Een systeem waarin Comfort en Lancelot bij de opdracht in de bunker allebei voor "5000 verdiend" de boeken in gaan is volslagen absurd. Ik wil graag mee gaan met deze out of the box analyse, maar er zitten wel erg veel gaten in. Iedereen is het erover eens dat
als Lancelot de mol is dit zijn zwakste opdracht was. Kan gebeuren, ook al is het natuurlijk een duidelijke smet op zijn molblazoen, maar als dit niet eens naar voren komt in jouw follow the money systeem dan heb ik moeite om het serieus te nemen.
Een aantal van je argumenten ben ik met je eens dat het vreemd zou zijn voor een mol. Maar een aantal zijn vrij makkelijk te weerleggen:
Tuurlijk wel. Als je het station Lancelot wegdenkt, dan communiceert Commy rechtstreeks met de studenten. Opdracht geslaagd, €3.000 in de pocket.
Je gaat hier wel erg veel mee in edit van de productie: alsof alles aankwam op die laatste vraag. Dat is niet zo, alle 9 vragen zijn even belangrijk. Comfort heeft er daarvan 2 fout doorgegeven (en voor een derde hadden ze geen tijd meer, alhoewel die wel fout was). Dus dat lijkt mij als "doorgeefstation" prima gedaan als mol. Lancelot geeft in feite maar 1 vraag verkeerd door.
Ruben geeft zijn code niet door? Oh dan ik de mijne wel. En dan maar hopen dat Ruben niet van gedachten verandert, en Thomas en Toos traag genoeg zijn met proberen.
Typisch mols toch? Ze verandert van gedachten, terwijl het voor de opdracht niet meer uitmaakt: Ruben geeft zijn code toch niet. Natuurlijk is dit een risico, maar het was overduidelijk dat Ruben niet overtuigd ging worden.
Balen... €5.000 verdiend. Het enige dagboek van de mol, om ff te ventileren.
De volgende aflevering kruip ik dan wel bij het vliegtuig, waar ik eigenlijk zo goed als geen invloed heb op de €6.000.
Het was toch echt Lancelot die in de volgende opdracht bij de bingo zat, waar mollen onmogelijk was. De vliegtuigopdracht was pas 4 opdrachten later (bingo, rode scherm, winkelen met robots zaten er nog tussen). Dus dit argument volg ik niet.
Er zijn zeker een aantal erg goede argumenten te bedenken tegen Comfort als mol: goede prestaties in het leger, acteerwerk bij het rode scherm, groen ipv geel doorgeven, het kiezen van Ruben ipv Toos als tegenstander bij het duelleren. Ik zit ook niet in een tunnel: wat mij betreft kan Lancelot prima de mol zijn.
Ik vind het gewoon vrij absurd dat mensen Comfort volledig afschrijven, en dan wel volledig gaan voor een mol die doodleuk 5000 euro heeft opgebracht terwijl het extreem simpel zou zijn geweest om dat te voorkomen.