Daar wil ik aan toevoegen dat Marije erg vlotjes lijkt te schakelen van verschrikt naar 'er komt iets onder de deur door'. Ik vraag me af of ze hier niet al naar beneden kijkt vóór ze iets onder de deur door hoort of ziet komen. Alsof ze dat verwacht.
Bij Marije volgen ze nu exact dezelfde strategie. Je hoort bij haar wel op de deur kloppen (en bij anderen niet, dus dat is niet standaard) en je ziet de envelop onder de deur door komen. In eerste instantie zullen mensen missschien denken dat ze niet de mol kan zijn.
Maar ook hier is de envelop die onder de deur doorkomt een ander shot, wederom een close-up van alleen de envelop, zonder Marije erbij in beeld.
En als we vervolgens Marije de envelop zien oppakken ligt die ook anders dan in de close-up!
Worden we hier bewust op het verkeerde been gezet zoals dat eerder ook al gebeurde? Het zegt niet alles, maar ik vind het zeker verdacht gezien de parallel met hoe eerdere mollen icm aparte close-ups aan ons getoond worden.
Omdat ik deze beide zaken intrigerend vind, heb ik het fragment nog eens teruggekeken. Bij elkaar zijn ze eigenlijk heel logisch.
Er staat uiteraard maar één cameraman bij Marije. Wanneer er iets onder de deur wordt geschoven, kan die camera dus onmogelijk én Marije én de deur filmen. Conclusie: er moet een montagetrucje worden uitgehaald om de reactie van Marije snel te kunnen koppelen aan het onder de deur schuiven van de brief. Wanneer we Marije naar beneden zien kijken, ziet ze dus misschien (buiten beeld) al een envelop onder de deur verschijnen. Het kan zijn dat er niet in het geluid geknipt is, maar alleen een shot tussendoor is geplakt, bijvoorbeeld.
Of...?
Eén opmerkelijkheid is daarbij wel de snelheid waarmee dit gebeurt. We zien bij twee andere mensen aangeklopt worden: Charlotte en Joshua. Bij Charlotte zitten er minstens tien seconden tussen de laatste klop en het onder de deur. We zien zelfs nog een biecht tussen het moment dat Charlotte schrikt en dat ze naar de deur is gelopen om hem open te proberen te doen, dus wie weet was het zelfs ietsje langer dan dat. Bij Joshua zien we niet hoe lang het duurt, maar zeker vier seconden na de laatste klop is er in elk geval nog geen brief bij hem onder de deur geschoven.
Marije daarentegen, kijkt al binnen twee seconden na de laatste klop naar beneden, naar onder de deur. Kan de Mol zo snel na het kloppen de brief onder de deur hebben geschoven?
(Ook opvallend trouwens: we zien niet haar eerste reactie op het geklop, we horen de eerste klop nog in het shot met Joshua ervoor, en vervolgens zien we Marije met grote ogen al geschrokken staan.)
TLDR; Het kan heel goed dat Marije de brief onder de deur door zag schuiven terwijl we haar bij bovenstaand shot naar beneden zien kijken. Maar het opvallende is wel dat dat dan een stuk sneller na het geklop is gebeurd dan bij de andere kandidaten voor zover we dat te zien krijgen.