Auteur Topic: Aflevering 4 - Jennifer  (gelezen 154650 keer)

Offline BurningHorizons

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mole Mole Mole!!!
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #220 Gepost op: 24-01-2014, 10:47:45 »
Ok...de actie van Sofie wordt wel opvallend...

* Het kan niet op haar kaartje hebben gestaan...Ze laat haar kaartje namelijk zien aan Aaf...

Was het dan een random rebelse actie die goed uitpakte? Of was er voorkennis?

* Tygo heeft het nadrukkelijk over de vijfde koker...de andere niet!

Sterker nog...er worden 4 vragen behandeld...

« Laatst bewerkt op: 24-01-2014, 10:53:00 door BurningHorizons »

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #221 Gepost op: 24-01-2014, 10:50:48 »
Ok...de actie van Sofie wordt wel opvallend...

* Het kan niet op haar kaartje hebben gestaan...Ze laat haar kaartje namelijk zien aan Aaf...

Was het dan een random rebelse actie die goed uitpakte? Of was er voorkennis?

* Zowel Tygo als zij heeft het nadrukkelijk over de vijfde koker...de andere niet!



Maar is dit het kaartje van die bewuste actie? Met montage kunnen ze een hoop.
Feit is wel dat het een vreemde actie blijft. Riekt naar voorkennis...
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #222 Gepost op: 24-01-2014, 10:52:01 »
Opdracht 2:
Maakt niet uit wat de mol pakt of ruilt. Hij/Zij kan zich met alle ruilen bemoeien en zo zorgen dat geld niet met geld wordt geruild.
Het is inderdaad voor de mol wel het handigst om geld te pakken of te ruilen met iemand die het niet heeft.

Ik denk dat het 't meest handigst is de sterkste onderhandelingspositie te hebben -> vrijstelling. Is er maar 1 van en wil iedereen. Door die snel te ruilen tegen geld, is de opdracht (qua geld in ieder geval) mislukt.
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #223 Gepost op: 24-01-2014, 11:05:18 »
Volgens mij nog niet langs geweest maar...

Als Art zo spannend doet "maak jullie klaar voor... een spannende opdracht" Hoor je een vrouw? zeggen "ik wist het, ik wist het"
Het klinkt als Sofie, maar ik zie haar mond niet bewegen en die van de andere dames ook niet.
Tja als mol weet je natuurlijk dat er nog een opdracht komt, een soort Jon molactie die riep ook "ik wist het"
Iemand die het wel ziet?

Alleen voor zulke dingen moet ik de aflevering zsm opnieuw kijken  ::ok::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline valentino

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #224 Gepost op: 24-01-2014, 11:28:39 »
wat zal er gebeurd zijn als niemand wilde ruilen met die enveloppenspel?
was het verplicht dan of wilde ze zien wat ze gingen doen
het lijkt mij sterk dit verplicht was, want wat zal er gebeurd zijn als niemand wilde ruilen?

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #225 Gepost op: 24-01-2014, 11:34:09 »
wat zal er gebeurd zijn als niemand wilde ruilen met die enveloppenspel?
was het verplicht dan of wilde ze zien wat ze gingen doen
het lijkt mij sterk dit verplicht was, want wat zal er gebeurd zijn als niemand wilde ruilen?
Ze moesten ruilen dus als ze niet ruilen en de tijd is om dan zal alles wel vervallen.

Offline Kennner

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #226 Gepost op: 24-01-2014, 11:48:25 »
Analyse enveloppenopdracht
Uit de enveloppenopdracht is veel informatie te halen. Als mol zou ik maar één doel hebben bij deze opdracht: zorgen dat de twee geldenveloppen niet met elkaar ruilen. Alle andere enveloppen die je ontvangt zijn toch niet interessant als mol zijnde.
Dit betekent dat de voorkeursenvelop voor de mol een geldenvelop is, want dan houd je de regie in handen. Susan en Freek zijn de twee met geld in hun envelop. Mocht de mol - die natuurlijk weet welke envelop hij/zij moet pakken - onverhoopt misgraaien dan zal het doel van de mol zijn om er in ieder geval voor te zorgen dat hij/zij zelf met een kandidaat met een geldenvelop ruilt.
In het spel hebben de volgende personen dus het meeste invloed op het weghouden van geld uit de pot:
Susan en Freek (beiden geld) en vervolgens Daphne en Sophie (ruilen met geld). Aangezien we Daphne kunnen wegstrepen blijven er drie verdachten over.
De eerste, snelle ruil is tussen Tygo en Jennifer (beiden 3 jokers). Hiermee sluiten ze zichzelf uit als molverdachte. Een mol zal namelijk nooit als eerste willen ruilen zonder geld vrij te spelen. De mol daarentegen zal hoogst ongelukkig zijn met deze ruil, want dit verkleind zijn/haar kans om het geld uit de pot te houden. De enige persoon die probeert deze deal te voorkomen is Susan met haar opmerking "Ik heb ook drie jokers dus iemand is aan het liegen". Helaas voor Susan kan ze de deal niet doorbreken. Vervolgens sluiten Freek en Sophie een deal (geld tegen een vrijstelling) waardoor de missie van de mol geslaagd is. jammer genoeg zien we niet de reactie van Susan op dat moment.
Meest verdacht in deze opdracht is dus Susan.
Wat na de opdracht gebeurd versterkt dit nogmaals; Susan geeft een joker weg aan Daphne. Ben je dan een slechte/softe kandidaat of een mol met wroeging?
Mijn mol is Susan!


Waar is overigens aan de kandidaten uitgelegd dat je als je geld met geld ruilde dit geld zou opleveren? Als ik het logisch bekijk hebben aan het begin 2 mensen de helft van €1.500,-. Na de ruilingen is dit gelijk gebleven. Als de geld-personen met elkaar ruilen zit de €1.500,- toch niet ineens in elkaar?
Prince is de mol!

Offline BurningHorizons

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mole Mole Mole!!!
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #227 Gepost op: 24-01-2014, 11:49:46 »
Waar is overigens aan de kandidaten uitgelegd dat je als je geld met geld ruilde dit geld zou opleveren? Als ik het logisch bekijk hebben aan het begin 2 mensen de helft van €1.500,-. Na de ruilingen is dit gelijk gebleven. Als de geld-personen met elkaar ruilen zit de €1.500,- toch niet ineens in elkaar?

Dat was juist hetgene dat de kandidaten door overleg moesten uitvinden en de grote valstrik van deze opdracht!

Offline Kennner

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #228 Gepost op: 24-01-2014, 11:56:38 »
Dat was juist hetgene dat de kandidaten door overleg moesten uitvinden en de grote valstrik van deze opdracht!

2x de helft van €1.500,- met elkaar ruilen zorgt ervoor dat je nog steeds geen hele €1.500,- hebt. Zit wat mij betreft echt núl logica in..
Prince is de mol!

Offline Jskaat

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #229 Gepost op: 24-01-2014, 11:58:55 »
Punt van het onderhandelingsspel is dat ze later ontdekken dat ze nog voldoende tijd hadden. Daarmee realiseren ze zich dat ze dus langer moesten nadenken hoe ze met dit spel geld kunnen verdienen (daar draait het dus om). Als ze langer nagedacht zouden hebben, hadden ze best kunnen verzinnen dat ze iets met dat geld moesten doen.

Daaruit volgt dat Tygo dus voorkennis zou kunnen hebben over het spel. Hij zegt immers dat hij snel wil gaan ruilen (wellicht om te voorkomen dat iemand over het geld gaat nadenken?). Is een mogelijkheid.
Dat Tygo zegt dat hij de woorden van het ABC spel 2 maanden eerder al wist, lijkt me sowieso geen montagefout. Heb via via gehoord dat een montage van een WIDM-aflevering uiterst secuur gebeurd. Tijdens de lunch pauze worden bijv. alle externe harde schrijven meegenomen zodat niemand die kan inzien, er is bewaking, etc.
Het lijkt me dan ook zeer onwaarschijnlijk dat dit een montagefout is aangezien ik mag aannemen dat ze de uiteindelijke aflevering ook terugkijken op mogelijke fouten of wat dan ook. Lijkt me dus meer een actie zoals bij Tim vorig jaar die uiteindelijk niet naar huis hoefde en dat zo opvallend gemonteerd was. Uiteindelijk was hij niet de mol ;-).

Ik weet niet zo goed wie ik wel verdenk als mol. Uiteindelijk gaat het erom wie er geen geld binnen haalt. De mol probeert zich daardoor in de meest ideale positie per spel te brengen. Follow the money...

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #230 Gepost op: 24-01-2014, 12:14:16 »
Die opmerking van Tygo zie ik meer als een 'joke'.

Het niet focussen op geld en snel spelen gebeurde ook door Sofie. Snel ruilen met geld en hatsikidee geen geld verdient!
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #231 Gepost op: 24-01-2014, 12:39:39 »
Opdracht 1
De beste positie voor de mol is ergens half weg of aan het einde van de trap.
Worden vergeten en verkeerd onthouden kan iedereen overkomen en valt dus niet zo op als de mol dit express doet.
Wat voor de mol niet handig is, bij deze opdracht, is als hij de woorden van te voren weet. Dan kan hij/zij zich verraden.

Wat mij opviel is dat Freek woorden noemde die Jennifer niet door geeft (kan iemand dit bevestigen) of waarvan we het door de montage niet zien.

Het meeste geld werd verloren bij Susan (2e op de trap, 5 woorden) daarna bijTygo (1e aan de beurt, 2 woorden) Vervolgens laat Sofie er nog 1 liggen. Als er dus al gemold is dan is het in het begin gebeurd en niet in het midden of aan het einde.

Freek geeft ook alleen woorden door die hij van Jenniffer door krijgt. Verder neemt hij ook de verwisselde woorden woorden (emotie en fagot) mee.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #232 Gepost op: 24-01-2014, 12:44:45 »
Punt van het onderhandelingsspel is dat ze later ontdekken dat ze nog voldoende tijd hadden. Daarmee realiseren ze zich dat ze dus langer moesten nadenken hoe ze met dit spel geld kunnen verdienen (daar draait het dus om). Als ze langer nagedacht zouden hebben, hadden ze best kunnen verzinnen dat ze iets met dat geld moesten doen.

Inderdaad, want 'de helft van 1500 euro' is een vreemde bewoording. Er staat niet '750 euro'. Sowieso zou dat betekent hebben dat ze het geld in feite cadeau kregen, want dan kon het op geen enkele manier verloren gaan. Maar iedereen zat te focussen op z'n eigen gewin en niemand nam de tijd of moeite om er iets langer over na te denken.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #233 Gepost op: 24-01-2014, 12:46:10 »
2x de helft van €1.500,- met elkaar ruilen zorgt ervoor dat je nog steeds geen hele €1.500,- hebt. Zit wat mij betreft echt núl logica in..

Mee eens. Tenzij er in beide geldenveloppen twee halve briefjes zaten. Dan hadden ze ieder één zo'n half briefje moeten uitruilen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #234 Gepost op: 24-01-2014, 12:52:41 »
Mee eens. Tenzij er in beide geldenveloppen twee halve briefjes zaten. Dan hadden ze ieder één zo'n half briefje moeten uitruilen.

In beide enveloppen zaten twee halve biljetten. Een halve van 1000 en een halve van 500. Geld tegen geld ruilen zorgde dus voor twee hele biljetten en dus 1500 euro in de pot.

Offline Kennner

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #235 Gepost op: 24-01-2014, 12:55:19 »
In beide enveloppen zaten twee halve biljetten. Een halve van 1000 en een halve van 500. Geld tegen geld ruilen zorgde dus voor twee hele biljetten en dus 1500 euro in de pot.

Geld tegen geld ruilen zorgt nog steeds voor halve biljetten. Alleen zijn die dan in handen van andere deelnemers.
Prince is de mol!

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #236 Gepost op: 24-01-2014, 12:58:42 »
Volgens mij nog niet langs geweest maar...

Als Art zo spannend doet "maak jullie klaar voor... een spannende opdracht" Hoor je een vrouw? zeggen "ik wist het, ik wist het"
Het klinkt als Sofie, maar ik zie haar mond niet bewegen en die van de andere dames ook niet.
Tja als mol weet je natuurlijk dat er nog een opdracht komt, een soort Jon molactie die riep ook "ik wist het"
Iemand die het wel ziet?

Dat was volgens mij Aaf!

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #237 Gepost op: 24-01-2014, 13:05:51 »
Geld tegen geld ruilen zorgt nog steeds voor halve biljetten. Alleen zijn die dan in handen van andere deelnemers.
Ja, en Chinese euro's en biljetten met een negatief bedrag bestaan ook niet. Toch zijn ze onderdeel van het spel. Er zou als kandidaat toch wel een belletje moeten gaan rinkelen als je de HELFT ziet bij een RUIL spel :p. (anders had er wel 750 euro op gestaan)

Als deze 'twist' er niet in zat was de enige manier dat het geld verloren ging als er niet geruild werd voor de tijd om was. Deze tijd is echter zoals we zien behoorlijk lang.

Toegegeven ik was er denk ik als kandidaat ook niet op gekomen maar dat komt eerder door de focus op eigenbehoud (jokers, vrijstelling) dan door de opzet van halve geldbedragen.

Offline BurningHorizons

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mole Mole Mole!!!
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #238 Gepost op: 24-01-2014, 13:07:49 »
De ruil opdracht pakte gewoon geniaal uit met deze groep kandidaten...

Wat een stelletje fanatieke harries zeg! Pats boem; enveloppen rond gesmeten en geen seconden aan de "greater good" gedacht...

Droom voor de productie natuurlijk haha...

Offline kloas

  • Winnaar pool WIDM 2010
  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - Jennifer
« Reactie #239 Gepost op: 24-01-2014, 13:13:14 »
Bij het maken van de test viel het wel op dat veel mensen geen namen noemden van verdachten, alleen maar
wat vage algemeenheden uitkraamden.