De vrijstelling naar de finale voor Charlotte lijkt mij inderdaad ook één van de meest logische routes naar een finale met een spannend verhaal. Zeker als Renée de Mol is. Of het dan Splinter of Rocky is als afvaller gaat afhangen van mogelijke verschuivingen in verdenkingen. Ze laten met Rocky zo een consistent verhaal zien richting Renée als Mol, dat het het meest krachtige zou zijn als Rocky zou afvallen (op haar) en er een scheur komt in deze verdenking. Nog eens een verhaal à la Marije dat ze plotseling van Mol is veranderd zou niet best zijn voor de makers, maar ze kunnen het ook niet helpen als het echt zo is. Splinter moet dan wel vol kiezen voor Renée en hulp van de jokers hebben om de finale te halen. Om het spannend te houden verbergen ze mogelijk zijn keuze.
Voor de finale is het dan inderdaad interessant als Charlotte op Splinter zit, Renée op Charlotte, Splinter op Renée. Of toch weer zo een opzetje waarbij de verdenkingen C-R, R-C, S-R zijn en dat dan de cliffhanger is: Splinter is niet de Mol, Renée niet de verliezer. Charlotte niet de winnaar. Vraag is of dit voor velen niet te teleurstellend is en toch niet zo spannend aangezien ze geloven dat Renée de Mol is.
Toch ben ik vooralsnog niet van mijn Charlotte als hoofdverdachte afgestapt op basis van deze hele puzzel met (mogelijke) verdenkingen, zeker gezien het schuiven en de vaagheid rondom Marije. Ik zie wel dat het bruggetje naar Splinter als Mol wat onwaarschijnlijker is geworden, maar dat moet ik even goed gaan uitzoeken. Renée was wel mijn schot voor de boeg Mol, maar met de laatste afleveringen zou zij het gevoelsmatig een wat teleurstellende uitkomst zijn mocht zij de Mol zijn. Niet voor gespeelde pooltjes ofzo, maar meer voor waar ik naar heb zitten kijken.