Als je dat geen goede voorbeelden vindt kun je bijvoorbeeld ook naar de exit van Ron kijken, die vaag was in de biecht, maar de getoonde testvraag als enige op de mol invulde. Voor mij bewijs dat de regie daar (in een ander seizoen) met de verdenkingen rotzooide
Totaal oneens. Op basis van vorige biechten van Ron, de gesprekken die hij in beeld met andere kandidaten voerde (vooral met mol Jeroen) en hoe hij zich in opdrachten naar Nikkie toe gedraagde, was het vrij duidelijk dat hij op Nikkie zat. Dat was ook consistent met zijn testbiecht. Die ene vraag in beeld was ambigue en als Ron de vraag net verkeerd begrepen had, dan vulde hij die vraag in op Nikkie (maar door een interpretatiefout van Ron vulde hij die vraag per ongeluk op Jeroen in). Dat is destijds ellenlang besproken en onderstreept alleen maar mijn punt dat als je je niet volledig blindstaart op 1 stukje informatie je best een goede inschatting kunt maken op wie mensen de test hebben ingevuld.
Nu werd het idd zo geframed alsof Splinter eruit is gegaan door op Rocky te spreiden. Ze hadden er makkelijk voor kunnen kiezen om bij alle halve finalisten behalve Renée alleen de Renée-verdenkingen te tonen.
Ik ben het eens dat het nog niet zo duidelijk is of Splinter inderdaad op Rocky heeft ingezet. Tijdens de opdrachten en de opdrachtbiechten lijkt het er niet op. Daarnaast overleefde hij executie 5 en executie 6 wat hij waarschijnlijk als bevestiging heeft ervaren van zijn gekozen pad / mol. Hij wist waarschijnlijk dat Joshua in afl 5 vol op Renee zat, dus het is ook niet zo logisch dat Splinter daarna nog aan het spreiden is. Maar goed, zijn laatste testbiechten geven aan dat hij Rocky ook verdenkt, dus het zou kunnen.
Splinter gaf in zijn dagboek aan dat hij niet zoveel meer opschreef over de opdrachten, dus ik vind dat een logischere verklaring voor zijn afvallen.
In veel van de testbiechten laten ze ons geen rijtje namen horen, maar gefragmenteerde biechten; eerst zegt Florentijn iets over Joshua <knip> en dan iets over Marije. Kunnen ze makkelijk een minder handige verdenking eruit laten. We hebben van Florentijn niet genoeg gehoord om te concluderen dat hij Renée niet op z'n verdachtenlijstje had staan.
Eens dat we niet blind moeten varen op gefragmenteerde testbiechten. Van Florentijn hebben we niet alleen zijn testbiecht, maar ook zijn dagboek, het podcast interview en meerdere momenten in de opdrachten die allemaal ondersteunen (of in ieder geval niet ontkrachten) dat hij toch voornamelijk op Joshua zat en niet heel goed gespreid had. In de testbiecht noemt hij ook Marije en ik heb geen reden om daar echt aan te twijfelen. Het is best mogelijk dat hij nog andere verdachten had. Maar er is geen aanwijzing dat Renee 1 van zijn verdachten is. Als hij een derde verdachte had, kon bijvoorbeeld dat net zo goed Rocky zijn.
Hoe dan ook, Florentijn viel af nadat hij waarschijnlijk behoorlijk sterk op een abseiler heeft ingezet (Joshua) en hij twee jokers voorsprong had op Joshua (die Renee hoogstwaarschijnlijk verdacht). Vanuit de Reneetunnel is dat goed te verklaren (Joshua zat goed, dus haalt makkelijk de achterstand van twee jokers in). Vanuit de Rockytunnel is dit resultaat best mogelijk, maar wel een beetje apart. Ik til niet al te zwaar aan de resultaten van 1 test en executie, maar het ondersteunt wel wederom de Reneetunnel.
Charlotte kwam in afl. 9 ook ineens met een Erik-verdenking aanzetten die eerder buiten de edit is gehouden. Dat zijn regiekeuzes he.
Blijkbaar heeft Charlotte Erik verdacht. Dat is niet inconsistent met eerdere biechten. Maar ja, het is nu allemaal niet bijster relevant meer, want ze zijn beiden niet de mol.
Voor mij is het niet zo duidelijk allemaal ...maar ik kijk er blijkbaar anders naar dan jij. Ik gebruik de getoonde verdenkingen en nep-verdenkingen wel, maar op een andere manier. Altijd met mogelijke regiekeuzes in het achterhoofd.
De regie is er vooral op gebrand om bij alle spelers die er lang in blijven het nog mogelijk te laten dat ze de mol zijn. Dat kan ook altijd (biechten kunnen niet kloppen), maar eigenlijk moet je altijd een lijstje maken van welke onverklaarde effecten er zitten in de biechten/verdenkingen zitten wanneer persoon X de mol is. Als dat lijstje lang is en veel van die oneffenheden onwaarschijniljk klinken, dan is dat een dikke min voor die persoon.