De abseilers moeten een koker pakken in overleg met de kajakkers, zij weten dat er vijf hangen en dat ze er 2 moeten meenemen maar kennen de betekenis van de teksten niet. In de koker kijken wat er in zit is speculatief en lijkt me buiten de spelregels te vallen. Het spel ging om vertrouwen en niet stiekem kijken... De mol kent de betekenis van de zinnen maar als die bij de abseilers zit kan de mol eenmaal afdalende de anderen niet meer beïnvloeden.
Die beïnvloeding was er wel bij de kajakkers. Alle kajakkers kenden namelijk de betekenis van de zinnen en zij gaven allen ( niet geheel toevallig) dezelfde informatie aan de afdalers. Bovendien gaven alle kajakkers de opdracht om de koker met het geld en de jokers te pakken en hadden drie abseilers geld in de koker. We horen en zien in de communicatie dat er beïnvloeding plaats vindt door aan te geven dat de inhoud van de koker gedeeld wordt en Rik had al verteld dat de kajakkers informatie hadden dat ze allebei iets waardevols zouden kunnen krijgen. Hoeveel meer beïnvloeding wil je hebben?
Inderdaad, de kajakkers gaven exact hetzelfde door alleen gaf Charlotte 1 joker door ipv 2.
Lijkt afgesproken zaak.
De vraag is alleen of de abseilers zelf de keuze hadden welke koker ze aan de partner zouden geven. Als dat zo is, zouden ze misschien eerder voor de jokers zijn gaan, wetende dat de vrijstelling er niet in zat.
Dat die keuze er niet was, blijkt uit het feit dat ze niet wisten wat er in de meeste kokers zat. Alleen Rocky had dat van alle kokers doorgekregen en daarbij zei Renee bij de twee jokers: 'het is aan jou'. Bijzonder, want bij de andere kokers werd steeds gezegd: 'die moet je pakken' en 'die moet je niet pakken.'
De abseilers keken wel wat voor code ze weggaven dus dat hebben ze wel doorgekregen. Ze leken ook allemaal niet te weten wat er in hun eigen koker zat, alleen Rocky was niet verbaasd dat ze de jokers had gepakt.
De abseilers hebben vlak voor het abseilen besloten niet voor de vrijstellingen te gaan. Als dat de mol is doorgegeven, kan die aangestuurd hebben op:
- in elk geval het geld laten pakken
- niet zeggen wat er in de kokers zit
- opdracht geven om de koker met de jokers - alleen de code vertellen - laten overhandigen.
De vraag is waarom Renee dat niet ook gedaan heeft. Dan had Rocky niets geweten en ook het geld gehad.
De reden kan zijn, dat Renee als mol heeft doorgekregen dat Rocky haar volledig vertrouwde - raar maar waar in dit spel - en dat Renee gokte dat Rocky alle aanwijzingen zou overnemen.
Dan kan het verder zo gegaan zijn: Rocky hoort dat ze het geld moet houden en de jokers moet overhandigen. Zij denkt: lieve Renee, jij weet niet dat dit tot vrijstellingen bij ons leidt! Dan word je enorm teleurgesteld. dat wil ik niet en daarom volg ik die aanwijzing niet op en pak ik de jokers.