Auteur Topic: Aflevering 2 - Vindingrijk  (gelezen 288298 keer)

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #260 Gepost op: 10-01-2014, 16:15:22 »
Vooraf dubbelzijdig bedrukt?
Ik neem aan dat die bordjes in Holland zijn voorbereid en gemaakt. Ter plekke is gekeken wat de beste plekken zijn voor de jokers, vrijstellingen e.d. Qua bordjes hoef je dan geen rekening te houden met linksaf of rechtsaf.
Buiten dat kan je ze nu ook weer ergens anders of voor andere opdrachten gebruiken.

Bordje is dus heel makkelijk om te draaien.
ze gaan in totaal 4x naar het land he...dus 3x..ik denk dat ze eerst bekeken hebben wat de mogelijkheden zijn....toen zijn gaan brainstormen..nog eens gaan kijken...en toen pas ergens de bordjes zijn gaan maken...

Offline kjr

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #261 Gepost op: 10-01-2014, 16:18:17 »
Met die ladder had Jan-Willem of Daphne misschien wel het geld kunnen pakken door hem te gebruiken.Een van de twee wilde dat de ander die ladder niet zou gebruiken.

Offline Molkos

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #262 Gepost op: 10-01-2014, 16:21:00 »
opdracht III: de kandidaten kregen het volgende mee:

*volgorde is essentieel
*aantal goede vragen/ hoeveel tijd is bepalend
*"houd je ogen goed open" werd meegegeven door Art en nog keer herhaald bij alleen Jennifer gedurende opdracht
*schijnbaar drie vrijstellingen in het spel "(JW: "waar er dus drie van zouden moeten liggen)

wat wil een kandidaat: in volgorde van prioriteit
1)geld inbrengen (hier lijkt gek genoeg niemand voor te kiezen)
2)in het spel blijven (vrijstelling is makkelijkste, daarna volgen jokers)

wat wil een mol?
1) geld weghalen
optie A is gewoon geld wegnemen (dan ga je vroeg in het spel, maar wel risico dat anderen ook voor geld gaan
en dit benoemen na afloop "ik ging voor geld, maar is weg, en dus kunnen redeneren wie het pakte)
2) is de zwarte vrijstelling pakken, puur voor spel-element, immers je haalt er geen geld mee uit de pot
maar je zaait verwarring bij de deelnemers
3) vrijstelling pakken/jokers- beperken mogelijkheden andere kandidaten, verwarring zaaien

wie pakt geld? - niemand
wie pakt vrijstelling? - Daphne, JW, Susan
wie pakt jokers? - owen (geen mol) en tygo

opvallend: Susan zet hem niet in, zou je dit gokken om in het spel te blijven??


mbt volgorde bepalen;
tygo:  van klein naar groot
aafke: alfabetisch ("is makkelijker te onthouden")
freek: ja alfabetisch, alfabetisch
jennifer: hey maar wacht even..
freek: je bent wel heel snel
susan: alfabetische volgorde andersom doen
tygo: leeftijg of alfabetisch, ik zou alfabetisch doen

dus aantal kandidaten laat zich horen: tygo, aafke, freek, jennifer, susan
de volgorde is iets wat mol kan beinvloeden, en is belangrijk.

daarnaast twee opvallende uitspraken:
sofie: "tot dat ik INEENS dat bordje zwarte vrijstelling zag staan (dat zag iedereen toch alleen ah begin?)
susan: die zwarte vrijstelling zijn ZE allang voor gegaan" (waarom, waarom zou een niet-mol dat pakken?)

vragen/vragen/vragen




Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #263 Gepost op: 10-01-2014, 16:25:46 »
opdracht III: de kandidaten kregen het volgende mee:

wat wil een kandidaat: in volgorde van prioriteit
1)geld inbrengen (hier lijkt gek genoeg niemand voor te kiezen)
2)in het spel blijven (vrijstelling is makkelijkste, daarna volgen jokers)



Ik zou de prioriteiten precies andersom kiezen. Je wilt ten eerste in het spel blijven en dat met zoveel mogelijk geld in de pot.

Offline Edeholland

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #264 Gepost op: 10-01-2014, 16:30:44 »
Wat mij vooral opvalt is dat Jan Willem er niet op staat. Dit is een backstagefoto, en dus geen officiële. Dit betekent dat ze er waarschijnlijk heel veel achter elkaar maken, en later eentje uitkiezen. Dat Jan Willem er 'per ongeluk' niet op kwam, is voor mij geen optie.  ::tandpastasmiley::
Noem twee willekeurige kandidaten. Één van deze is niet de mol!

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #265 Gepost op: 10-01-2014, 16:31:28 »
opdracht III: de kandidaten kregen het volgende mee:

*volgorde is essentieel
*aantal goede vragen/ hoeveel tijd is bepalend
*"houd je ogen goed open" werd meegegeven door Art en nog keer herhaald bij alleen Jennifer gedurende opdracht
*schijnbaar drie vrijstellingen in het spel "(JW: "waar er dus drie van zouden moeten liggen)

wat wil een kandidaat: in volgorde van prioriteit
1)geld inbrengen (hier lijkt gek genoeg niemand voor te kiezen)
2)in het spel blijven (vrijstelling is makkelijkste, daarna volgen jokers)

wat wil een mol?
1) geld weghalen
optie A is gewoon geld wegnemen (dan ga je vroeg in het spel, maar wel risico dat anderen ook voor geld gaan
en dit benoemen na afloop "ik ging voor geld, maar is weg, en dus kunnen redeneren wie het pakte)
2) is de zwarte vrijstelling pakken, puur voor spel-element, immers je haalt er geen geld mee uit de pot
maar je zaait verwarring bij de deelnemers
3) vrijstelling pakken/jokers- beperken mogelijkheden andere kandidaten, verwarring zaaien

wie pakt geld? - niemand
wie pakt vrijstelling? - Daphne, JW, Susan
wie pakt jokers? - owen (geen mol) en tygo

opvallend: Susan zet hem niet in, zou je dit gokken om in het spel te blijven??


mbt volgorde bepalen;
tygo:  van klein naar groot
aafke: alfabetisch ("is makkelijker te onthouden")
freek: ja alfabetisch, alfabetisch
jennifer: hey maar wacht even..
freek: je bent wel heel snel
susan: alfabetische volgorde andersom doen
tygo: leeftijg of alfabetisch, ik zou alfabetisch doen

dus aantal kandidaten laat zich horen: tygo, aafke, freek, jennifer, susan
de volgorde is iets wat mol kan beinvloeden, en is belangrijk.

daarnaast twee opvallende uitspraken:
sofie: "tot dat ik INEENS dat bordje zwarte vrijstelling zag staan (dat zag iedereen toch alleen ah begin?)
susan: die zwarte vrijstelling zijn ZE allang voor gegaan" (waarom, waarom zou een niet-mol dat pakken?)

vragen/vragen/vragen





Waarom zou alleen de mol voor de zwarte vrijstelling gaan?

Offline ingmol

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #266 Gepost op: 10-01-2014, 16:35:47 »
Meerdere dingen die mij opvallen in deze aflevering:

Opdracht 1 theater
-------------------
Duidelijk is dat Aafke en JW en aansluitend Freek ervoor zorgen dat twee figuren worden gekozen die hen het meeste zijn bijgebleven, in plaats van twee personen te kiezen waarvan zij denken dat het Susan en Owen zijn (of door Susan en Owen aangewezen zijn). Zij doen dus uiteindelijk wat Art hen ook heeft gevraagd. Art zegt namelijk tegen de groep voordat zij moeten kiezen: 'Ik ben benieuwd welke twee karakters jullie zijn bijgebleven' en dat ze hiervoor gebruik mogen maken van de foto op de tablet. Je hoort hem echter nooit zeggen dat ze twee figuren moeten kiezen van wie ze denken dat het Owen en Susan zijn, of die zijn aangewezen door Susan en Owen. Vraag is, waarom krijgen wij als kijker niet te horen, wat ze precies moeten doen?
Conclusie, Art is hier de Mol. Hij zegt namelijk tegen Owen en Susan dat ze iemand moeten kiezen waarvan zij denken dat de groep zal denken dat een van hun het is. En aan de groep vraag hij alleen wie ze het meeste is bijgebleven (en we horen hem niet vragen, wie ze denken dat het Owen en Susan zijn. Wat niet wil zeggen dat hij het niet heeft gevraagd). En tot slot vraag Art weer aan Owen en Susan (die nog steeds denken dat het om hun gaat) slechts wie ze denken dat de groep heeft aangewezen, maar niet op basis waarvan...


Opdracht 2 markt
-----------------
Meerdere opvallende dingen. Aaf die gelijk voor alfabetische volgorde gaat, wat ook gebeurd. Vervolgens weten we niet of op voornaam of achternaam is geselecteerd, de kandidaten worden in ieder geval op voornaam in beeld gebracht. Als op achternaam is geselecteerd, is Freek begonnen. Hoewel Art's duidelijk zichtbare horloge een antwoord kan bieden, is die niet goed leesbaar.
- Bordje is duidelijk verdraaid. Dit kan zijn door Aaf, of door Freek, ik denk in ieder geval door de eerste die de test ging maken. Ik vermoed: Oorspronkelijk stond het bordje naar rechts. De eerste die binnenkomt heeft het 'Geld'-bordje omgedraaid (dubbel) naar links. Zodoende is het logisch dat bij iedereen het bordje naar links wijst.
- De gele gloed op het bordje bij de jokers stralen af van de initialen van Jan-Willem, JR. Echter, op andere bordjes is de gele gloed ook te zien.

Edit: typo
Edit2: Er is op voornaam geselecteerd
« Laatst bewerkt op: 10-01-2014, 16:50:58 door ingmol »

Offline killerbee123

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #267 Gepost op: 10-01-2014, 16:41:26 »
Meerdere dingen die mij opvallen in deze aflevering:

Opdracht 1 theater
-------------------
Duidelijk is dat Aafke en JW en aansluitend Freek ervoor zorgen dat twee figuren worden gekozen die hen het meeste zijn bijgebleven, in plaats van twee personen te kiezen waarvan zij denken dat het Susan en Owen zijn (of door Susan en Owen aangewezen zijn). Zij doen dus uiteindelijk wat Art hen ook heeft gevraagd. Art zegt namelijk tegen de groep voordat zij moeten kiezen: 'Ik ben benieuwd welke twee karakters jullie zijn bijgebleven' en dat ze hiervoor gebruik mogen maken van de foto op de tablet. Je hoort hem echter nooit zeggen dat ze twee figuren moeten kiezen van wie ze denken dat het Owen en Susan zijn, of die zijn aangewezen door Susan en Owen. Vraag is, waarom krijgen wij als kijker niet te horen, wat ze precies moeten doen?
Conclusie, Art is hier de Mol. Hij zegt namelijk tegen Owen en Susan dat ze iemand moeten kiezen waarvan zij denken dat de groep zal denken dat een van hun het is. En aan de groep vraag hij alleen wie ze het meeste is bijgebleven (en we horen hem niet vragen, wie ze denken dat het Owen en Susan zijn. Wat niet wil zeggen dat hij het niet heeft gevraagd). En tot slot vraag Art weer aan Owen en Susan (die nog steeds denken dat het om hun gaat) slechts wie ze denken dat de groep heeft aangewezen, maar niet op basis waarvan...


Opdracht 2 markt
-----------------
Meerdere opvallende dingen. Aaf die gelijk voor alfabetische volgorde gaat, wat ook gebeurd. Vervolgens weten we niet of op voornaam of achternaam is geselecteerd, de kandidaten worden in ieder geval op voornaam in beeld gebracht. Als op achternaam is geselecteerd, is Freek begonnen. Hoewel Art's duidelijk zichtbare horloge een antwoord kan bieden, is die niet goed leesbaar.
- Bordje is duidelijk verdraaid. Dit kan zijn door Aaf, of door Freek, ik denk in ieder geval door de eerste die de test ging maken. Ik vermoed: Oorspronkelijk stond het bordje naar rechts. De eerste die binnenkomt heeft het 'Geld'-bordje omgedraaid (dubbel) naar links. Zodoende is het logisch dat bij iedereen het bordje naar links wijst.
- De gele gloed op het bordje bij de jokers stralen af van de initialen van Jan-Willem, JR. Echter, op andere bordjes is de gele gloed ook te zien.

Edit: typo

Ik ben even de hd versie van wie is de mol uitzending aan het downloaden. Dan zal ik even een compilatie maken van bordjes met kandidaten.

Offline Molkos

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #268 Gepost op: 10-01-2014, 16:41:38 »
#whiskers: waarom zou een niet-mol een zwarte vrijstelling prefereren boven een vrijstelling of jokers?


Offline Molkos

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #269 Gepost op: 10-01-2014, 16:43:31 »
#kvilsteren: oke, meegaande met jouw prioreitenvolgorde. dan valt het nog op, dan veel deelnemers een andere keuze maken, onlogisch alszijnde niet-mollen...

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #270 Gepost op: 10-01-2014, 16:45:59 »
#whiskers: waarom zou een niet-mol een zwarte vrijstelling prefereren boven een vrijstelling of jokers?



Als een kandidaat zelf geen joker of vrijstellingen heeft en 1 of meerdere anderen wel dan vergroot die kandidaat zijn/haar mogelijkheden om in het spel te blijven. De zwarte vrijstelling doet de jokers of vrijstellingen van de ander(en) teniet, en zorgt dat iedereen weer een gelijke beginpositie heeft.

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #271 Gepost op: 10-01-2014, 16:50:26 »
En ze loog zonder te blikken of te verblozen keihard na de executie toen het over de zwarte vrijstelling ging.
Zegt dus niks dat ze een keer de waarheid sprak.

groet,
Tunnelgraver

Ja, daar heb je gelijk in.

Offline FilmMaster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #272 Gepost op: 10-01-2014, 17:08:40 »
Ik krijg het idee dat Susan en Sophie een vrijstelling hebben volgende aflevering...
Ze zitten nogal afzijdig...
freek en jennifer ook.

Offline TheBakerS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #273 Gepost op: 10-01-2014, 17:09:18 »
Als Jennifer over de opdracht praat op 23:34 verschijnt heel even het woord 'de mol'.https://twitter.com/WIDMtips/status/421647437510361089

Best wel goeie

Offline Molkos

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #274 Gepost op: 10-01-2014, 17:11:39 »
Als een kandidaat zelf geen joker of vrijstellingen heeft en 1 of meerdere anderen wel dan vergroot die kandidaat zijn/haar mogelijkheden om in het spel te blijven. De zwarte vrijstelling doet de jokers of vrijstellingen van de ander(en) teniet, en zorgt dat iedereen weer een gelijke beginpositie heeft.


nee, dat is geen juist antwoord. de niet-mol heeft meer belang bij vrijstelling/jokers/geld dan de zwarte vrijstelling. ik zie nog geen argument waarmee jij dat ontkracht. in dit geval konden de kandidaten eventueel nog zelf bepalen waar ze voor gingen he

Offline killerbee123

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #275 Gepost op: 10-01-2014, 17:16:46 »
Met de bordjes is sowieso iets geks zie ik nu Aaf heeft de borden in 3 posities.

Bij binnenkomst



Volgende shot



Na de biecht


Ik ben ook een groen kleed kwijt geloof ik  ::ohno::

Bij Daphne hangen ze vervolgens weer goed met een kleed eroverheen.



Bij freek ook goed


Jan willem


Bij Jennifer


Bij Owen geen bord (toch de mol  niet dus dat maakt niet uit)

Bij Sofie geen bord

Bij Suzan


Bij Tygo
« Laatst bewerkt op: 10-01-2014, 17:22:33 door killerbee123 »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #276 Gepost op: 10-01-2014, 17:24:18 »
Dan lijkt het er warempel op dat de productie aan het mollen is geweest met dat bordje.
Kennelijk willen ze bepaalde kandidaten verdacht maken.

groet,
Tunnelgraver
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline barbie12

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #277 Gepost op: 10-01-2014, 17:25:55 »
Dit zegt de mol in zijn dagboek:
Hoewel... ongezien... Wat vond je van de opera? En van de tv-studio? Je hebt me gezien, dat is zeker. Maar of je me gezíen hebt, dat weet ik nog zo net niet.

Tijdens de voorstelling kunnen we de mol niet gezien hebben. Ze waren alle 9 nl in beeld. Maar in het stukje voor de opera komt er iemand in beeld die zich schminkt, de mol?? Dan heeft ie iig bruine ogen..

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #278 Gepost op: 10-01-2014, 17:27:33 »
Het zijn bij Aaf maar 2 verschillende posities. Alleen bordje Geld is mee gedraaid.
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline ingmol

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #279 Gepost op: 10-01-2014, 17:35:43 »
Eh kan iemand me deze uitleggen? Was Jennifer toch de eerste kandidaat?