Ik kan werkelijk niet begrijpen wat er in je hoofd omgaat wanneer je besluit zulke beledigingen naar mensen die je niet kent te werpen
Ik heb daar wel een theorietje over. Ik denk dat sociale media, en twitter in het bijzonder, zo zijn ontworpen dat dat soort berichtjes aandacht genereren, want ons brein reageert sterker op negatieve informatie dan op positieven en door dat wat sneller naar boven te laten drijven, kan een platform meer advertenties verkopen.
Het punt dat mensen elkaar niet kennen is waarschijnlijk exact het probleem. Als je hier iets gemeens zegt, heb je reputatieschade bij medefans. Op twitter krijg je er juist aandacht voor (en anders is de schijn van aandacht al voldoende). Een beetje het idee "negatieve publiciteit is ook publiciteit".
Ik weet dat het niet echt on-topic is, maar wou het toch even kwijt. De meeste mensen zijn eigenlijk heel lief, maar er zijn groepsdynamieken en feedbackloops die slecht gedrag in ons naar boven kunnen halen. Zéker als slecht gedrag wordt beloond (met, bijvoorbeeld, aandacht). Hier gebeurt dat niet, omdat hier uitgebreid aandacht is voor al het goede
Anders gezegd, het probleem ligt (wat mij betreft) echt bij die platforms.