Precies, datzelfde vertelde Sinan in de podcast en ook Anita kon zich niet meer herinneren dat ze bij de test genoemde kandidaten had verdacht. Sarah was al vol op Merel gegaan toen Rick Paul en Jaimie afvielen en bij de finaletest zat ze ineens op Niels. Zoals ik al eerder aangaf het is en blijft montage. Ik neem de testbiechten altijd wel mee maar kijk ook naar wat er in het spel gebeurt.
Ik vind een groot verschil tussen Marije, Rocky en Splinter aan de ene kant en Anita, Leonie, Sinan en Sarah aan de andere kant dat je bij Anita, Leonie, Sinan en Sarah aan de biechten zelf al kon afleiden dat er iets vreemds aan de hand was (bijv klonk als onderdeel van een groter verhaal en niet als verdenking, klonk innerlijk inconsistent, ondoordacht en/of totaal ononderbouwd). Daarnaast werden de testbiechten bij Anita, Leonie, Sinan en Sarah totaal niet bevestigd door hun gedrag in de rest van het spel. Door die factoren kon je best aanvoelen dat er iets niet klopte.
Bij Marije, Rocky en Splinter zijn de verdenkingen in de testbiechten consequent, onderbouwd en worden ze ook bevestigd door hoe de kandidaten de opdrachten spelen en wat ze tijdens de opdrachten zeggen. (Zie bij Marije bijvoorbeeld 3.1, 4.3, 6.3; bij Rocky 4.3, 8.3; bij Splinter 7.1, 8.3.) Ik vind het te gemakkelijk om deze verdenkingen weg te wuiven door te zeggen dat er in het verleden is gebleken dat er soms mee geknoeid is en dat we daarom testbiechten in het geheel niet meer kunnen vertrouwen.