Ik snap echt niet waarom iedereen opeens van een natuur versie uitgaat.. Er zitten elk jaar opdrachten er tussen waarbij ze geen enkel mens hebben gesproken..
Om seizoen 20.2 maar even te benoemen: Spiegelbeeld, Achter je rug, Steenrijk, Vragenvuur, Sleutel bos, Fortuin?, Meesterwerken, Stuk voor stuk, (Weer) achter je rug, Wegdenken, en Mijn geluid hadden allemaal geen andere mensen in de opdracht zitten minus de oud-mollen dan. Je kan gewoon opdrachten opnemen in een verlaten industriegebied, een natuurgebied, een oud-klooster, een theater, een bioscoop etc. er zijn echt wel genoeg opties met de techniek van tegenwoordig.
Die vergelijking met 20.2 is natuurlijk volstrekt niet van toepassing. Ik ken de precieze coronaregels in Tsjechië niet, maar in nagenoeg heel Europa moeten er in binnenlocaties - en soms zelfs (onzinnig, maar goed) op straat - mondkapjes gedragen worden. Dat is voor één of twee opdrachten nog wel te billijken, maar het zou in het algemeen enorm afleiden van de sfeer en de dynamiek.
En natuurlijk zitten er in elk seizoen 'buitenopdrachten', maar die worden afgewisseld met opdrachten in drukke stads- dan wel dorpscentra, al dan niet gestoeld op interactie met de lokale bevolking (de gastenlijstopdracht), om nog maar te zwijgen van overnachtingen en etentjes in openbare gelegenheden.
Om de hele - vooraf geteste - cast en crew drie á vier weken lang coronavrij te houden is een volledige 'kampeereditie' helemaal niet zo'n vergezochte gedachte.
Je zou sowieso de nodige kanttekeningen kunnen plaatsen bij het organiseren van een nieuw seizoen in het huidige tijdsgewricht, al snap ik ook wel dat WIDM een prettige escape is voor velen (en bovendien zou de crew een belangrijk deel van hun inkomen moeten missen als het zou worden afgeblazen). In maart kreeg AVROTROS (m.i. terecht) heel veel kritiek omdat de live-finale pas op het allerlaatste moment werd afgeblazen. De beschuldiging een rondreizend
super spreading event te zijn zullen ze dus tot elke prijs willen voorkomen. En ook dat is terecht.