Ja, maar je zegt het zelf ook al: normaliter worden er gewoon vrijstellingen gepakt. Waarschijnlijk wilde Mol Toos in die kamer zijn om zeker te stellen dat het er twee zouden worden en beslist niet één, omdat dit zoveel geld oplevert voor de pot. Als Mol denk je dat je een makkelijk avondje krijgt, totdat blijkt dat slager Lieselot even gehakt van jouw wensdenken maakt...
Maar dan mis je het punt. Als je denkt als mol dat in 99% van de gevallen er 2 vrijstellingen worden genomen, dan zou ik als mol de gok wel wagen om NIET in de kamer aanwezig te zijn. Die 1% kan dat ze naar buiten gaan met 1 vrijstelling wil ik dan wel nemen. In 99% van de gevallen blijf ik dan in de schaduw. En in 1% van de gevallen ga ik als mol met mijn mond vol tanden staan als mijn medekandidaat zegt geen vrijstelling te willen. Het is ook niet dat Toos Lieselot toch probeerde te overhalen om te gaan voor een vrijstelling hé.
Eigenlijk redeneer ik hier hetzelfde als bij Laïla tijdens de "Omgekeerde Race". Wat je ook doet als mol in die kamer, je wordt altijd verdacht bevonden. Overtuig je je medekandidaat om te gaan voor 2 vrijstellingen: verdacht. Ga je voor geen vrijstellingen? Nog verdachter. Ga je voor één vrijstelling: onverdacht, maar dan faal je wel in je taak als mol. Dus waarom zou je dan als mol per sé in die kamer willen zitten, wanneer, ik herhaal, in quasi alle gevallen de kandidaten zelf wel met 2 vrijstellingen naar buiten zullen komen.
Als Toos de Mol is, heeft Lieselot het spel werkelijk briljant gespeeld en verdient ze wat mij betreft de glorieuze winnaar te worden. We gaan het zien. Ik geniet weer enorm van De Mol. Elk jaar zeg ik het weer: er is geen beter programma binnen het Nederlands taalgebied. Complimenten aan Gilles en alle ander mensen bij Woestijnvis.
Gho...slim. Ok. Ze zou dan de mol ontmaskerd hebben op een slimme manier.
Briljant...neen. Want ze is er zelf geen stap mee vooruit. Zij weet wie de mol is, maar alle medekandidaten weten het een paar uur later ook. Haar voordeel ten opzichte van de groep is binnen de paar uur herleid tot een status quo. Voor Lieselot ziet het er nu zo uit:
1) Lieselot heeft geen vrijstelling
2) Lieselot wordt nooit nog verdacht binnen de groep
3) Lieselot heeft dezelfde informatie die de hele groep heeft
Briljant zou zijn: Lieselot zegt 'ik wil geen vrijstelling', wacht dan Toos zijn reactie af. Toos zegt ook geen vrijstelling te willen, wat dus in zijn nadeel is én in het nadeel van de groepspot. Lieselot kan dan concluderen: grote kans dat Toos de mol is.
Dan kan Lieselot zeggen, vlak voor het naar buiten gaan: 'Ofnee wacht, ik heb me net bedacht: Ik ga toch een vrijstelling nemen, want ik wil niet naar huis.' Als Toos dan ook van gedacht verandert dan heeft ze bevestiging: Toos kiest de slechtste optie voor de groepspot. Zij weet dan wat er zich in de kamer heeft afgespeeld: Toos keert met de wind, altijd in het nadeel van de groepspot.
De andere kandidaten weten alleen dat Toos en Lieselot 2 vrijstellingen hebben genomen.
1) Lieselot heeft een vrijstelling
2) Lieselot blijft verdacht binnen de groep
3) Lieselot heeft info die alle andere kandidaten niet hebben
Als Toos dan de mol blijkt te zijn, dán heb je het briljant gespeeld