Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning  (gelezen 33839 keer)

Offline Leek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #200 Gepost op: 8-02-2023, 13:27:44 »
Iemand trouwens enig idee hoe de schilderijen in elkaar geknutseld hebben? En bestaan er originele versies van?

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #201 Gepost op: 8-02-2023, 13:31:45 »
Geen idee of het precies zo is gegaan, maar het idee van een schilderij verwisselen als molactie vind ik wel een hele leuke vondst!  ;D
Het punt is alleen dat er dan ook twee eingeschappen verwisseld zouden moeten zijn, en dat is niet gebeurd...
Elders hangt dan het schilderijtje van de mol met de eigenschap van Ranomi. Dat hebben ze niet in beeld gebracht, maar kan natuurlijk zomaar gebeurd zijn.

Soy heeft een andere snellere route genomen en is beneden gaan checken hoever de anderen met de opdracht waren. Of misschien hing daar een  kamersleutel. De kamer met Ranomi's schilderij had twee toegangsdeuren.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2023, 13:37:27 door Dusss »

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #202 Gepost op: 8-02-2023, 13:50:03 »
Er zouden ook andere schilderijen gehangen kunnen hebben, dus ik vind dat omwissel idee door Soy of iemand anders best plausibel. We weten niet of er ook andere plekken met een knop waren.

@Leek: op pagina 5 van dit draadje heeft Molton sorry, en Annebeestje alle schilderijen origineel en wat er veranderd is staan.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2023, 19:40:25 door Nijntjelief »

Offline Elliebellie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #203 Gepost op: 8-02-2023, 14:19:14 »
Hierbij nogmaals de portretten:

Met dank aan annebeestje in het hints topic die de foto van Anke had gevonden op een stock image site...

De stockfoto's die gebruikt zijn, zijn te vinden met de zoekwoorden "Victorian" en het beroep dat afgebeeld wordt:

Anke: "Underground" (wat, zoals annebeestje opmerkt, een hint naar Anke als mol zou kunnen zijn; ook opvallend dat er trein in gephotoshopt is, waarschijnlijk om het makkelijk herkenbaar te maken)
https://www.alamy.com/cdv-carte-de-visite-of-a-victorian-man-named-as-mr-james-wearing-a-london-underground-uniform-cap-badge-no-154-image221162383.html
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Daniël: "Priest" (opvallend dat er een bijbel in de foto in de aflevering gephotoshopt is)
https://www.alamy.com/priest-eric-abbott-when-he-was-appointed-dean-image69364059.html
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Soy: "Banker"
https://www.alamy.com/stock-image-victorian-office-worker-at-desk-160190442.html
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ranomi: "Teacher"
https://www.alamy.com/stock-photo-antique-c1900-photograph-of-female-teacher-watching-over-her-class-85739373.html
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Jurre: "Waiter" (opvallend dat het bordje met Milner Wine in de stockfoto gephotoshopt is).
https://www.alamy.com/original-victorian-carte-de-visite-cdv-or-visiting-card-of-oriental-man-wearing-an-apron-wingtip-collar-narrow-lapels-to-waistcoat-chopsticks-in-pocket-possibly-a-waiter-or-restaurant-proprietor-from-kirbys-studio-66-hill-street-peckham-london-uk-circa-late-1880s-1890-image460689419.html
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Nabil: "Car Driver" (foto is gespiegeld; bordje met Transport Company is in de foto gephotoshopt).
https://www.alamy.com/stock-photo-serpollet-steam-car-1901-30055591.html
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
(Geen idee waarom Marc-Marie Huijbregts als passagier op deze foto staat overigens.  ::oink:: ::rofl::)

Opvallend dat de enige vrouw in de stockfoto’s is gebruikt voor het portret van Ranomi. Voor Anke is een man gebruikt.

Offline JanneMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #204 Gepost op: 8-02-2023, 14:40:51 »
Alternatieve verklaring na wat verder zoekwerk: misschien is het de bedoeling dat niet de eerste de beste molloot meteen op Google maps ziet dat de achterkant school aan de zijkant van het hotel grenst.

Het zit namelijk zo: de school is de court house. Op het toeristenkaartje staat deze aan de verkeerde kant van de straat, maar op Google maps (ook na vergelijking van satellietbeelden en het dak van het gebouw) grenst deze direct aan het terrein van het hotel.



Ik heb foto's van de court house gevonden van november 2021 en oktober 2022 waarop geen "public school" letters staan. De historische school was daar ook niet, die was in de roze kerk.

Dit, in combinatie met het omwisselen van de oplossing van de morsecode van Daniel en Ranomi (zie bericht #182 van Ronaldanius), doet me denken dat hier iets gebeurd kan zijn. Er was waarschijnlijk redelijk wat tijd tussen het vinden van de laatste portretten en de aankomst bij de "school", helemaal als ze eerst langs de kapel zijn geweest. In de edit lijkt dit niet zo. We weten alleen niet wie er in het hotel alleen was op dat moment.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #205 Gepost op: 8-02-2023, 14:54:28 »
Leuk idee dat schilderijen omgewisseld zouden zijn, maar het portret verraadde toch meteen de plaats waar hun eigenschap moest gevonden worden.
Als Ranomi als leerkracht wordt afgebeeld is het toch logisch dat je niet naar de kapel gaat, maar naar de school voor haar eigenschap.
Als het portret van Ranomi wordt gewisseld met een mol- of ander schilderij, waarom gaat dan de code af bij de school?
Ik denk niet dat er binnen iets verwisseld is.

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #206 Gepost op: 8-02-2023, 14:59:10 »
@ JanneMol goed gevonden  ::ok::

@mocemole: er kunnen twee schakelaars iets bij de school in gang zetten. De eigenschap van Ranomi en die van de mol. Het vereist een goede positie van de mol, dat wel.

Bij het verwisselen blijven de afbeeldingen hetzelfde, alleen de schakelaars zijn anders.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2023, 15:03:41 door Dusss »

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #207 Gepost op: 8-02-2023, 15:13:55 »


@mocemole: er kunnen twee schakelaars iets bij de school in gang zetten. De eigenschap van Ranomi en die van de mol. Het vereist een goede positie van de mol, dat wel.

Bij het verwisselen blijven de afbeeldingen hetzelfde, alleen de schakelaars zijn anders.

Zo zou het wel kunnen, dan zou er voor elk portret een 2de schakelaar kunnen zitten. Wel niet gemakkelijk als je daar met 3 rondloopt, maar op die manier is het inderdaad mogelijk.  ::ok::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #208 Gepost op: 8-02-2023, 16:44:50 »
Ranomi is van kleding gewisseld. Eerst heeft ze een donkere sweater aan en later een jas met witte flappen op de schouders. ::vergroot::
Mogelijk al helemaal in het begin even de jas halen in plaats van de sweater.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2023, 16:56:51 door foxhunter »

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #209 Gepost op: 8-02-2023, 20:17:00 »
Ik geloof niet dat er meerdere schakelaars waren etc. Dan hadden ze dat toch gezien. Schilderijen omwisselen lijkt me ook niet. Dat is allemaal teveel risico terwijl je het veel makkelijker kan doen als mol als je daar wilt mollen.
Of gewoon een foutje gemaakt in de code perongeluk of expres of hooguit iemand die binnen paar keer schakelaar aan en uit heeft gezet.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #210 Gepost op: 8-02-2023, 20:37:07 »
Ik kan me ook niet zo voorstellen dat er buiten bij de morse (opzettelijk) een fout is gemaakt. Er was nauwelijks tijdsdruk. Dus waarom zouden ze niet de hele sequentie die Jurre (of Daniel) had opgeschreven nog een keer bekijken, voor ze aan het woord begonnen. Kost misschien een extra minuutje. Als daar dan een fout in zit, is die zo ontdekt.

Een molactie binnen met schakelaars of een schilderij omwisselen valt minder te controleren. Elk van de drie had er tijd genoeg voor, denk ik.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #211 Gepost op: 8-02-2023, 20:57:34 »
Ik kan me ook niet zo voorstellen dat er buiten bij de morse (opzettelijk) een fout is gemaakt. Er was nauwelijks tijdsdruk. Dus waarom zouden ze niet de hele sequentie die Jurre (of Daniel) had opgeschreven nog een keer bekijken, voor ze aan het woord begonnen. Kost misschien een extra minuutje. Als daar dan een fout in zit, is die zo ontdekt.

Een molactie binnen met schakelaars of een schilderij omwisselen valt minder te controleren. Elk van de drie had er tijd genoeg voor, denk ik.
Er is nog een vierde naar binnen geweest om een sweater te ruilen voor een jas.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #212 Gepost op: 8-02-2023, 22:30:36 »
Ik kan me ook niet zo voorstellen dat er buiten bij de morse (opzettelijk) een fout is gemaakt. Er was nauwelijks tijdsdruk. Dus waarom zouden ze niet de hele sequentie die Jurre (of Daniel) had opgeschreven nog een keer bekijken, voor ze aan het woord begonnen. Kost misschien een extra minuutje. Als daar dan een fout in zit, is die zo ontdekt.

Een molactie binnen met schakelaars of een schilderij omwisselen valt minder te controleren. Elk van de drie had er tijd genoeg voor, denk ik.
Er is gewoon opzettelijk een fout gemaakt. Mij maak je niet wijs dat je door één klein foutje een bestaand woord krijgt, iemand moet dan opmerken dat het niet klopt.
Ik geloof ook wel dat er op een manier kon gemold worden van binnen, maar dan eerder door een sleutel niet te vinden of de jurk te verstoppen.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #213 Gepost op: 8-02-2023, 22:35:23 »
Er is gewoon opzettelijk een fout gemaakt. Mij maak je niet wijs dat je door één klein foutje een bestaand woord krijgt, iemand moet dan opmerken dat het niet klopt.
Ik geloof ook wel dat er op een manier kon gemold worden van binnen, maar dan eerder door een sleutel niet te vinden of de jurk te verstoppen.
In een eerder seizoen ging de mol voor de opdracht naar het strand volgens mij om de items ergens anders of dieper te begraven (of zoiets). Ik houd er zelf ook nog rekening mee dat de mol nu ook eerder iets gedaan heeft zodat na het omzetten van de knop het licht anders ging knipperen. Nabil en Soy zouden hiervoor tijd hebben gehad, aangezien zij alleen de enveloppen moesten vullen en niet meededen aan de opdracht met de stoelen.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #214 Gepost op: 8-02-2023, 22:37:13 »
Waarom zit er bij het schilderij van Katie ook zo'n schakelaar?

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #215 Gepost op: 8-02-2023, 22:47:01 »
In een eerder seizoen ging de mol voor de opdracht naar het strand volgens mij om de items ergens anders of dieper te begraven (of zoiets). Ik houd er zelf ook nog rekening mee dat de mol nu ook eerder iets gedaan heeft zodat na het omzetten van de knop het licht anders ging knipperen. Nabil en Soy zouden hiervoor tijd hebben gehad, aangezien zij alleen de enveloppen moesten vullen en niet meededen aan de opdracht met de stoelen.
Ja, dat was Everon, maar dat werd wel meegedeeld aan de kandidaten voor de opdracht, dat de mol die had begraven. Ik denk toch wel dat ze zo eerlijk zijn om dat mee te geven.
Waarom zit er bij het schilderij van Katie ook zo'n schakelaar?
Dat vind ik dan weer een heel goeie om verder naar te kijken. Kon de mol door die schakelaar te gebruiken een code veranderen bij een bepaalde locatie?

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #216 Gepost op: 8-02-2023, 22:58:17 »
Met de schakelaar naast Katies schilderij drukten ze in het begin het licht aan, voor de terrastafel met het kistje en letterslot.
Uit dat licht is trouwens ook morsecode te ontcijferen. ::vergroot:: Ik heb wat letters, maar zou graag even een second opinion willen.. kom er niet helemaal uit nog!

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #217 Gepost op: 8-02-2023, 23:00:34 »
Met de schakelaar naast Katies schilderij drukten ze in het begin het licht aan, voor de terrastafel met het kistje en letterslot.
Inderdaad, net dat stukje terug gekeken, Katie geeft hun opdracht die schakelaar om te zetten (ca. 32:07 op YT).

Was misschien ook wel nodig om hun op 't idee te brengen de schakelaars bij de ander portretten om te zetten...

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #218 Gepost op: 9-02-2023, 14:32:51 »
Ik denk dat Ranomi Ranomi eruit speelt (ja zo bedoel ik het). Kistje van Ranomi uit het spel. Maar dat niet alleen, er is ook een joker verdwenen uit het spel. De jokers die Nabil en Soy dachten te kunnen gebruiken om het geld binnen te halen, zelf een joker te pakken, jokertje als wisselgeld gebruiken. Zo bezien was het verdwijnen van een joker een trigger die de rest liet volgen.
Toen Daniël geld pakte was Jurre in de war. Ik denk omdat hij Daniël nogal verdenkt en niet snapt waarom hij nou geld pakt. Hij is uit zijn evenwicht geslagen en op dat moment moet hij keuzes gaan maken. Nepmollen dan maar.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #219 Gepost op: 9-02-2023, 16:05:00 »
Met de schakelaar naast Katies schilderij drukten ze in het begin het licht aan, voor de terrastafel met het kistje en letterslot.
Uit dat licht is trouwens ook morsecode te ontcijferen. ::vergroot:: Ik heb wat letters, maar zou graag even een second opinion willen.. kom er niet helemaal uit nog!

ben benieuwd!