Het is maar iets kleins en op het moment zelf vond ik het onbeduidend, maar ik weeg het nu toch mee.
Als er koppels worden gevormd (kajakkers, abseilers) is bekend dat er vier jokers te verdienen zijn. Niemand heeft iets gezegd, voor zover wij weten, over hoe die verdeeld worden en of het vier of niets is. Florentijn en Joshua willen beide de hoogte in en komen daar niet zomaar uit.
Splinter reageert door te zeggen dat hij het prima vindt. Dan krijgen ze gewoon allebei geen vrijstelling.
Die uitspraak zette me aan het denken. Dat was onjuist en ging uit van de onterechte aanname, dat er per koppel een vrijstelling te verdienen is. Daarin zit ook de aanname, dat het ook op 3, 2 of 1 joker kan uitkomen. Ook die is onjuist. Het is natuurlijk de vraag of het ooit gebeurd zou zijn, maar het zou de kans op 4 * 500 (dus 0) alleen maar kleiner maken.
Ik vind het een typische kandidatenopmerking. Ze krijgen een brokje informatie en doen op basis daarvan een aanname. Soms blijkt daar voorkennis uit. In dit geval blijkt wat mij betreft het tegenovergestelde.