Auteur Topic: Aflevering 2 - Vindingrijk  (gelezen 288296 keer)

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #220 Gepost op: 10-01-2014, 14:48:53 »
Maar achteraf gezien liepen Suus en Aaf op de verkeerde verdieping, dus moet er iemand anders door Sofie zijn gespot...

Aaf en Susan hebben niets gevonden en Tycho heeft ook niets zelf gevonden. De rest wel.
Freek zegt in zijn biecht "ik ben natuurlijk de penningmeester en heb er over gedacht om het geld alvast weg te sturen. Zonder de groep hierover in te lichten".
Hij zegt niet wegsturen naar aflevering 9...

Daarna komt de markt opdracht. Aart zegt "deze opdracht kan bepalend zijn voor de rest van de serie. De volgorde waarin jullie gaan is essentieel".
Aaf komt met het idee om op alfabetische volgorde te gaan, waarop Freek, Daphne en Jennifer roepen dat niet te willen. Susan stelt met een grijns voor om het in omgekeerde volgorde te doen. Tygo gaat mee met Aaf en kiest voor alfabet.

Waarom zette Daphne haar vrijstelling in, terwijl ze zelf al dacht dat hij van tafel geveegd zou worden door een zwarte vrijstelling...?
JW had ook een vrijstelling gevonden en toen hij wegliep bij de test, was te zien dat hij hem had ingezet.

Owen vulde de test in op 1 persoon, zegt hij. Maar vervolgens kwam de vraag "Heeft de mol de porto in handen gehad tijdens de opdracht in de controlekamer" en hij antwoordde met "nee". Waren het niet Jennifer en Susan die als enige niet met de porto gespeeld hebben in de controlekamer? Weet iemand of één van hun twee een tatoeage heeft?

Op het moment dat Art zegt "het gaat dus om het aantal goede en foute antwoorden" kijkt Tycho gelijk naar Owen. Indien Tycho de mol is, weet de mol van te voren wie eruit gaat???

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #221 Gepost op: 10-01-2014, 14:51:22 »
Die container met mol er hè?
Check dit.
Kunnen we niet zo heel veel denk ik, maar toch.
Website: http://www.mol.co.jp/en/services/container/index.html
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #222 Gepost op: 10-01-2014, 14:52:24 »
als ze er eenmaal hangen, geven ze OF linksaf OF rechtsaf aan. Als je tweezijdig bedrukte bordjes hebt, dan kun je ze ook voor beide richtingen gebruiken, en dan zijn ze onopvallend om te draaien, zonder dat de volgende kandidaat dit weet. Die volgt de aangegeven richting, zonder te weten dat die niet klopt.

Omdraaien van een enkelzijdig bedrukt bordje levert een blanco wegwijzer op, dat kan dus niet. Een en ander houdt volgens mij ook in dat Tygo, als laatste aan de beurt, geen bordjes kan hebben omgedraaid, en in die optiek ook de mol niet kan zijn.

Dus: dubbelzijdig berdukte bordjes :)
Vraag is: wie draaide die van 'Geld' om?
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline killerbee123

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #223 Gepost op: 10-01-2014, 15:00:39 »
Dus: dubbelzijdig berdukte bordjes :)
Vraag is: wie draaide die van 'Geld' om?

Volgens mij gaan ze een voor een de markt op. Dan kan het alleen Aaf zijn omdat die in beide shots langs het bordje loopt. Het moet dus gebeurd zijn terwijl Aaf op de markt liep.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #224 Gepost op: 10-01-2014, 15:02:59 »
Dus: dubbelzijdig berdukte bordjes :)
Vraag is: wie draaide die van 'Geld' om?
Deze discussie is een paar pagina's geleden al gevoerd, het lijkt mij best waarschijnlijk dat er eerst "sfeershots" zijn opgenomen waarbij het bordje nog naar rechts hing, en is daarna door de productie besloten het bordje toch om te draaien (en dus het geld aan de andere kant neer te leggen). Op de beelden is te zien dat het bordje al naar links hangt op het moment dat Aaf er langsloopt. Wat natuurlijk niet uitsluit dat ze het wel omgedraaid heeft, maar erg waarschijnlijk vind ik het niet.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #225 Gepost op: 10-01-2014, 15:04:32 »
Het kan er ook tussen gemonteerd zijn. Kortom: we weten het niet.
Maar het dagboek van de mol triggerde mij, omdat hij/zij daar doelt om mogelijk gesjoemel met geld.
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #226 Gepost op: 10-01-2014, 15:05:01 »
De aflevering van gisteren is door 2.344.000 mensen bekeken. Ik geloof iets minder dan vorige week maar nog steeds heel veel en goed voor een 2e plek. Het 8 uur journaal blijft hoe dan ook het best bekeken.

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #227 Gepost op: 10-01-2014, 15:06:41 »
Grote kans dat het zo gemonteerd is om Aaf verdacht te maken voor de speurders. Maarja, we zullen het in afl. 10 pas weten...

Offline LuieMole

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #228 Gepost op: 10-01-2014, 15:08:13 »
Het verhaal over de bordjes, elke keer als er een kandidaat voor de paal staat wijst het bordje met geld naar links, geen een keer naar rechts. Wanneer het bordje naar recht wijst zie je alleen de paal oftewel een montage truc om ons op het verkeerde been te zetten.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #229 Gepost op: 10-01-2014, 15:08:30 »
De opname van de bordjes met de geldpijl naar rechts is zonder het groene kleed erachter. Dat wil zeggen dat dat shot niet tijdens de opdracht is gemaakt. Tijdens de opdracht zie je namelijk alle kandidaten de marktplaats opgaan en hangt steeds het groene kleed achter de bordjes. Dus niemand heeft tijdens de opdracht de bordjes omgedraaid.

Waarschijnlijk is die close-up met de geldpijl naar rechts eerder of later gemaakt. Kan zijn dat het is veranderd, omdat het beter uitkwam voor de opdracht of om ons te stangen.  :)

Edit: ik zie dat ik zolang over mijn post heb gedaan, dat enkelen het nu net voor mij ook genoemd hebben. Aparte sfeershots dus.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2014, 15:10:52 door Moni »

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #230 Gepost op: 10-01-2014, 15:10:14 »
Pharos, de keuze voor Owen en Susan lijkt me evident. Susan gaf zelf al aan dat dat waarschijnlijk met hun lichaamslengte te maken had, de andere kandidaten werden op die manier door de bedenkers van de opdracht in een bepaalde richting gestuurd. Ze lijken in hun opzet te zijn geslaagd.
Twee kandidaten van de groep scheiden zonder enige uitleg is in een spel waarin men de mol tussen allen moet vinden toch wel erg opmerkelijk te noemen. Zeker bij zo'n bijzonder onduidelijke "opdracht" die in de opzet al zou mislukken door de dubbele vraagstelling van Art - hierdoor kon men nooit geld verdienen voor de pot. Mede daardoor begrijp ik niet waarom Owen en Susan buitengesloten worden van de groep. Ik heb het verband van deze opdracht met het doel van Wie is de Mol dan ook nog niet ontdekt na 4x terugkijken.
Smaken verschillen, gelukkig maar, ik heb al veel gehoord en gelezen dat het zo'n geweldige aflevering was maar zoals al eerder opgemerkt vind ik het ten opzichte van andere jaren erg tegenvallen. Gematigd positief ben ik nog steeds, dit door de prachtige filmbeelden, geweldige muziek en schitterende locaties, hopelijk komt er vanaf volgende week iets meer spektakel en pit in het programma!
Weet je het niet, antraciet

Offline Molkos

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #231 Gepost op: 10-01-2014, 15:15:24 »
is er al een analyse gemaakt van opdracht II? het is immers de taak van de mol om de hoeveelheid geld te beperken. we hebben allen gezien dat de opdrachten an sich goed te doen waren, dus waar kan de mol toeslaan?

alleen door individueel/in groepje het geld niet te pakken of door het hanteren van de porto en zodoende de collega's op een dwaalspoor te brengen.

5 opdrachten = 5 x geld.
gewicht: freek en tygo zouden dit oppakken, is uiteindelijk gelukt door owen (geen mol) en tyo.
quiz: 3 vragen (gezamenlijk beantwoord) en opgepakt met succes door tygo en freek
kruip: gelukt, jennifer en sofie
bliep: uiteindelijk gelukt, na een fail van susan en aafke lukt het owen (geen mol) en freek
touw: jan willem en Daphne , niet gelukt (!)

dus maar twee mensen brengen geen geld in. daarnaast kijkend naar wie de porto hanteert en wie er bijstaat vanaf het begin (owen-geen mol); JW, Daphne, Susan en Aafke.

zo redenerend zijn jan willem, Daphne, Susan en Aafke de hoofdverdachten. immers eerst blijven ze achter (eventueel invloed via aansturing porto) en daarnaast halen ze een eigen opdracht niet. Deze 5 kijken ook niet goed (bewust) in de controlekamer of ze kunnen ondersteunen met kruipruimte e.d. (zie afbeelding).

wat voor (hoe weet je dat zo stellig?) en tegen (ze geeft goeie antwoord) Susan spreekt is dat ze helpt met de quiz... "de Veluwe"

tygo is outsider: is bij twee opdrachten betrokken, maar weinig rendement. en daarnaast roept hij richting sofie "je ziet ze toch in beeld e.d. als susan en aafke zoeken" maar grijpt totaal niet in...


wie wil hier op voortborduren of met tegenargumenten komen?


Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #232 Gepost op: 10-01-2014, 15:19:48 »
Ik denk dat de mol (Sofie) hier wel geld heeft ingebracht. Tegen haar wil in. Ze wilde heel graag zelf dat doolhof kruipen, maar ze had de pech dat Jennifer haar aftroefde.
Als Sofie had gaan kruipen hadden ze dat geld niet binnengehaald.

Daarna stond Sofie enorm te stuntelen met de portofoon. Reageerde af en toe gewoon niet en bleef maar vertragen door te zeggen dat ze Susan en Aaf had zien lopen. Wat dus helemaal niet kan, aangezien die op een andere vedieping liepen.
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline Edeholland

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #233 Gepost op: 10-01-2014, 15:21:22 »


Dit is een van de backstagefoto's van aflevering 2, genaamd 'kandidaten'. Valt jullie ook iets op?
Noem twee willekeurige kandidaten. Één van deze is niet de mol!

Offline Nickmol

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #234 Gepost op: 10-01-2014, 15:22:46 »
Als Jennifer over de opdracht praat op 23:34 verschijnt heel even het woord 'de mol'.https://twitter.com/WIDMtips/status/421647437510361089

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #235 Gepost op: 10-01-2014, 15:29:30 »
wie wil hier op voortborduren of met tegenargumenten komen?

Goeie analyse Molkos. ::ok::

Ik ga het nog uitgebreider bekijken, maar wat ook opviel tijdens de opdracht was dat er een aantal kandidaten naar jokers aan het zoeken waren. Volgens Daphne waren Tygo en Jan-Willem hier over aan het smoezen. Heeft een van hen de kandidaten zo jokergek gekregen waardoor er misschien wat minder oog voor de opdrachten was/wat meer verwarring ontstond?

Ik neem verder aan dat Tygo en Freek alleen de twee vragen kregen die wij hoorden. En dat er dus één draadje niet doorgeknipt moest worden, wat goed ging.

Offline Molkos

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #236 Gepost op: 10-01-2014, 15:29:59 »
# molmark: ik volg je redenering. maar dat porto gebeuren van haar is wel erg opzichtig...
ik probeer eerst te analyseren wie feitelijk wel/geen geld inbrengt, en welke positie de mol per spel zou innemen om de hoveelheid cash te beperken

@edeholland: JW... nou dan is die het :-)

Offline Kennner

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #237 Gepost op: 10-01-2014, 15:30:32 »


Dit is een van de backstagefoto's van aflevering 2, genaamd 'kandidaten'. Valt jullie ook iets op?

Daphne's blouse schijnt door, maar ja, dat heb je met die flitsen..  ::)
Prince is de mol!

Offline M0lletje

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #238 Gepost op: 10-01-2014, 15:33:14 »


Dit is een van de backstagefoto's van aflevering 2, genaamd 'kandidaten'. Valt jullie ook iets op?

Ja, JW staat er niet bij op ? Of doel je daar niet op?
Ik weet niet of je daar wat van aan moet trekken....

Ik vind het pas verdacht, dat op een gegeven moment iemand met portofoon in de hand rondkijkt of iemand aanspoort rond te kijken (bij de oplossing van het labyrint) en JanWillem heel snel en adrem zegt: NEE, JIJ MOET OP HET SCHERM KIJKEN! Kan iemand dat eens opzoeken ?

Offline bigtukker

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #239 Gepost op: 10-01-2014, 15:33:22 »
Janwillem staat er niet op :D