Ik kan het ook niet goed beoordelen, maar de argumenten waarom het nep dan wel een faneditie zou zijn vind ik vooralsnog ook niet per se overtuigend.
Die grammaticale 'fouten' in de briefjes vallen zelfs mij als taalpurist behoorlijk mee, en zeker voor NPO-begrippen. Volgens mij is WIDM nooit erg consistent met puntgebruik, hoofdletters of eurotekens (al heb ik daar zo geen voorbeeld van voorhanden).
Een fysieke opdracht zou volgens sommigen niet voor de hand liggen. Nee, voor recente seizoenen niet zozeer, maar we hoeven voor een fietsopdracht echt niet helemaal terug naar de oudste en/of Vlaamse seizoenen. Ik herinner me Bali, Argentinië (Frédérique!), de Dominicaanse Republiek en onlangs nog China.
Tsjechië zou bovendien onder de huidige omstandigheden wel een logisch molland zijn. Een locatie buiten Europa lag immers niet voor de hand, maar onze directe buurlanden evenmin. Het moet een land zijn waaruit men bij noodgevallen snel terug kan reizen..Daarbij oogt Tsjechië on-Nederlands genoeg om het 'buitenlandgevoel' optimaal op te roepen, en leent de natuur zich bij uitstek voor droneshots. Én WIDM is er nog nooit eerder geweest.
In coronatijd zou ik voorts juist veel buitenopdrachten verwachten. Misschien was er ook wel een kleinere crew, wat tevens een verklaring zou kunnen zijn voor de volgens sommigen niet helemaal 'kloppende' molbriefjes, het houwtje-touwtje karakter van de opdracht, en het feit dat de spellocatie nog niet geheel ontmanteld was.
Ik schort mijn oordeel nog even op.