heeft wat Tygo bedoelt. Tygo moet de laser eerst aanwijzen. Je ziet de verbazing op het gezicht van Freek: “Zijn die kandidaten nou echt zo dom. Het wordt mij als mol wel héél makkelijk gemaakt.”
De opdracht faalt, behoorlijk. Hoewel Freek tijdens zijn biecht met volle trots verteld dat Daphne en Jan-Willem het juiste cijfer noemden: “…die hadden een vier en die had ik doorgegeven,” had Daphne in een eerdere biecht al toegegeven dat ze maar wat gegokt hadden.
Aaf en Jennifer daarentegen hadden het fout. Zij hadden eerst de drie gezien, maar vervolgens ook nog eens de vier. Dat telden ze bij elkaar op tot zeven.
Waren die vier flitsen bedoelt voor de buren, Daphne en Jan-Willem, maar gericht aan Jennifer en Aaf. Die kans werd hem als mol wel gegeven doordat de duo’s op gebouwen gezet waren die vlak bij elkaar stonden.
De montage laat ons geloven dat hij zich na die eerste reeks flitsen pas wende tot Daphne en Jan-Willem. Maar ja… de montage van Wie is de mol en geloven gaan niet altijd samen.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2014, 02:46:03 door Rat »

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #90 Gepost op: 15-01-2014, 01:52:39 »
Aflevering 2
Opdracht 1
Zodra iemand zegt dat ze niet naar Susan en Owen moeten zoeken gaat hij daar in mee. “Nee, ik denk ook dat we niet hoeven te zoeken naar Susan en Owen.” Vervolgens oefent hij veel invloed uit op het kiezen van de karakters.

Freek: “De prins met de bolletjes.”
Daphne: “en dan die vrouw daarnaast.”
Tygo: “Moeten we dan niet de Genera…
Freek: “Ik zou dan de Generaal. De generaal en met de bolletjes.”

(Hoewel ik geen inmiddels oude koeien uit de sloot te halen. Die foto van het theater gezelschap is eindeloos geanalyseerd, maar hebben we ook gezocht naar Freek? De neus van het derde groene mannetje van rechts lijkt wel enigszins. Dat mannetje kan er ook eenvoudig tussen geshopt zijn.)


Opdracht 2
Alles waar ik het tot nu toe over gehad heb is waarschijnlijk al eens gezien en gezegd, maar bij de opdracht 2 gebeurd iets dat volgens mij nog niet ontdekt is. Het gebeurt redelijk in het begin van de opdracht. Hier kwam ik achter doordat iedereen aan het speculeren was over wie of wat Sofie nou wel of niet gezien zou hebben toen Susan en Aaf op pad waren. Ik heb daarop geen antwoord, maar zag wel het volgende: In het begin van de opdracht zien we Tygo en Freek op de locatie van de ‘bliep’ opdracht!

*Zie afbeelding onderaan*
De beveiligingscamera laat dezelfde plek zien als waar Tygo en Freek lopen. Hoewel alles op elkaar leek, durfde ik geen 100% zekerheid te geven, vanwege de roze pijl met de omcirkelde ‘B’ die je ziet bij Freek en Tygo. Deze zie je het grootste deel van de tijd niet terug  op de nachtzicht camera. Gelukkig  is er een kort moment dat je er wel een schim van kan zien (later in de opdracht als Owen en Freek opnieuw naar die plek gaan.)Ik heb geprobeerd met contrast wijzigingen de pijl & B iets duidelijker te maken, maar het blijft lastig.

Als Tygo de ruimtes van de ‘bliep’ opdracht in wil lopen protesteert Freek behoorlijk hardnekkig:

Freek: “Maar dit is.. dit zijn kantoren. Dit is geen kantine.”
Tygo: “Maar laten we… ik denk dat daar ook een staircase is.”
Freek: “Ja, maar het was niet donker. We gaan terug naar de trap Tygo.”

Hij lijkt enigszins paniekerig tijdens die hele scene.

Tijdens de quiz opdracht lijkt hij ook nog niet geheel op zijn gemak. Veel kan niet doen als mol. Susan roept op de eerste vraag meteen het goede antwoord en Tygo neemt het voortouw. Is hij opzettelijk naar de quiz toegelopen? Hoopte hij er op om Tygo, de sterkste van het stel, weg te spelen, zodat de 150 kilo opdracht een stuk lastiger zou zijn?

We zullen het niet weten en het doel van de eerst genoemde actie is ook niet direct duidelijk. Als ze de opdracht, ruimschoots binnen de 75 minuten die er voor staan, lijken te gaan halen besluit hij met Owen mee te gaan om de ‘bliep’ opdracht te volbrengen.

Er wordt veel geld verdient. Hoe dat geld precies verdeeld wordt is niet helemaal duidelijk. Na het ontvangen van de enveloppen aan het begin van de aflevering verwacht ik eigenlijk dat de kandidaten het geld dat zij vinden zelf op zak willen houden. Dat kan ook verklaren waarom Jennifer haar envelop niet wil afgeven aan Sofie. Van het vele geld dat verdient wordt tijdens de opdracht pakt Freek twee enveloppen!

Freek heeft dus in elk geval €1400 op zak. (€1400 die we ook nog eens terug zien tijdens een blipvert in de terugblik?!)

In de pot zit €2400... “M’Ja, die moet gewoon belegd gaan worden. Ik ben natuurlijk de penningmeester. Ik heb er over na gedacht om wellicht gewoon dat geld al weg te sturen… en daar de groep ook niet over in te lichten dat ik dat doe.”
Ik hoop voor de groep dat hij niet 'per ongelijk' een vuilnisbak voor een brievenbus aanziet. Of dat hij gaat beleggen is de verkeerde dingen. Bijvoorbeeld een zinkend schip met containers van MOL logistics.
Als de groep zou vragen waar het geld uit de pot gebleven is, heeft de mol in elk geval een heel gemakkelijk excuus dit jaar.
 

Conclusie
Ondanks dat Freek wordt uitgekozen om tijdens de opdracht met de lichtjes in de spotlight te staan, staat Freek deze serie nog niet heel erg in de spotlight. Hij beweegt zich een beetje op de achtergrond en wordt niet verdacht neer gezet in de montage. Maar op sleutelmomenten komt hij uit zijn holletje om de opdracht te saboteren of het geld in handen te krijgen. Freek IS de mol!
« Laatst bewerkt op: 15-01-2014, 23:02:40 door Rat »

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #91 Gepost op: 15-01-2014, 02:08:03 »
Freek is ook mijn hoofdverdachte, vooral omdat hij zo op de achtergrond is geplaatst. Hij wordt ook niet bijzonder veel of bijzonder weinig verdacht, en die middenmoot is denk ik precies waar men hem wil hebben qua verdenkingen. Je verhaal bevestigt mijn vermoeden dan ook. :)
The British are not impressed.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #92 Gepost op: 15-01-2014, 02:29:27 »
Freek is ook mijn hoofdverdachte, vooral omdat hij zo op de achtergrond is geplaatst. Hij wordt ook niet bijzonder veel of bijzonder weinig verdacht, en die middenmoot is denk ik precies waar men hem wil hebben qua verdenkingen. Je verhaal bevestigt mijn vermoeden dan ook. :)
Ik moet alleen zelf nog bedenken of ik de switch wel echt wil maken. Maar inderdaad... kijkend naar mijn eigen conclusie past hij heel mooi in het plaatje van de mol. Nog niet te verdacht na twee afleveringen, maar genoeg kleine dingetjes in de uitzending om achteraf te zeggen: "ik had het kunnen weten".

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #93 Gepost op: 15-01-2014, 03:33:21 »
Ik moet alleen zelf nog bedenken of ik de switch wel echt wil maken.

 ::rofl::

Mooi betoog Rat!  :D
Sluit prima aan bij wat mijn gedachten waren hierover de afgelopen paar dagen, met nogmaals de aflevering en met name opdracht 2 goed bekijken. Mooi gevonden ook, dat het inderdaad die bliep-ruimte was waar Freek ineens doordrukte dat Tygo en hij terug moesten gaan.  ::ok:: Tygo is echt wel goed bezig in die opdracht (zeer onmols imho), door bijna elke poging van Freek om hem de andere kant uit te krijgen te counteren.  ::rofl::

1. Eerst door te proberen verwarring te zaaien omtrent first en ground floor.
2. Vervolgens door hem idd van de bliep-kamer weg te krijgen.
3. Daarna door (moeilijk hoorbaar maar hij zegt het wel degelijk) te zeggen 'misschien moeten we teruggaan' als Tygo voorstelt in het aangrenzende gebouw te kijken waar ze idd moeten zijn voor de 150KG opdracht - maar Tygo zet door.
4. En daarna door meteen de trap naar beneden te lopen (waar ze op verdieping 3 moeten zijn juist, iets wat de Mol bij uitstek weet natuurlijk..) en te zeggen: Naar beneden toch, Tygo? Wat een uitstekende camouflage is voor de Mol omdat het perfect onschuldig klinkt om te doen.
Als Owen niet later eigenwijs naar verdieping 3 was gegaan (waarschijnlijk omdat hij Tygo niet vertrouwde en de plattegrond in zijn hoofd had omtrent waar de kantine zat) waren ze wellicht nooit bij die 150 KG gekomen...  ::)
« Laatst bewerkt op: 15-01-2014, 03:37:49 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #94 Gepost op: 15-01-2014, 08:28:04 »
In het begin van de opdracht zien we Tygo en Freek op de locatie van de ‘bliep’ opdracht!

Mooi gespot! Ik had al een zwaar vermoeden dat ze daar in de buurt waren, maar jouw screenshot laat daarover geen twijfel.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2014, 08:34:57 door Avogadro »

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #95 Gepost op: 15-01-2014, 08:50:43 »
Ook zijn opmerking in de biecht om het geld vast op te sturen is opmerkelijk.

In mijn herinnering had Freek het over wegsturen i.p.v. opsturen...

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #96 Gepost op: 15-01-2014, 09:39:31 »
Ik had Freek afgeschreven als mol… maar Freek is de mol! Of bij deze in elk geval, hier mijn betoog waarom hij de mol is.

Geweldig Rat! Ontzettend bedankt, want ik twijfel behoorlijk tussen voornamelijk Tygo en Freek. ::bravo::

Bij de eerste opdracht kiest Freek bewust om een duo te vormen met Daphne vanwege haar rode scherm. Zijn uitleg tijdens de biecht is verder niet relevant, maar het kan een tactische keuze zijn. Omdat Daphne het minste vragen goed heeft beantwoord tijdens de test, zal ze de mol, Freek dus, waarschijnlijk amper of zelfs helemaal niet verdenken. Zo heeft hij de rust en ruimte om te wennen aan zijn molschap.

Mooi bedacht! Wel is het zo dat Freek niet direct voor Daphne kiest. Hij kijkt eerst de andere kant op, ziet dat Owen en Tygo een duo vormen en maakt vervolgens pas contact met Daphne. (Ze wijzen naar elkaar, niet te zien wie het initiatief neemt.)

De kandidatengroep geven op eigen initiatief Freek en Tygo de sleutelrol tijdens de tweede opdracht. Hoewel op eigen initiatief… als de omschrijving is “die er van houden om in de spotlights te staan, “ dan stuur je ze wel heel sterk in de richting van Freek.

Mee eens. Probleem voor mij is dat dit ook voor Tygo geldt.

Nadat Tygo roept dat hij iemand ziet seinen, wijst ook Freek zonder naar Tygo te kijken een locatie aan. “Daar bij Philips volgens mij.” Dit is een plek waar ook daadwerkelijk een duo staat (op het gebouw voor het Philips gebouw). Zodra hij door heeft dat Tygo het over de groene lasers heeft, gaat hij mee met die fout. Het duurt zelfs even voordat hij door heeft wat Tygo bedoelt. Tygo moet de laser eerst aanwijzen. Je ziet de verbazing op het gezicht van Freek: “Zijn die kandidaten nou echt zo dom. Het wordt mij als mol wel héél makkelijk gemaakt.”

Ik blijf dit een rare inconsequente molstrategie van Freek vinden. Tygo die als het te laat is ineens nog wat duo's spot vind ik veel verdachter. Je interpretatie van de blik van Freek is nogal gekleurd.

Ook bij de opera blijft voor mij de twijfel tussen Tygo en Freek. Maar bij de tv-opdracht vind ik, zeker met wat jij nu ontdekt hebt, dat Freek toch wel een behoorlijk stukkie verdachter is! Neem daarbij dat het er toch echt sterk op lijkt dat Owen er op Tygo uitvloog (ik heb erg mijn best gedaan om dat te ontkennen) en ik heb een nieuwe (ouwe) Mol: mijn schot-voor-de-boeg-Mol Freek.

Top Rat. ::ok::

Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #97 Gepost op: 15-01-2014, 10:35:05 »
Goed bedacht Rat. Die acties van Freek in aflevering 1 vielen mij ook op.  Hij komt ook erg stil over terwijl hij misschien niet zo stil is in werkelijkheid. Maar ook dat van de tv studio was mij opgevallen alleen heb ik er niet zo bij stil gestaan.  Maar ook ik dacht van wat doet Freek nu? Is vast een streek maarja,  als je blijft hangen bij Sofie en JW sta je er niet bij stil.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #98 Gepost op: 15-01-2014, 10:54:13 »
Mooi bedacht! Wel is het zo dat Freek niet direct voor Daphne kiest. Hij kijkt eerst de andere kant op, ziet dat Owen en Tygo een duo vormen en maakt vervolgens pas contact met Daphne. (Ze wijzen naar elkaar, niet te zien wie het initiatief neemt.)
Of het een bewuste keuze van hem is kan je inderdaad niet zien, maar in zijn biecht zegt hij dat het zo is. Als het geen bewuste keuze is, maar hij biecht wel dat het een bewuste keuze is, dan is evenzo verdacht.

Ik blijf dit een rare inconsequente molstrategie van Freek vinden. Tygo die als het te laat is ineens nog wat duo's spot vind ik veel verdachter. Je interpretatie van de blik van Freek is nogal gekleurd.
Klopt van mijn gekleurde interpretatie. Het uitgangspunt van het betoog is dat Freek de mol is, al was ik daar zelf nog niet van overtuigd. Dan sleep ik alles er bij om er een mooi verhaal van te maken :P
Het is misschien niet consequent was Freek daar doet, maar ik vind het, op basis van zijn omschrijving "daar bij Philips", aannemelijk dat hij eerst naar de locatie van Jennifer en Aaf wijst. Hij is (waarschijnlijk) van plan om te mollen door de verkeerde dingen naar de verkeerde personen te seinen... maar als je medekandidaat vervolgens iets heel anders aanziet als signaal van de duo's, waarom zou je daar dan niet in mee gaan? Als ze tot het einde op die verkeerde signalen blijven focussen hoeft hij als mol niks te doen. Tygo neemt het initiatief om op de lasers te focussen, dus Freek blijft dan ook nog buiten schot.
Door Tygo niet te herstellen door te wijzen op de witte lampen gaat tijd verloren. Hierdoor verminderd de kans dat Tygo alle plekken vindt. Door de molactie met doorseinen, zal de opdracht sowieso mislukken... Maar als je, je medekandidaat de kans geeft nog meer steken te laten vallen is dat natuurlijk gunstig. Hierdoor lijkt Tygo veel verdachter. De mol blijft op de achtergrond.


Ik ben inmiddels overtuigd door mijn eigen betoog.

Offline sjoeter

  • Forumlid
  • Aan de andere kant...
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #99 Gepost op: 15-01-2014, 11:01:26 »
Mooi betoog Rat! Het zijn nog weliswaar nog kleine subtiele acties, dus ik zit nog niet in de welbekende tunnel... maar Freek staat (samen met JW) hoog op het lijstje.
Sinds de übermol George zijn er een tweetal vuistregels die een mol vaak hanteert (zie ook de extra uitzending "Niets is wat het lijkt"):

1. Meestal is de mol in het begin erg bezig het vertrouwen van de groep te winnen. Iets dat Freek goed lukt, gezien zijn penningmeesterschap. De grote molacties blijven dan vaak uit.

2. Daarnaast profileert de mol zich vaak enigszins anders dan hij/zij werkelijk is of vergroot hij eigenschappen die van pas komen bij een mol. Denk hierbij bijvoorbeeld Milouschka, die zich dikwijls dommer voor deed dan zij werkelijk is. Freek meet zichzelf ook duidelijk een profiel aan. Vaak kijkt hij verbaasd om zich heen (bij het aanwijzen dat hij in de spotlight moet staan), waardoor je het idee krijgt dat hij geen grip heeft op het spel. Zo kan hij toch de mol niet zijn?! Ook doet hij zich opzichtig nerveus voor bij de opdracht/test op de jade markt: "Mijn  hart bonkte in mijn keel".

Als ik dit op tel bij de (kleine) acties die Rat hiervoor beschreef, krijg ik toch het gevoel dat Freek wel eens de mol zou kunnen zijn.