Ik denk dat het sowieso belangrijk is om meerdere factoren te combineren. De Alles-Combineren werkte vorig jaar uiteindelijk ook, maar die neemt ook de mening van het gehele forum mee. Een model op basis van werkende feitelijke factoren is het mooiste.
Een mooi voorbeeld is de verdachtmakingen van theo, waar een kandidaat verdachter is als hij minder vaak als verdacht wordt bestempeld (logische regie keuze) icm de 'wie-verdenkt-wie', waar een kandidaat verdachter is als hij genoemd is door mensen die in het spel blijven en minder verdacht als afvallers hem ooit noemden.
even een voorbeeld uit een willekeurige week van vorig jaar:
Everon kwam in beide theoriën niet als meest verdachte naar voren, maar was wel het meest constante en scoorde relatief hoog in beide grafieken. Dit zagen we bijna elke week terug. Waar alle anderen behoorlijk wisselvallig konden presteren.
Ik denk dat dit ook wel mooi te combineren is met beste molpositie. Want ik denk dat ook daar geldt dat de mol niet per sé het meest verdacht is, maar wel bovengemiddeld. Ik ga het voor zover mogelijk zelf eens proberen bij te houden en kijken wat het oplevert.
Ik heb dezelfde mening. Dat met dergelijke analyses de mol vrij constant aan de "verdachte" kant van het spectrum zit, maar niet altijd de meest verdachte zal zijn, zo foolproof zijn de verschillende analyses niet. Dan zou het spel te makkelijk zijn. Maar als je naar de analyse van elke aflevering kijkt, en je legt verschillende analysemethoden naast elkaar, zal daar toch wel enigszins een patroon uit te halen zijn.
Ik heb nog eens teruggekeken naar mn analyse van vorig jaar, wie wordt er het meest verdacht gemaakt door regie en medekandidaten. Aanname is dat de mol juist het minst verdacht wordt gemaakt. Ranking meest verdachte per aflevering voor Everon:
Afl 1: (9e van 10, Fresia minst verdacht)
Afl 2: (samen met Fresia en Laetitia minst verdacht van 9)
Afl 3: (7e van 8, Laetitia minst verdacht)
Afl 4: (5e van 7, Laetitia minst verdacht)
Afl 5: (3e van 6, Laetitia en Thomas minst verdacht)
Afl 6: (4e van 5, Laetitia minst verdacht)
Afl 7: (2e van 3, Fresia minst verdacht)
Afl 8: (3e van 3, Everon minst verdacht)
Afl 9: (3e van 3, Everon minst verdacht)
Totaal: (3e van 3, Everon minst verdacht)
Het levert dus niet onweerlegbaar de mol op, op een presenteerblaadje, maar overall zit de mol wel constant bij de minst verdachtgemaakte spelers. Ik had vorig jaar alleen verwacht dat de mol naarmate het seizoen vorderde juist wat meer verdacht naar voren zou komen in de regie, maar dat bleek niet zo te zijn. Hier kan de regie natuurlijk ook mee spelen en varieren per seizoen, wat de analyse lastiger maakt.
Maar wellicht dat de combinatie met andere analyses, zoals molpositie, wel een duidelijk patroon geeft, van 1 kandidaat die stelselmatig bij de minst verdachtgemaakten hoort en bij de beste gepositioneerden qua molpositie staat.