@miem nog verder daalt in de verdachtenlijst? En ze staat al onderaan. En dat test ze zogezegd? Met welk doel? Dat houdt m.i. allemaal weinig steek.
Ik twijfelde of ik de aanname zou doen dat Anke doorgestreept zou worden als verdachte, of dat ik dat in het midden zou houden en het op deze manier zou verwoorden. Als ze al onderaan de verdachtenlijst van een kandidaat staat, is de kans groot dat ze daar voorlopig wel blijft staan.
Ja, als Anke de Mol is test zij hier het vertrouwen dat de groep in haar heeft. Door voor te stellen om het zelf maar te doen zegt ze eigenlijk: vertrouwen jullie mij genoeg om deze keuze te maken? En de groep zegt ja.
Anke weet nu heel concreet wat haar positie binnen de groep is, en als ze de Mol is geeft dit zelfvertrouwen. Het is een soort duimpje omhoog van de groep: goed bezig, ga zo door!
Het doel, of het gevolg hiervan is dat de groep Anke zal (blijven) vertrouwen. De groep zal zo druk bezig zijn met zoeken naar wie het dan wel is, dat de focus op Anke verdwijnt. Dat geeft vrij baan om heel ontspannen te mollen en ongezien veel geld uit de pot te spelen. Dat effect kan nog doorwerken tot de finale en is veel meer waard dan eenmalig max 750,- uit de pot.
En als iemand haar ooit wel aanspreekt op iets, kan zij zeggen hoe goed ze het wel niet heeft gedaan in deze opdracht. Daarnaast zou ze dit ook nog kunnen inzetten tegenover Daniël, Nabil of Soy: "ik heb jou een hoog bedrag gegeven, en nu ... (vul maar in)"