Het verbaast me dat deze opdracht voor veel mensen een reden is om Charlotte af te strepen (en ook Renée blijkbaar). Ik zie de strategie van Charlotte juist als mols.
Mijn uitgangspunt is wel dat de Mol hier jokers in het spel wil hebben, met het oog op de vrijstellingen bij de volgende opdracht. En dat de Mol die jokers het liefst niet zelf pakt, want dan komt er ook geld in de pot. Dus alleen in geval van nood (nog niemand ontsnapt) op de goede code wil komen.
Hoe doet Charlotte dat? Via een bizarre omweg, waarbij ze Renée mee moet krijgen om ook goede antwoorden te geven. Zodat ze alle 5 de aanwijzingen krijgen, want anders werkt die omweg niet. Dan valt op dat Charlotte begint met het meest eerlijke antwoord dat je kunt bedenken: ze had Renée ingevuld op vraag 20 bij de test. Als iemand meteen zo eerlijk is, ga dan nog maar eens liegen als Renée zijnde. Dat Charlotte Renée niet zou vertrouwen, blijkt overigens verder nergens uit.
Verder houdt Charlotte totale controle over de aanwijzingen en de interpretatie ervan. Ze pakt zelf de dobbelsteen, het horloge, en het letterbord. En neemt ook het spel kaarten van Renée over. Zodoende komen de aanwijzingen 4, 9, 0, 5(die mag Renée pakken) en 8 op tafel. Bij het codebord laat ze het juist weer over aan Renée. D.w.z., zolang er niet op 21 kan worden gekomen. Maar zodra dit wel kan (na het spel kaarten), is het Charlotte die ook daar het initiatief overneemt. 'Laten we gewoon geluksgetal doen'. Er zijn op dat moment nog 2 aanwijzingen te gaan, het letterbord (die kan de anderen mogelijk op het codewoord brengen) en dat de code uit 12 letters bestond. Maar de deuren blijven dicht, iedereen vult vraag 4 en 5 in.
Bij vraag 5 is er nog steeds niemand de kamers uit. Als je jokers in het spel wil hebben, wordt het dus tijd om nu zelf die deur maar te gaan openen. M.b.v. de ruiten 8, netjes apart gelegd, maar tot dan toe niet meegenomen in de berekening.
Wat nu als ze niet alle aanwijzingen hadden gehad? Dan kon deze omweg niet. Ik denk dat dat de reden is geweest dat Charlotte bij het kaartspel ook nog even op zoek ging naar een molkaartje. Dat zei ze vooraf al, nota bene. En ze viste de schoppen aas eruit, en stopte hem meteen weer terug. 21 kon dus te allen tijde gemaakt worden, door je later die aas te herinneren en dan de schoppen boer ook te vinden. Je had eigenlijk maar 1 aanwijzing nodig om op de valreep toch nog op het goede spoor te komen.
"21. Ja dat is gewoon eh... Ik denk dat ik heel veel geluk heb gehad".
Zou ze hiermee bedoelen dat ze de 21e Mol mocht zijn?