De wisseling van B3 naar E2 zien we niet helemaal en kan in het volgende scenario gemakkeljk als 1 zet worden opgevat. We zien dat Renee B3 pakt. In het volgende shot verplaatst ze E2 naar B3, terwijl B3 half op C2 en half op D2 ligt (de onderkant van B3 ligt tegen het knopje van D2). B3 ligt zo strategisch half op D2 dat ze B3 alleen naar maar naar zich toe hoeft trekken om D2 op de plek van E2 te krijgen. E2 kan dan weer terug geschoven. Voor Splinter zal dit er dan echt niet uitgezien hebben als twee wisselingen, maar slechts eentje. Dus dan heb je niets aan je nepmolactie, want wordt slechts heel erg lastig ontdekt.
Het is slechts een mogelijkheid natuurlijk, want het shot dat we haar B3 zien plaatsen op het vak van E2 komt niet in beeld, dus welke wisseling daadwerkelijk plaats gevonden heeft weten we niet.
Een driehoekswissel tussen E2, D2 en B3 is dus heel goed mogelijk en kan ook zonder dat Splinter er goed zicht op heeft. Met zo’n driehoekswissel is de opdracht dan al mislukt, dus de mol hoeft daarna niets meer te doen. Dan is er nog geen verklaring voor de wissel D1-C1, maar het kan zijn dat dat de verkeerd verstane eerste wissel van Charlotte is (zoals Moedermol suggereerde).
Een driehoekswissel (of een dubbele wissel waar maar één wissel is doorgegeven) is een bewuste fout. Ik ben het eens dat dit geen nepmollen kan zijn. Splinter kan Renee weliswaar zien, maar hij staat ver weg en kan niet precies zien welke stukken Renee verplaatst. Aan het eind blijkt weliswaar dat het fout is gegaan, maar de kandidaten hebben niet zoals wij de puzzel van het begin en van het eind precies opgeschreven en geanalyseerd. De kandidaten kunnen dus niet achterhalen wie de fout heeft gemaakt.
Charlotte maakt ook fouten bij het doorgeven, maar dat zijn fouten die niet expres gedaan hoeven te zijn. Per ongeluk niet goed verstaan is heel goed mogelijk. Nepmollen lijkt me ook hier niet waarschijnlijk (want het is niet controleerbaar, dus je valt niet door de mand). Maar het hoeven hier geen bewuste fouten te zijn.
Ik blijf erbij dat het enige scenario dat ik zie waarbij Renee niet de mol is, is als ze B3 met D2 heeft verwisseld (ze besluit bijvoorbeeld net na het schot afloopt dat Rocky toch D2 in plaats van E2 zei) en dat Splinter denkt dat de wissel niet is uitgevoerd en bij de start van zijn beurt alsnog B3 en E2 verwisselt. De eerste code van Charlotte komt dan verkeerd door als C1-D1 (zoals Moedermol suggereerde) en dan kloppen de shots met de eindtoestand. Dat lijkt me niet een heel waarschijnlijk scenario, maar dat zou op zich nog steeds kunnen en in dat scenario hoeft Renee niet de mol te zijn, want het kan een eerlijke fout zijn.