Net de aflevering teruggekeken. Ik vond het eerlijk gezegd een fantastische aflevering! De eerste opdracht vond ik geweldig in zijn eenvoud. Heerlijk dat gekonkel
De tweede opdracht zat heel goed in elkaar. De koppeling tussen de afvalrace en de molontmoeting in het theater was heel leuk.
De test vond ik ook ontzettend leuk en origineel bedacht. Heel verhelderend om de testantwoorden zo van de kandidaten te zien.
Genoten
Altijd grappig om te zien hoe verschillende mensen compleet anders over iets kunnen denken. Voor mij was dit misschien wel de slechtste aflevering ooit in de gehele molgeschiedenis.
Opdracht 1: zo plat als een dubbeltje, van tevoren kun je eigenlijk al weten wat er gaat gebeuren. Daarnaast kregen we niet eens de volle 3 minuten overleg te zien. Zo zonde dat een toffe activiteit op een prachtige plek zo een matige opdracht heeft gekregen.
Opdracht 2: om Tygo te quoten: "Ik dacht dat we de mol zouden spelen?" Een opdracht waarbij al vast staat hoeveel geld er gewonnen wordt, waarbij groepsdynamiek er niet meer toe doet en het enige doel was om een winnaar voor de 'meet de mol' te verkrijgen.
Dan de meet the mol; in het verleden gaven deze opdrachten vaker geen bruikbare dan wel bruikbare informatie, maar ik durf te zeggen dat ik het nog nooit zo zinloos als deze keer heb gezien. Ja, de winnaar kon geld uitgeven, maar de rol van de mol in deze meet de mol had net zo goed geschreven tekst kunnen zijn. Totaal geen meerwaarde dat er een ingesproken bandje door een telefoon wordt afgespeeld voor zowel de kandidaat als voor ons.
Dan de test. Leuk dat ze iets nieuws uitproberen, maar deze opzet slaat wat mij betreft 1 van de grootste bouwstenen onder het spel vandaan. De mol is een spel van misleiden en bedriegen, niet laten merken op wie je zit is daar een belangrijk onderdeel van, misschien wel het belangrijkste onderdeel van het hele sociale gedeelte van het spel. Door kandidaten dit verplicht open en bloot zichtbaar te laten doen voor hun tegenstanders, geeft spelers die sterk in dat onderdeel zijn wel een heel groot nadeel in het vervolg van de serie.
Ik kijk nog steeds wel met plezier naar dit programma hoor, maar het is wel heel erg ver van de basis afgegleden. Het aantal opdrachten waar een mol nog echt leuk kan saboteren (en dan bedoel ik dus niet: ik kies voor een joker ipv geld) zijn echt wel heel minimaal geworden. Het is wat mij betreft inderdaad teveel geworden wat hierboven ook al werd gezegd: een goepje bn-ers die leuke spelletjes in een mooie omgeving aan het spelen zijn. Prima vermaak, maar ik mis echt wel het type spellen uit de tijd dat widm nog niet op de zaterdag werd uitgezonden.