Auteur Topic: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing  (gelezen 93524 keer)

Offline Penthesileia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #160 Gepost op: 31-01-2014, 14:40:26 »
Oké goed.. ik ben dus absoluut niet van Jan Willem maar...

Een heilige aanwijzing, waar anders dan in de bijbel?  ::vergroot::
De botennummers komen erg dicht in de buurt van bijbelvers-afkortingen.
EB 1186 - kan ik niks van maken: EB is geen officiële afkorting.

LK 0980 daarentegen wel!

LK is Lukas.
De nullen waren eigenlijk niet echt nullen op de bordjes maar als volgt weergegeven LK ()98(). Dus hebben we het over Lukas 9 vers 8:

"En van sommigen, dat Elias verschenen was; en van anderen, dat een profeet van de ouden was opgestaan."

Tsja en wie is er nu de profeet in deze aflevering? Jan-Willem!  ::oink::
Deze aflevering legt namelijk Jan-Willem ook erg sterk de nadruk op het feit dat zijn mollen naar huis gaan. Terwijl, zoals eerder in dit topic genoemd, hij waarschijnlijk geeneens duidelijk gezegd heeft op Owen te zitten....
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Offline TinTinTing

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #161 Gepost op: 31-01-2014, 14:43:22 »
Het valt mij op dat er vrij weinig biechten te zien zijn van Jan-Willem. Alsof er eigenlijk bijna alleen maar molbiechten zijn die we in aflevering 10 te zien krijgen. Als hij wél biecht, dan vind ik het ontzettend nep, met een soort grijns, alsof hij eigenlijk middenin een molverhaal zit, maar er precies omheen geknipt is in de montage.

Jeej eindelijk iemand die dat ook opvalt  :) Z'n biechten zijn ook vaak heel erg nietszeggend.

Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #162 Gepost op: 31-01-2014, 14:53:40 »
Oké goed.. ik ben dus absoluut niet van Jan Willem maar...

Een heilige aanwijzing, waar anders dan in de bijbel?  ::vergroot::
De botennummers komen erg dicht in de buurt van bijbelvers-afkortingen.
EB 1186 - kan ik niks van maken: EB is geen officiële afkorting.

LK 0980 daarentegen wel!

LK is Lukas.
De nullen waren eigenlijk niet echt nullen op de bordjes maar als volgt weergegeven LK ()98(). Dus hebben we het over Lukas 9 vers 8:

"En van sommigen, dat Elias verschenen was; en van anderen, dat een profeet van de ouden was opgestaan."

Tsja en wie is er nu de profeet in deze aflevering? Jan-Willem!  ::oink::
Deze aflevering legt namelijk Jan-Willem ook erg sterk de nadruk op het feit dat zijn mollen naar huis gaan. Terwijl, zoals eerder in dit topic genoemd, hij waarschijnlijk geeneens duidelijk gezegd heeft op Owen te zitten....

Sorry, maar waarom zouden ze -als ze al refereren naar een bijbelvers- zo een cryptische kiezen? Ik bewonder je dadendrang, maar ik weet zeker dat je veel te moeilijk denkt.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #163 Gepost op: 31-01-2014, 14:55:45 »
Wat een heer-lij-ke aflevering was dit! Van de eerste tot de laatste seconde heb ik weer genoten. Dit was absoluut een van de beste afleveringen tot nu toe. Ik mag trouwens dit hele seizoen tot nu toe een compliment geven; wat een topseizoen!
Ich bin ein Bärliner!

Offline superkimmi

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #164 Gepost op: 31-01-2014, 14:57:49 »
Hmm JW zegt bij het invullen van de test; "Al mijn verdachten zijn afgevallen. (opsomming)Dus ik mag hopen voor de kandidaat die ik nu ga verdenken dat ik ernaast zit. Want eh, bij mij op de hot seat zitten betekent of dat je de mol bent, of dat je een ticket naar huis krijgt.'

Vind dat een rare formulering, aangezien hij tot nu toe nog niet een keer op de mol heeft gestemd. Telkens stemt hij op degene die naar huis gaat, aldus JW zelf. Dus hoezo kan degene op wie hij stemt enkel de afvaller of de mol zijn? Ik snap dat het cynisch/met leedvermaak bedoeld is ten aanzien van degene die hij verdenkt. Maar waarom dan de conclusie of de afvaller, of de mol? Waarom kan zijn verdachte niet gewoon een kandidaat zijn? Rare formulering. Bedoelt hij misschien dat hij zelf op de 'hot seat' zit, aka de mol is, en dat zijn verdachten naar huis gaan?
Ben er niet over uit hoor, maar vond het een rare opmerking.

Vond die opmerking over JW bij wie de afvaller in beeld is gebracht en Susan die zichzelf gespiegeld ziet erboven wel heel goed trouwens. Jennifer=afvaller, Susan=....... Mol of WINNAAR? En de meeste kandidaten lijken Susan ook als mol te hebben. (maar ik hoop dat het een van de mannen is) :) 

Dit vind ik sowieso een rare formulering.. want als Jan Willem er niet naast zou zitten, is die kandidaat de mol en die blijft toch wel.. als hij mag hopen dat hij er weer naast zit, vliegt hij er nog uit.. dus de formulering is wat vreemd
het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt

Offline Penthesileia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #165 Gepost op: 31-01-2014, 15:04:13 »
Sorry, maar waarom zouden ze -als ze al refereren naar een bijbelvers- zo een cryptische kiezen? Ik bewonder je dadendrang, maar ik weet zeker dat je veel te moeilijk denkt.

Omdat de belgen volgens mij ooit in de eerste seizoenen daar ook mee gewerkt hebben. Plus dat die nullen in een nogal bijzonder lettertype stonden. Persoonlijk vind ik een bijbelvers niet heel ver gezocht zo gauw er gerefereerd wordt aan 'heilig'.
Enfin, hiervoor zitten we toch op het forum?  Heerlijk vergezochte hersenkronkels volgen en hopen dat de programmamakers weer net zulke geniale aanwijzingen gaan verstoppen als 'vroeger'.   :)
Als iemand een andere uitleg bij het genoemde vers heeft, ben ik daar benieuwd naar! Deze link naar Jan Willem was in elk geval het eerste wat bij mij op kwam.

Overigens bedenk ik me nu ook: Het kan ook op Jan-Willem wijzen als volgende afvaller, als we de titel-afvaller-theorie blijven aanhangen... Feit blijft wel dat het opvallend is dat zijn 'hoofdverdachten' er telkens uit vliegen - naar eigen zeggen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #166 Gepost op: 31-01-2014, 15:33:14 »
Omdat de belgen volgens mij ooit in de eerste seizoenen daar ook mee gewerkt hebben. .

Als Belg zijnde herinner ik mij dat nog. Maar dat was wel veel eenvoudiger.

De hints verwezen naar evangelist Marcus of naar een vers met daarin de leerling Simon verwerkt.

Dat verwees toen rechtstreeks naar de mol
klaar voor de strijd

Offline stofferenblik

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #167 Gepost op: 31-01-2014, 15:33:59 »
Precies!

Ik heb de mol bijna elk jaar fout gehad, omdat ik me steeds liet meeslepen door de molacties in de afleveringen. Nu denk ik dat het degene is waarvan de minste molacties worden getoond.

Dit heb ik exact hetzelfde. De acties van de mol worden altijd pas in de reunie aflevering getoond, dus alle mol acties die we nu zien zijn niet van de echte mol.

Bovendien kloppen de programmamakers zichzelf te vaak op de borst via de montage, door kandidaten vooral te laten zeggen hoe onverdacht de echte mol is. Dat als dít de mol is dan is het wel de beste mol ooit, of iets in die trant. Zoals wat Aaf deze week van Susan zei. Iets van "Ze is wel een goed actrice, maar als ze de mol is dan is ze geweldig." Zo'n opmerking is alleen relevant als Susan de mol is en ze dit lekker nog een keer kunnen laten zien in de laatste aflevering.

Dat is het jammere van dit programma, dat je eigenlijk nooit kan zien als kijker wie de mol is. Want de makers kunnen de molacties niet laten zien, want dan is het te duidelijk, dus laten ze bijna niets zien, maar daardoor wordt het ook duidelijk of juist te onduidelijk.

Misschien volgend jaar een keer proberen de mol aan de kijkers te onthullen vanaf het begin en alles eerlijk te laten zien? Dan verlies je wel het raad aspect, maar dat is eigenlijk toch al nooit eerlijk aanwezig geweest.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #168 Gepost op: 31-01-2014, 15:36:20 »
Bovendien kloppen de programmamakers zichzelf te vaak op de borst via de montage, door kandidaten vooral te laten zeggen hoe onverdacht de echte mol is. Dat als dít de mol is dan is het wel de beste mol ooit, of iets in die trant. Zoals wat Aaf deze week van Susan zei. Iets van "Ze is wel een goed actrice, maar als ze de mol is dan is ze geweldig." Zo'n opmerking is alleen relevant als Susan de mol is en ze dit lekker nog een keer kunnen laten zien in de laatste aflevering.

Vorig jaar zei Joep ook: als Paulien de mol is, is ze briljant.
Zij was de mol niet.

Dus het is niet altijd zo.
klaar voor de strijd

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #169 Gepost op: 31-01-2014, 16:11:55 »
Deze aflevering legt namelijk Jan-Willem ook erg sterk de nadruk op het feit dat zijn mollen naar huis gaan. Terwijl, zoals eerder in dit topic genoemd, hij waarschijnlijk geeneens duidelijk gezegd heeft op Owen te zitten....

In aflevering 1 gaf Jan-Willem duidelijk aan dat Molrice/Maurice, Owen, Daphne en Jennifer op de hot seats zaten bij hem.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #170 Gepost op: 31-01-2014, 16:14:42 »
Oké goed.. ik ben dus absoluut niet van Jan Willem maar...

Een heilige aanwijzing, waar anders dan in de bijbel?  ::vergroot::
De botennummers komen erg dicht in de buurt van bijbelvers-afkortingen.
EB 1186 - kan ik niks van maken: EB is geen officiële afkorting.

LK 0980 daarentegen wel!

LK is Lukas.
De nullen waren eigenlijk niet echt nullen op de bordjes maar als volgt weergegeven LK ()98(). Dus hebben we het over Lukas 9 vers 8:

"En van sommigen, dat Elias verschenen was; en van anderen, dat een profeet van de ouden was opgestaan."

Tsja en wie is er nu de profeet in deze aflevering? Jan-Willem!  ::oink::
Deze aflevering legt namelijk Jan-Willem ook erg sterk de nadruk op het feit dat zijn mollen naar huis gaan. Terwijl, zoals eerder in dit topic genoemd, hij waarschijnlijk geeneens duidelijk gezegd heeft op Owen te zitten....
Die codes op de boten lijken totaal niet op notaties van bijbelverzen. Een notatie van Lukas 9 vers 8 zou eruit zien als Luk. 9:8. Als er al een hint zit in die codes, dan zeker niet naar bijbelverzen ::ohno::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline bigtukker

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #171 Gepost op: 31-01-2014, 16:22:32 »
Die codes op de boten lijken totaal niet op notaties van bijbelverzen. Een notatie van Lukas 9 vers 8 zou eruit zien als Luk. 9:8. Als er al een hint zit in die codes, dan zeker niet naar bijbelverzen ::ohno::

Dat klopt niet helemaal, je hebt namelijk ook een notering waarbij je maar twee letters per boek gebruikt, dus: Mt, Mr, Lk, Jh...

Offline Equus27

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #172 Gepost op: 31-01-2014, 16:25:00 »
Tijdens de laatste aflevering viel me op dat het cafe goed leesbare letters stonden: Victoria 45. Het ziet er erg gephotoshopt uit. Lijkt in het rijtje van Henry V te staan. Ik zat te denken aan britse monarchen, aangezien Hong Kong jarenlang onder Brits gezag stond. Dit zou kunnen wijzen op Jan Willem, als in William, die de volgende Britse koning kan worden. Ik ben nog op zoek in de andere afleveringen naar meer Britse monarchen.

Daarnaast had ik nog een andere theorie die ik nog niet gezien heb op dit forum. De titels van de afleveringen. Ik denk dat 'een zware keuze' naast Sofie haar keuze voor de zware tas ook slaat op 'Sophie's choice'. In deze film moet een moeder tussen haar twee kinderen kiezen wie naar gaskamer moet; een zware keuze. Vervolgens kan de aflevering 'Jennifer' slaan op Sophie's Web, een serie waar Jennifer Hofmann de hoofdrol heeft. De andere titels is nog even zoeken. Schijnbeweging kan op haar SO beweging slaan met de zaklamp. Heilige aanwijzing kan duiden op 'Sophia', wat wijsheid of goddelijke ingeving betekent. Hoor wat jullie gedachten erover zijn.

Offline Penthesileia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #173 Gepost op: 31-01-2014, 16:34:22 »
Daarop doorbordurend:
William gaat ook William V worden. Om maar weer eens naar die vijfjes te gaan.

Maar de Henry V - aanwijzing? Waar komt die vandaan? Ben hem nog niet tegengekomen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #174 Gepost op: 31-01-2014, 16:36:19 »
In aflevering 1 gaf Jan-Willem duidelijk aan dat Molrice/Maurice, Owen, Daphne en Jennifer op de hot seats zaten bij hem.

Dat klopt, behalve dat hij Aaf zei i.p.v. Daphne. Daphne ging hij pas later opnoemen. Dus als nu JW afvalt dan moet Aaf de mol wel zijn en dan klopt het precies wat hij zei.
Dat, of Aaf is het volgende slachtoffer.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #175 Gepost op: 31-01-2014, 16:38:06 »
Dat klopt niet helemaal, je hebt namelijk ook een notering waarbij je maar twee letters per boek gebruikt, dus: Mt, Mr, Lk, Jh...
Bij mij in de kerk in ieder geval niet ::)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Equus27

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #176 Gepost op: 31-01-2014, 16:44:22 »
Dit was de Henry V aanwijzing in aflevering 1.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #177 Gepost op: 31-01-2014, 16:48:15 »
Dat klopt, behalve dat hij Aaf zei i.p.v. Daphne. Daphne ging hij pas later opnoemen. Dus als nu JW afvalt dan moet Aaf de mol wel zijn en dan klopt het precies wat hij zei.
Dat, of Aaf is het volgende slachtoffer.

Of het hele afvaller gebeuren van JW is even dom toeval als het bij Karin de Groot was, en hij is gewoon niet al te best in het molspeuren..  :P

En Aaf heeft dan gewoon de verkeerde mol in gedachten.
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #178 Gepost op: 31-01-2014, 16:48:39 »
Ik ben er van overtuigd nu dat Art te veel aan het hinten is.
Waarom wijst die bij het overhandigen van het geld naar Freek? En krijgen we dit in twee frames duidelijk te zien.
Art overhandigd het geld > Art blijft wijzen!
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Penthesileia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - Een heilige aanwijzing
« Reactie #179 Gepost op: 31-01-2014, 16:51:41 »
Dankje Equus!
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.