Tuurlijk kán ze het zijn. In theorie kan dat allemaal. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.
De productie heeft op voorhand 100 mogelijke scenario's voor deze opdracht. Sommige gaan zéér onwaarschijnlijk zijn, maar worden toch mee opgenomen in die scenario's. 1 scenario is dan: wat als IEDEREEN al op de juiste mol zit. Heel onwaarschijnlijk, maar zeker niet onmogelijk. Ook dát kan, in theorie. In dat scenario: Iedereen haalt meer dan 14/20. De mol kan tijdens de test niet weten hoeveel iedereen gaat halen, dus om zeker te zijn haalt de mol 0. Zelfs al zou iedereen meewerken om haar terug te halen, dan heeft ze nog maar 14 vragen die ze opnieuw mag invullen en moet er dus door de productie valsgespeeld worden (want dan gaat het wel degelijk om valsspelen) om haar er toch in te laten. Dat kan een productie met zo'n goede reputatie als die van De Mol gewoon niet maken. En dus gaan ze ook niet voor dat scenario gaan. Dat risico, hoe klein ook (maar niet eens zoooo klein), kunnen ze gewoon niet nemen.
Goh, dat had ik zelf ook eerder al eens benoemd maar dat lijkt me wel een zeer vergezocht en onwaarschijnlijk scenario.
Maar in dat geval kan de mol nog altijd minimum 6 goede antwoorden invullen hé?
En afwachten of dat voldoende is voor het rode scherm.
Of ze krijgt signaal na de eerste batch (dit seizoen wordt de test in groepjes van drie ingevuld) of ze er voor mag gaan. Remember “ gaan of niet gaan?” bij Gilles Van Bouwel in de metro destijds.
Ik wil zeker niet zeggen dat het zo gebeurd is, maar ik geloof gewoon niet in het scenario dat de makers een opdracht bedacht hebben waarbij degene die het rode scherm krijgt de mol niet meer kan zijn.
That’s all.