Hierbij nogmaals de theorie, maar nu incl. een pdf met uitleg
Na wat speur- en denkwerk ben ik de afgelopen dagen tot de volgende theorie gekomen. Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden.
Tevens direct een spoileralert: Hiermee wordt een kandidaat als mol aangewezen, dus als je het niet wil lezen, nu kan het nog.
Het thema foto's maken staat dit jaar duidelijk in de aandacht. Tijdens de 4 afleveringen van Hongkong is al duidelijk geworden dat met behulp van de groepsfoto's van 2013 en 2014 duidelijk kon worden welke 3 deelnemers de serie zouden verlaten. Mocht je dit gemist hebben; de posities van Ewout, Joep en Janine kwamen overeen met de posities van Maurice (afvaller 1), Owen (afvaller 2) en Daphne (afvaller 3). Echter bij het verlaten van Hongkong ging dit verhaal niet meer op; Jennifer stond niet op de positie van Tim.
De Filipijnen staan echter tot Hongkong zoals water staat tot vuur. De mol moest zich kunnen redden in de drukke stad en in de rustige natuur. Aan het begin van het seizoen hebben we een terugblik gehad op 13 jaar WIDM. Seizoen 13 was het laatste seizoen tot dan toe, echter scheelde het niet veel op seizoen 5 (het eerste seizoen met BN'ers) was de laatste geweest. Dat was namelijk eigenlijk de opzet. Seizoen 5 en dan voornamelijk aflevering 1 was een seizoen met veel foto's. Ik raad jullie aan om de eerste aflevering terug te kijken, het zit vol met foto-geluiden. Tevens staat dit seizoen vol met het getal 5 --> een verwijzing naar seizoen 5.
Zoals gezegd; Filipijnen staan tot Hongkong zoals een individu staat tot een groep. In Hongkong ging iedereen op in de menigte, in de Filipijnen is iedereen persoonlijk zichtbaar. Wat gebeurt er als je bovenstaande 2 gegevens combineert (dus seizoen 5 in combinatie met individuele foto's)? De volgorde waarop de deelnemers van seizoen 5 aan ons, het publiek, werden voorgesteld was als volgt:
1. Gijs (6e)
2. Isabella (4e)
3. Jim (7e)
4. Lottie (3e)
5. Marc-Marie (2e)
6. Roelandt (10e)
7. Sander (5e)
8. Victoria (8e)
9. Yvon (1e)
10.Yvonne (9e)
In plaats van de groepsfoto van seizoen 13 dus te koppelen aan de groepsfoto van dit jaar (geldend voor Hongkong),
koppelen we de overgebleven individuele foto's van seizoen 5 aan onze (opgeschoonde) groepsfoto. Tot onze verbazing blijkt het volgende:
Aaf / Gijs (6e)
Susan / Isabella (4e)
Jennifer / Jim (7e)
Tygo / Lottie (3e)
Sophie / Marc-Marie (2e)
JW / Sander (5e)
Freek / Yvon (1e)
Dit zou voor mij betekenen dat mijn mol eruit gaat, dus tunnelvisie kan het niet zijn. Overigens zou Freek wel een hele sterke mol zijn, heel onopvallend heeft hij toch al wel het een en ander gedaan. Volgende aflevering valt Jan-Willem af en met de titel van deze aflevering 5 op een Rij is dat niet eens zo heel ondenkbaar (er zijn 5 potentiele mollen van hem op rij afgevallen, Maurice, Owen, Daphne, Jennifer en nu Aaf). Als hij werkelijk de serie verlaat lijkt er van toeval toch geen sprake meer te zijn?! Wel een geniale stap om seizoen 13 en seizoen 5 op deze manier te koppelen en zo de afvallerstheorie (die heel makkelijk was in eerste instantie) een extra dimensie te geven.