Aangenomen dat Renee gewoon de mol is, is dit na het jubileumseizoen het tweede seizoen op rij waarbij de verdenkingen van de mol een rare, niet verklaarde switch bevat. Ik vind dat jammer omdat het zo makkelijk valt op te lossen door de mol biechten te laten opnemen voor verschillende mogelijke eindsituaties. De biechten van Renee hadden er als volgt uit kunnen zien:
1.3: suggereren dat er iets gebeurd is dat Renee Rocky doet verdenken
Testbiecht 1: spreiden over veel personen waaronder Rocky, Charlotte (en nog een paar andere namen)
2.3 / testbiecht 2: alle borden die Joshua en ik doorgaven kwamen blijkbaar veel eerder doorkwamen dan van de andere groep. En dat waren toch weer Charlotte en Rocky.
3.1: Charlotte sprong er wel fanatiek in, maar het bleek uiteindelijk allemaal niet te kloppen.
3.3: dus lijkt het erop dat Rocky uiteindelijk ervoor gezorgd heeft dat er geld is verdiend, want ik verdenk haar best. Maar ik weet niet wat de abseilers boven besproken hebben. Misschien wist ze niet wat de rest deed en dat ze niet besefte dat ze het geld verdiende. Hoe dan ook wil ze mij niet één van de jokers geven, dus zo erg op het team gevoel speelt ze het ook niet. Ergens klopt er daar toch iets niet.
Testbiecht 3: al mijn verdachten hebben de afgelopen opdrachten wel iets goed gedaan. Ik denk dus dat de mol geld geeft binnengehaald om vertrouwen te wekken. Maar ik laat me niet van de wijs brengen en ga op dezelfde koers door.
4.1: een losse opmerking over hoe Rocky vragen stelde
4.2: ik was erg benieuwd hoe goed Marije en Charlotte het zouden doen, omdat ik ze allebei toch verdenk. Maar ze hebben het goed gedaan. En bij de fotografen zaten een aantal foto’s die toch niet zo gemakkelijk te raden waren
4.3: ik had grote moeite met die touwen en de sleutels. Rocky, de grote sportheld, komt langs om het even op te lossen, maar niet nadat ze er toch even de aandacht op vestigt. En dat valt me bij Rocky wel vaker op. Ze doet heel erg haar best en iedereen vindt haar fantastisch, maar ondertussen brengt ze wel fouten van anderen subtiel onder de aandacht.
Testbiecht 4: mijn verdachten blijven Rocky, Charlotte en ik neem Joshua en Marije nog steeds mee. Maar ik denk dat het langzaam beter tijd wordt dat ik op minder mensen moet spreiden.
Testbiecht 5: het kan zijn dat ik alleen tegen Joshua en Splinter deze test maak. Gelukkig denk ik dat ze niet de mol zijn. De mol zit in de andere groep.
6.1: ik geef de jokers aan haar twee hoofdverdachten, want de mol heeft toch niets aan jokers en zo sta ik minder op een achterstand. Misschien gunnen ze me er nog wat voor terug.
Testbiecht 6: ik heb dat voordeel en ik heb lang gedacht hoe ik hem het beste kan inzetten. Ik denk dat ik vol op één persoon ga waar ik nog over twijfel en waar ook een andere kandidaat op zit. Als de andere twee dan geen rood scherm krijgen, dan kan ik dan alvast één persoon wegstrepen.
7.1: Dan denk ik dat we toch in de mijn codes tekort zijn gekomen.
Testbiecht 7: ik denk Rocky, maar misschien zet ik nog een beetje op Charlotte in.
8.1 Rocky’s instructies kwamen vaak warrig over en toen dacht ik al - nu goed uitkijken want als het fout gaat, zal de schuld wel weer op mij afgeschoven worden.
8.2 bij de mannen in het zwart ging het fout. Ik heb niet helemaal gezien hoe dat gebeurd is, maar de fout zat wel in een hoek waar Rocky bezig was
Testbiecht 8: 1 verdachte over: Rocky.
9.1: Rocky gaat alleen terug naar het kluisje. Dat kan zij en ze weet dat het me niet gaat lukken om met haar mee te gaan, dus ik laat haar maar gaan. Maar ik vraag me wel af wat er nog meer in dat kluisje zat.
9.1: Rocky liet me daar achter bij de brug. Volgens mij verdenkt Charlotte haar niet, dus daarmee heeft de mol dus vrij spel. Dat was voor mij wel een reden om zo snel mogelijk terug te klimmen, zodat iemand de boel nog een beetje in de gaten hield.
9.2 / testbiecht 9: Rocky is de mol. Ik heb haar al vanaf het begin verdacht. Ze heeft me een paar keer bijna op het verkeerde been gezet door toch even geld op te brengen, maar uiteindelijk wist ze vaak subtiel toe te slaan op manieren die de groep maar niet door leek te hebben.
Het bovenstaande is natuurlijk klinkklare onzin. Maar ik bedoel maar te zeggen dat als Renée’s biechten op deze manier erin waren gemonteerd, de discussies hier een stuk levendiger zouden zijn geweest. Zelfs ik was gaan twijfelen of Renee misschien iets van Rocky doorhad wat alleen zij begreep.