Dank voor dit overzicht. Mogelijk moeten we een deel van de discussie in het wie verdenkt wie topic voortzetten.
Ik denk dat de meeste kandidaten de tweede test gespreid hebben. De laatste vraag is of een laatste spreidingsvraag of de hoofdverdachte. Ik neem ook even aan dat de verdenkingen in aflevering 3 niet radicaal verschoven zijn.
Als ik op basis hiervan kan speculeren:
- op basis van de biechten en het dagboek werd elders de conclusie getrokken dat Florentijn waarschijnlijk op Joshu zat. Dat blijkt niet uit de antwoorden hier: slechts 1 vraag deels op Joshua. Erik krijgt 3 vragen maar is dus niet Florentijns laatste antwoord. Misschien spreidde Florentijn tussen Joshua en Erik en is hij daarna vol doorgegaan op Joshua? (Blijft speculatie.)
- Renee vult 4/5 vragen in op Marije, inclusief de laatste vraag. Erik is 3/5 tweede maar die ligt er al uit. Lijkt er sterk op dat Marije haar hoofdverdachte is.
- Marije vult 4/5 vragen op Charlotte in inclusief laatste vraag. Rocky is met 3/5 tweede. Ik vermoed Charlotte Marijes hoofdverdachte is.
- Charlotte lijkt het meest ingezet hebben op Renee en Rocky (allebei 3), gevolgd door Marije, Joshua en Erik (2). Lijkt erg op spreiden.
- Lakshmi lijkt het meest ingezet te hebben op Renee en Marije (allebei 3), Rocky en Erik daarna (met 2). Lijkt ook op spreiden.
- Rocky lijkt erg te hebben gespreid maar zonder al te veel overlap: alleen Florentijn en Joshua krijgen 2 antwoorden (waarbij Joshua niet het laatste antwoord was). Moeilijk iets van te zeggen. Een niet zo effectieve poging tot spreiden?
- Joshua en Splinter negeer ik even omdat 3/5 vragen het wel lastig maakt om conclusies te trekken.
Over het algemeen geldt dat de beeldvorming dat Joshua door de groep erg verdacht is niet lijkt te kloppen. Misschien komt dat ook door de vragen waarbij Joshua bij 3/5 in een kleinere groep zat en dus spreiden je wegleidt van Joshua. Maar zelfs de vraag waarbij Joshua in de grotere groep zat (met Renee, Rocky en Charlotte) zorgt niet voor veel verdenkingen richting hem.
Splinter, een van de hoofdverdachten hier, nauwelijks verdacht. Marije, de andere hoofdverdachte hier, wel veel verdacht, net als Renee trouwens. We hebben dus of een erg verdachte of een erg onverdachte mol?