Ik vond haar al een van de beste kandidaten ooit, en na donderdag een van de beste winnaars, maar nu een week later durf ik toch te stellen dat zij wellicht de beste winnares ooit is. Gewoon de manier waarop zij het heeft aangepakt is magnifiek en werd volgens mij nog nooit geëvenaard. Mijn complimenten ook aan Janine Abbring, Sofie's vertrouwenspersoon. De kans was groot dat zij, zonder dat vreselijke ongeval, Kees ook had ontmaskerd en misschien dus zelf ook het hele spel gewonnen had. Het doet me plezier dat ze via Sofie WIDM toch een beetje tot het einde heeft kunnen meemaken. Moet wel gek zijn, het spel op deze manier meemaken. Ik vraag me af in welke mate zij het spel van Sofie heeft beïnvloed. Had Sofie bv. het spel minder hard gespeeld zonder het advies van Janine, want blijkbaar kwam dat harde tactische spel van haar uit. Had ze de anderen misschien wat meer gegund en de zwarte vrijstelling langer gehouden en zelf wat minder gelogen?
Is toch wel interessant hoe dat allemaal kan lopen als je te maken hebt met zo'n superteam Sofie-Janine.
Wel jammer van de pot, maar het ligt er ook een beetje aan dat de verliezend finalist die laatste opdracht nog finaal verkloot heeft. In deze finale opdracht heb je te maken met twee mollen. De echte die doelbewust geld uit de pot houdt en de ander die het onbewust geld uit de pot haalt door de verkeerde flessen uit het water te halen. Stel Tygo zat in de finale, dan had je toch al een ietsjes grotere pot gehad. Anderzijds wijt ik het ook aan de aard van sommige opdrachten. De opdrachten waren vaak verkeerd begrepen, of mislukten vaak ook gewoon door de falende groepsdynamiek.
Een lage pot, dat is ook de prijs die je als winnaar betaalt door de rest op zulke slinkse manier te misleiden. Freek en waarschijnlijk nog enkele anderen hadden allemaal last van heel diepe tunnelvisie. Dus verdiend de pot gewonnen.
Ben wel blij dat ik haar al kende voor het programma,
heb haar voor het eerst gezien in Hints denk ik (heb ik tijdens seizoen 11 op uitzendinggemist gezien, omdat Art als kandidaat van WIDM daaraan meedeed) ... al zou het ook kunnen dat ik haar als Jakhals heb gezien in De Wereld Draait Door. Ik weet niet waarom, maar ik had altijd al een voorgevoel dat zij een supergoede kandidate zou zijn voor WIDM, een Mol had zeker ook gekund en wellicht bij het zien van de beelden achteraf hebben de makers daar zeker ook aan gedacht. Dat zou ik nog wel eens willen weten, tussen wie het ging, die aanduiding van de Mol. Misschien wel tussen Susan en Sofie? Hoe dan ook, Sofie meenemen op WIDM-avontuur was een schot in de roos. In de toekomst graag meer van dit soort winnaarstypes die veel dieper doordenken dan de gemiddelde kandidaat. Is hoe dan ook altijd een verademing, een kandidaat als Sofie. Meer van dat aub. Zou me trouwens niet verbazen als ze ooit zou opduiken als presentatrice bij de Avro, bij WIDM (Art mag ook blijven hoor, hij doet het uitstekend!) of wie weet neemt ze wel Moltalk over of zo. Tenminste, als de Avro even slim is als Sofie.
Gegarandeerd een winning team.