Auteur Topic: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek  (gelezen 40534 keer)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #40 Gepost op: 27-02-2015, 17:42:34 »
Mooi overzicht, DeDominee!

Wat ik niet snap, is dat veel mensen zeggen dat Margriet 1 zin mist. Maar als ik het goed heb gezien, heeft Margriet 3 zinnen, en hebben Margriet en Marlijn allebei 6 zinnen. Dan mist Margriet er toch 2?

Dan is het niet zinloos, maar zinNENloos! ;)
Dat zou te overduidelijk zijn.  :)
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #41 Gepost op: 27-02-2015, 17:45:09 »
De vloek van captain obvious waart hier rond  ;D
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #42 Gepost op: 27-02-2015, 20:55:12 »
Dat zou te overduidelijk zijn.  :)
Marlijn had 1 zin teveel. Rik heeft 1 zin niet aan Margriet doorgegeven en ook niet in zijn verhaal gebruikt (!)
Marlijn had Rik een zin gegeven, hij riep naar Margriet, maar toen begon Margriet een zin door te geven aan Rik en vervolgens vergat Rik zijn zin voor Margriet.

Offline Analyst

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #43 Gepost op: 28-02-2015, 10:45:32 »
Mogelijk heeft Rik de laatste zin verzonnen? Art zegt bij zowel Rik als Marlijn zegt dat ze er een te veel hebben en dat de laatste zin niet klopt. Bij Margriet zegt hij dat ze zinnen mist, en zegt dan dat dat de laatste van Marlijn is. Art zegt hier niks over de laatste van Rik en bovendien weten we al dat de tweede missende zin van Margriet gaat over het penningmeesterschap.

Wat wel vreemd is, als van beiden de laatste zin te veel is en de rest is goed, dan zou dat betekenen dat van beiden het verhaaltje niet eindigt met een bedankje en groet van de Mol?

Iemand hier ideeën over hoe het zou kunnen kloppen?

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #44 Gepost op: 28-02-2015, 11:17:37 »
Heb het terug zitten kijken en dit is de uitkomst bij Art:

Uitkomst bij Art

Margriet

Margriet, we hadden vanaf het begin een stilzwijgend verbond
Al discussiërend hield jij grote bedragen uit de pot
Jij had net als andere finalisten geen moeite met diefstal uit de pot in ruil voor jokers.

Rik

Rik, ik dacht aan jou een harde dobber te hebben.
De rechtschapen journaalpresentator op wie heel Nederland blind vertrouwt.
Maar toen ik je twee jokers aanbood voor 750 euro hoefde je niet lang na te denken.
Om je eigen huid te redden beloog je bliksemsnel de hele groep op een iemand na.
Je hebt de pot een hoop geld gekost maar voor mij was je van onschatbare waarde. Bedankt voor alles. De mol. (Art: Laatste zin niet voor Rik bestemd)

Marlijn

Marlijn, wat hadden we het fijn samen.
Je acteertalent kwam niet alleen jou van pas maar heeft mij ook veel opgeleverd.
Je kocht maar wat graag jokers in ruil voor ondermaatse prestaties in een opdracht.
Je koos uiteindelijk voor een onverbrekelijk verbond, maar is dat nou een slimme zet of graaf je hiermee je eigen graf?
Je was de beste bliksemafleider die ik me kon wensen. Bedankt voor alles. De mol.
Zin teveel volgens Art. Laatste zin niet voor Marlijn

Alleen kan ik die zin teveel nog niet rijmen want volgens mij heeft Rik er 5 en Marlijn ook.

En zowel bij Rik als bij Marlijn zijn de laatste zin fout, dus wellicht, als Margriet de mol is, moet de zin van Marlijn naar Rik en vice versa.

Ga straks nog wel proberen verder te puzzelen

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #45 Gepost op: 28-02-2015, 11:21:06 »
Dan heeft Margriet als enige geen bedankt, de mol.
klaar voor de strijd

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #46 Gepost op: 28-02-2015, 11:24:00 »
Heb het terug zitten kijken en dit is de uitkomst bij Art:

Uitkomst bij Art

Margriet

Margriet, we hadden vanaf het begin een stilzwijgend verbond
Al discussiërend hield jij grote bedragen uit de pot
Jij had net als andere finalisten geen moeite met diefstal uit de pot in ruil voor jokers.

Rik

Rik, ik dacht aan jou een harde dobber te hebben.
De rechtschapen journaalpresentator op wie heel Nederland blind vertrouwt.
Maar toen ik je twee jokers aanbood voor 750 euro hoefde je niet lang na te denken.
Om je eigen huid te redden beloog je bliksemsnel de hele groep op een iemand na.
Je hebt de pot een hoop geld gekost maar voor mij was je van onschatbare waarde. Bedankt voor alles. De mol. (Art: Laatste zin niet voor Rik bestemd)

Marlijn

Marlijn, wat hadden we het fijn samen.
Je acteertalent kwam niet alleen jou van pas maar heeft mij ook veel opgeleverd.
Je kocht maar wat graag jokers in ruil voor ondermaatse prestaties in een opdracht.
Je koos uiteindelijk voor een onverbrekelijk verbond, maar is dat nou een slimme zet of graaf je hiermee je eigen graf?
Je was de beste bliksemafleider die ik me kon wensen. Bedankt voor alles. De mol.
Zin teveel volgens Art. Laatste zin niet voor Marlijn

Alleen kan ik die zin teveel nog niet rijmen want volgens mij heeft Rik er 5 en Marlijn ook.

En zowel bij Rik als bij Marlijn zijn de laatste zin fout, dus wellicht, als Margriet de mol is, moet de zin van Marlijn naar Rik en vice versa.

Ga straks nog wel proberen verder te puzzelen
Mooi speurwerk! Bedankt daarvoor. Maar wat wordt bedoeld met laatste zin? De Mol.? of de zin voor de zin van bedankt voor alles.?

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #47 Gepost op: 28-02-2015, 11:37:40 »
Deze had ik ook nog. Dat zijn de zinnen die naar elkaar geschreeuwd zijn. Die had deDominee geloof ik ook al gepost.

Waar geen haakje sluiten staat is niet duidelijk waar de zin heen had gemoeten of is de zin niet doorgegeven. Dat moet ik straks nog een keer terugkijken om duidelijk te krijgen.

Margriet heeft de zinnen:

Je kocht maar wat graag jokers voor een ondermaatse prestatie in een opdracht ???

Maar ach, een leugentje om bestwil kan voor niemand kwaad. Bedankt voor alles. De mol! (Margriet – Rik – Marlijn)

Om je eigen huid te redden beloog je bliksemsnel de hele groep op een iemand na (Margriet - Rik

Marlijn, wat hadden we een fijn verbond samen (Margriet – Rik – Marlijn)

De rechtschapen journaalpresentator op wie heel Nederland blind vertrouwt  (Margriet –Rik)


Rik heeft deze zinnen

Margriet, we hadden vanaf het begin af aan een stilzwijgend verbond (Rik – Margriet)

Je acteertalent (Rik – Marlijn

Jij kocht maar wat graag jokers (Rik – Marlijn)


Marlijn heeft deze zinnen   

Al discussiërend hield jij grote bedragen uit de pot (Marlijn – Rik – Margriet)

Rik, ik dacht aan jou een harde dobber te hebben (Marlijn – Rik)

Maar toen ik je twee jokers aanbood voor 750 euro hoefde je niet lang na te denken. (Marlijn – Rik)

Je was op mijn verzoek in no time penningmeester (Marlijn – Rik

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #48 Gepost op: 28-02-2015, 12:39:23 »
Dan heeft Margriet als enige geen bedankt, de mol.

Omdat ze zelf de mol is.  ::jaja::
Tell me what your telescope says

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #49 Gepost op: 28-02-2015, 12:40:57 »
Omdat ze zelf de mol is.  ::jaja::

en dat zou dan de hint in deze opdracht kunnen zijn.
en even: ik zit niet in een margriettunnel aangezien ik tot donderdag nog op Marlijn zat.
klaar voor de strijd

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #50 Gepost op: 28-02-2015, 13:08:49 »
We weten alleen dat Margriet haar tekst niet compleet is en dat Rik en marlijn allebei een zin teveel hebben. De laatste zin met "...bedankt voor alles de Mol", volgens Art behoren die niet bij Rik & Marlijn.
Dus dat is het enigste wat we weten, en dat er 1 zin (misschien?) ontbreekt met "..bedankt voor alles de Mol".
Hier valt voor mij geen Mol uit te halen?

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #51 Gepost op: 28-02-2015, 13:19:31 »
Rik heeft geen zin teveel, alleen zijn laatste zin hoort niet bij hem. Net zoals de laatste zin van Marlijn niet bij Marlijn hoort.

Ga zo de aflevering nog eens kijken en proberen mijn teksten wat te verfijnen en te kijken of er wel iets uit te halen valt.
1 iemand hoort in ieder geval niet de tekst bedankt. De Mol niet te krijgen want het zijn brieven van de mol

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #52 Gepost op: 28-02-2015, 13:20:53 »
Ik heb in navolging van Syllie10 en DeDominee mijn eigen schema gemaakt. Om niet te veel plaats te verbruiken, gebruik ik altijd de codes van de lasergame opdracht in tabelletjes. Dus MAL is Margriet, MAW is Marlijn en RIW is Rik.

Over de opdracht zelf: Ondanks dat ik toch min of meer op Margriet zit als Mol moet ik toegeven dat Rik hier het slechtste uitkomt.

Rik:

- Van de 15 zinnen zijn er 2 niet voorgelezen en dat is helemaal zijn fout. Het leugentje om bestwil werd nochtans erg vriendelijk door Marlijn teruggekaatst naar hem.
- Rik leest op het einde een zin voor die hij vanaf het begin zelf in handen had. Had hij nu echt niet door dat iedereen zinnen had die over de andere kandidaten gingen, maar niet over henzelf?

Conclusie
- Mol Rik heeft hier dus met 3 zinnen geknoeid en met die 3 zinnen was hij zeker dat de 3 verhaaltjes allemaal fout zouden zijn.
- Kandidaat Rik heeft gewoon de pech dat hij op dé sleutelpositie staat en alle 15 zinnen moet verwerken. De kans dat hij door de chaos fouten maakt, is reëel.

Margriet:

- De zin met het leugentje om bestwil wil ze aan Marlijn geven, terwijl hij bij Rik hoort.

Conclusie
- Kandidaat Margriet doet gewoon een gok, want die zin kan naar iedereen wijzen.
- Mol Margriet weet dat als Marlijn een foute afsluiter heeft, dat alle afsluiters fouten zullen terecht komen.

Marlijn:

- Leest net als Rik een zin voor die ze zelf vanaf het begin bij zich had.
- Corrigeert Rik als hij de afsluiter die bij hem hoort (het leugentje om bestwil) wil doorgeven aan haar.

Conclusie

Marlijn geeft 4 van de 5 zinnen goed door en herstelt een fout. Voor mij (en het merendeel van dit forum) is ze gewoon een kandidaat.

Offline Eline91

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #53 Gepost op: 28-02-2015, 14:47:18 »
Wat een helder overzicht, Hulpmol!

"Je was de beste bliksemafleider die ik me kon wensen. Bedankt voor alles. De mol."

Het feit dat deze zin dus zeer waarschijnlijk bij Margriet hoort vind ik er sterk op duiden dat Rik de mol is (Aangezien Marlijn collectief is afgeschreven). Het lijkt mij een hele rare zin om als mol aan jezelf te sturen, zeker aangezien Margriet het hele seizoen door zo vele kandidaten verdacht werd. Als zij zelf de mol was, was ze helemaal geen goede bliksemafleider. Als Rik de mol is was Margriet echter wel een fantastische bliksemafleider. Ze nam alle verdenkingen op zich, waardoor Rik gemakkelijker kon mollen. Iedereen had immers toch alle focus op Margriet.

Afijn, ik graaf mijn tunneltje dieper. ;)

Offline Hildewereld

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #54 Gepost op: 28-02-2015, 14:49:37 »
Ja, dat is echt wel een goed punt. Pffff, had ik net eindelijk voor 100% voor Margriet gekozen...

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #55 Gepost op: 28-02-2015, 14:53:24 »
Wat een helder overzicht, Hulpmol!

"Je was de beste bliksemafleider die ik me kon wensen. Bedankt voor alles. De mol."

Het feit dat deze zin dus zeer waarschijnlijk bij Margriet hoort vind ik er sterk op duiden dat Rik de mol is (Aangezien Marlijn collectief is afgeschreven). Het lijkt mij een hele rare zin om als mol aan jezelf te sturen, zeker aangezien Margriet het hele seizoen door zo vele kandidaten verdacht werd. Als zij zelf de mol was, was ze helemaal geen goede bliksemafleider. Als Rik de mol is was Margriet echter wel een fantastische bliksemafleider. Ze nam alle verdenkingen op zich, waardoor Rik gemakkelijker kon mollen. Iedereen had immers toch alle focus op Margriet.

Afijn, ik graaf mijn tunneltje dieper. ;)

De teksten zelf zijn (voor mij althans) alle 3 zo geschreven dat de Mol een kandidaat toespreekt.

De Mol vindt Margriet een goede bliksemafleider voor hem/haar.
De Mol dacht aan Rik een harde dobber te hebben.
Het acteertalent van Marlijn kwam niet alleen haar, maar OOK de Mol van pas.

Van de inhoud van de teksten zelf durf ik dus eigenlijk niets maken ook al is het enorm verleidelijk. ;D

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #56 Gepost op: 28-02-2015, 14:54:49 »
Absoluut een sterk punt! Weer een plusje bij Rik.

Offline Eline91

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #57 Gepost op: 28-02-2015, 15:01:11 »
De teksten zelf zijn (voor mij althans) alle 3 zo geschreven dat de Mol een kandidaat toespreekt.

De Mol vindt Margriet een goede bliksemafleider voor hem/haar.
De Mol dacht aan Rik een harde dobber te hebben.
Het acteertalent van Marlijn kwam niet alleen haar, maar OOK de Mol van pas.

Van de inhoud van de teksten zelf durf ik dus eigenlijk niets maken ook al is het enorm verleidelijk. ;D

Ik ben het me je eens dat de teksten geschreven zijn met iedereen als kandidaat in gedachten, maar dan nog vind ik deze woordkeuze wel heel opvallend. Aangezien zo'n beetje alle kandidaten Margriet wel verdacht hebben zou ze wel een hele slechte bliksemafleider geweest zijn als ze ook zelf de mol was. Die opmerking zou je dan eerder verwachten als ze juist totaal niet werd verdacht of de verdenkingen van de groep op een ander af wist te schuiven. Voor mol Rik was ze echter een zéér welkome bliksemafleider. Dat hij de opmerking krijgt dat de mol dacht een harde dobber aan hem te hebben kun je ook interpreteren als: Ik dacht dat ik meer moeite zou hebben met het molschap, maar ik heb mezelf positief verrast.

Maar het blijft natuurlijk een kwestie van interpretatie, dus geen waterdichte hint.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #58 Gepost op: 28-02-2015, 15:02:07 »

Rik leest zijn verhaal voor, zijn laatste zin klopt niet


Marlijn leest haar verhaal voor, ze heeft één zin teveel

Dit zijn de onderschriften van de AVRO site v.w.b. de opdracht. Dus dan zou alleen de laatste zin niet bij Rik horen en Marlijn er een zin teveel gekregen hebben, dus beide ontbreken bij Margriet (die kwam toch 2 zinnen tekort?)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - opdracht 2 - marktbezoek
« Reactie #59 Gepost op: 28-02-2015, 15:05:26 »
Dit zijn de onderschriften van de AVRO site v.w.b. de opdracht. Dus dan zou alleen de laatste zin niet bij Rik horen en Marlijn er een zin teveel gekregen hebben, dus beide ontbreken bij Margriet (die kwam toch 2 zinnen tekort?)


Er zijn ook 2 zinnen niet voorgelezen. En ik vraag me af hoe Marlijn (die ook 5 zinnen voorleest) te veel zinnen zou hebben. Dan zou iemand anders er 6 moeten hebben. Ik denk dat Art hier mis is en zich dan een paar seconden later corrigeert, want dan zegt hij 'Ook jouw laatste zin is fout'.