Bovendien kan ik me zo geen situatie heugen uit een eerder seizoen waar het te toevallig was dat iedereen doorging?
Als ik 20 keer een munt opgooi en hij landt 20 keer op "kop", dan kan ik ook niet één worp aanwijzen waarin het wel erg toevallig was dat die op "kop" landt. Maar na 20 keer "kop" ga ik toch twijfelen of mijn munt wel deugt.
Dat is hetzelfde hier. Elke individuele kans is groot genoeg dat dit prima toeval kan zijn. Maar dat dit al 19 jaar lang opvallend vaak hetzelfde verloopt, vind ik wel heel gek.
Het opvallendste individuele voorbeeld is al genoemd: Arjen die doorgaat terwijl hij op de verkeerde mol zit terwijl er nog maar 5 kandidaten in het spel zijn. (Hoe het ook weer precies zat, zou ik moeten terugkijken.)
De crew zal het nooit toegeven, en dat snap ik ook, en ik vind het ook allemaal prima, maar ik geloof pas weer dat het echt eerlijk gaat als ik ook weer eens zie dat het rode scherm níet bij een vrijgestelde kandidaat zit. Kijk het maakt me niet uit hoor. Ik zie het liefst dat iedereen doorgaat in aflevering 1, dus ik heb m'n zin
Zou het dan ook geheel toevallig zijn dat er 4 vrouwen een vrijstelling krijgen? Die kans lijkt me ook niet zo heel groot, statistisch gezien.
Nee, maar dat is doelredeneren. In een bak data kun je als je gaat zoeken altijd wel een patroon vinden. Dat is een van de veelgemaakte statistische fouten. Je kan alleen van een dergelijk toeval spreken als er
van tevoren iets zou zijn gezegd over vrijstellingen die bij 4 vrouwen zouden hebben gezeten. Van tevoren is die kans 1 op 42. Nu, achteraf, is die kans gewoon 100%, want dit is wat er is gebeurd.
Ik weet niet of bovenstaande allemaal heel erg ontopic is, maar een beetje kennis van kansberekening/statistiek kan voor een molspeurder geen kwaad